swealp swealp skrev:
Hej!
Jag bifogar med en bild på ritningen hos kommunen.

Själva ytterväggkonstruktionen är dock inte riktigt klar ännu, det enda vi vet är att vi behöver ha ett överhäng på ca 10cm ifrån kantelementet (30cm tjock vägg) Detta för att rädda golvbrunnens krav med 20cm från vägg till brunn. :(

Mycket som gått snett känns det som.
Då sitter ju golvbrunnen fel. Bättre flytta den än ha 10 cm överhäng. Och som tidigare sagt inget konstigt med gjutningen antagligen är inte kantelementen i våg. Be grundfirman spackla i så syllen tätar.
 
  • Gilla
swealp
  • Laddar…
R RoBo skrev:
Då sitter ju golvbrunnen fel. Bättre flytta den än ha 10 cm överhäng. Och som tidigare sagt inget konstigt med gjutningen antagligen är inte kantelementen i våg. Be grundfirman spackla i så syllen tätar.
Hej!
Spackel sitter alltså bra på Betong? Vet att betong på betong inte sitter.

Sen flytta golvbrunnen går inte tror jag, för vi har golvvärme i betongen :( eller?

Jag funderar på, kommunens krav är 30cm tjocka väggar, trots att 20cm skulle räckt säger snickare. Man kanske skulle kunna lösa problemet ganska enkelt genom att göra 20cm tjocka väggar och sedan har riktigt tjock ytterpanel? Då ser det ut som 30.. när det egentligen är 20. Inget jag kommer göra men det skulle väl hypotetiskt gå?

Tack!
 
Kommunens krav kommer av att man måste ha en viss isolering. Det uppnås inte genom att sätta tjockare panel.
 
  • Gilla
swealp
  • Laddar…
Det betyder ju också att de yttersta centimetrarna av syllen är där för isoleringens skull och inte för bärigheten.

Jag kan inte se att det här skulle vara något problem. Men så bygger jag inte hus heller.
 
  • Gilla
swealp
  • Laddar…
Inga problem att flytta en brunn även med golvvärme. Grundbyggaren har ju satt den fel så det är ju bara för honom att flytta den inte heller något konstigt, sådant som händer. Dom skall ju inte spackla på betongen endast jämna till kanten utanför. Går bra med vanligt murbruk. Skall ju bara vara där för att se till att det tätar mot syllen och inte sylltätningen fladrar i luften. Ingenting bär på detta.
 
  • Gilla
swealp
  • Laddar…
Hur flyttar man enkelt golvbrunnen när betongen redan är gjuten?
 
R RoBo skrev:
Inga problem att flytta en brunn även med golvvärme. Grundbyggaren har ju satt den fel så det är ju bara för honom att flytta den inte heller något konstigt, sådant som händer. Dom skall ju inte spackla på betongen endast jämna till kanten utanför. Går bra med vanligt murbruk. Skall ju bara vara där för att se till att det tätar mot syllen och inte sylltätningen fladrar i luften. Ingenting bär på detta.
Hej RoBo!

När det gäller golvbrunnen så verkar det ha blivit fel även där. Jag bifogar med alla ritningar som dem har tagit del av så får ni bedöma.

Dem har gått efter grundritningen att väggens uthäng är exakt 10cm.
Sen om den markeringen på "0,10m" verkligen betyder att ytterväggen börjar därifrån, det vet jag inte.
;(
 
  • Ritning av komplementbostadshus med måttangivelser, möblering och markering av golvbrunn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning av ett bostadsplan med mått och placering av kök, toalett, dusch, varmvattenberedare och tvättmaskin.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grundritning med mått för golvbrunn, väggens uthäng på 10cm, samt betong och armeringstjocklekar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggritning som visar golvbrunn och markerade mått i ett byggprojekt, med beteckningar som 'S100' och 'S200'.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning som visar sockeldetalj med kantelement, syll och markisolering i en byggkonstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Dom där 0,1 är ju cellplasten i kantblocken.
 
  • Gilla
Per Norberg och 1 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Hur flyttar man enkelt golvbrunnen när betongen redan är gjuten?
Inga problem med en bilhammare. Men man får montera en ny brunn.
 
swealp swealp skrev:
Hej RoBo!

När det gäller golvbrunnen så verkar det ha blivit fel även där. Jag bifogar med alla ritningar som dem har tagit del av så får ni bedöma.

Dem har gått efter grundritningen att väggens uthäng är exakt 10cm.
Sen om den markeringen på "0,10m" verkligen betyder att ytterväggen börjar därifrån, det vet jag inte.
;(
Du har ju en jättebra ritning med mått på allt i plattan. Den som gjort grunden åt dig har inte förstått vad han gjort . Tråkigt med sådana hantverkare.
 
R RoBo skrev:
Dom där 0,1 är ju cellplasten i kantblocken.
Tack för svaret, men ååå :(
Men, undra hur det blir juridiskt nu eftersom dem först hade lagt kantelementen precis vägg i vägg, utan att tänka på ytterfasaden. Sen när vi upptäckte felet i all panik sa vi att dem skulle dra in den 10cm som det står i ritningen.

Dem verkar inte alls veta vad dem gör, vi som amatörer försöker rädda situationen men det blir bara värre.

Tack!
 
Redigerat:
Tråkigt med sådana hantverkare ja, men hur kunde Besiktningsmannen inte förstå det? Han borde ju kunna. Har vi haft otur på båda två kanske. Jag tror gud älskar mig. ;(
 
Kan ju vara så att det är stommått på ritningen, men då borde det stå någonstans på dem. Annars borde egentligen grundplanen vara 3900x6150. Men en erfaren snickare/grundbyggare kan klura ut det ändå.
 
R RoBo skrev:
Kan ju vara så att det är stommått på ritningen, men då borde det stå någonstans på dem. Annars borde egentligen grundplanen vara 3900x6150. Men en erfaren snickare/grundbyggare kan klura ut det ändå.
Aja, vet inte vad jag ska ta mig till.

Om jag försöker hitta en enkel lösning, bila ut en ny golvbrunn känns inte som det enklaste.

Har ni nått tips på vad det enklaste sättet är att lösa problemet?
Förutom att ha ett uthäng på 10cm såklart.

Tack tack.
 
Redigerat:
Här är bilder på golvbrunnen med mått till kantelementen. :worried::thinking:

Om vi tänker att väggen måste vara 30cm, så är frågan hur detta ska gå till.

mvh
 
  • Golvbrunn med två måttband arrangerade i vinkel för att visa avstånd till betongkantelement.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Måttband och tumstock placerade runt en golvbrunn för att mäta avstånd till kantelement.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.