Tjena semesterfirare,

Mitt lilla snickeri börjar växa ur Incahyveln och funderar skarpt på köp av ny hyvel. De jag klurar på är de i rubriken, Hammer A3-31 och Moreten H410. Hammern är några 1000 billigare, om man väljer den med spiralkutter är det ungefär samma pris som Moreten (utan spiralkutter), säg 26-27k + moms. Båda har 1400 långa riktbord.

Det är alltså dessa två kombatanter det står mellan just nu:

Två olika modeller av träbearbetningsmaskiner, planhyvlar från Hammer och Moreten, mot vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gör ett försök att jämföra de båda så får ni hjälpa mig att knuffa mig i ena riktningen.

Moreten fördelar:
* Bredare planhyvel (400 vs 300)
* Inget förb@nnat vevande när det ska planhyvlas
* Inget roddande med borden när det ska planhyvlas
* spånslangen kan sitta fixt, låter kanske som en lite fördel men i mitt lilla utrymme vore det väldigt bra

Moreten nackdelar:
* Megafootprint i djupled, hur djup den är har jag inte hittat mått på, någon som vet?
* Bullen på framsidan riskerar att krocka med kronjuvelerna när man riktar
* Stålen verkar "gammeldags" som ska postas o donas med. Nu har jag Tersa och är inte minsta sugen på att börja posta stål igen, detta är största nackdelen som jag ser det.

Hammer fördelar:
* Större företag bakom, om man tänker tillgång på framtida reservdelar osv
* Mindre footprint i djupled
* Spiralkutter om man väljer detta
* Bordsförlängare tillgängliga

Hammer nackdelar:
* Vevandet! Det är nån fininställning på tjockleksinställningen som gör att det är väldigt låg utväxling så det får vevas i all oändlighet för att växla till planhyvling. Till skillnad från snickerier med bra logistik och workflow så verkar det alltid som jag måste hyvla titt som tätt under ett projekt. Så det där om att man bara hyvlar i början av bygget och sen ställer hyveln i en hörna biter inte riktigt på mig.
* Det andra som jag listat som plus för Moreten, borden ska fällas upp o spånslangen hamnar på andra sidan.

Jag har fått mycket bra tips angående Hammern från @mattiasp men input på Moreten är det sämre med. Det lutar åt Hammern i nuläget men det kan ändras.

"Bästa svaret" premieras inte bara med 100 forumpoäng utan också i form av äran att få hjälpa till att bära ner hyveln i min källarlokal.:geek:
 
Redigerat:
Jag kan inte säga så mycket mer än att jag hade samma funderingar för drygt ett år sedan men snubblade då över en begagnad Hammer A3-41 så det fick bli den istället. Förutom att den är snäppet större så är det väl precis samma maskin som A3-31. Än så länge är jag helt nöjd med maskinen även om den nog kunde bli lite bättre om jag bara tog mig tid och ägnade några timmar åt att finjustera borden.

Moreten maskinen har jag tyvärr ingen erfarenhet av, det jag kan erbjuda är att om du har lust/behov så får du gärna komma förbi och testa och klämma på min Hammer om du tror det skulle hjälpa.
 
Jag har moretens planhyvel. Jag har hammers justersåg och vertikalfräs och tycker att man får mycket för pengarna där. Men just av de anledningarna du skrev med att slipa vevandet och trixa med slang i mellan rikt och plan gör att jag föredrar moretens hyvel. Det har även hänt att jag riktat och planat ämnen för att sedan märka att jag glömt en bit eller att en bit inte håller måttet. Det är då väldigt enkelt att rikta upp en bit till och plan utan att försöka veva tillbaka till exakt samma planhhvelmått.

En nackdel med moretens är att riktborden är för korta. Spånuppsamlingen är också under godkänt.
 
@katos hur djup är maskinen, inklusive bulan på framsidan?...och hur mycket sticker anhållsstängerna ut när anhållet är i bakersta läget?

Edit: ....och har jag uppfattat det korrekt att stålen måste postas vid varje byte, finns inget "minnessystem"?

Borden är lika långa på de två hyvlarna så det är ingen avgörande punkt (sen kan jag hålla med om att längre bord alltid är att föredra).

@jac tack för ebjudandet, jag kommer med största sannolikhet på besök o spanar in din hyvel.
 
Redigerat:
Jag ska mäta när jag kommer hem. Ja det är rätt som du säger, det är ompostning som gäller
 
Ola, har du sett 410:an som ligger ute på blocket för 20 k?
 
Jag har hammern och du verkar ha fått in det mest irriterande: vevandet och slangen.

Planhyvelinställningen är däremot rätt smutt om du köper till klockan. Vet inte hur moreten är där men på bilden ser det rätt visset ut.

Hyvelbredd är alltid hyvelbredd. Om man inte har någon valsputs är det mycket värt att kunna jämna till bredare paneler efter limning om man är lagd åt det hållet.
 
Björn Melander Björn Melander skrev:
Ola, har du sett 410:an som ligger ute på blocket för 20 k?
Ja men tycker det är lite dyrt för en begagnad kan inte dra momsen på den o listpriset på en ny är 27+moms o kanske går att förhandla ner lite.
 
För dom som är intresserade av vevande så är highlighten 9.46 in här. Jag kan inte förstå anledningen till den vevutväxlingen, min inca vevar nog 3ggr så fort och det går ändå att ställa in på tiondelen. Det är ju inget jätteproblem men jag kommer störa mig på det.

 
Får kolla en skruvdragare för att göra grovjobvrt :)
 
Jag vet att jag har sagt det tidigare, men Hammers spiralkutter gör att vevandet och omställningen mellan rikt- och plan kan förlåtas. Jag har tagit tid någon gång på omställningen. Jag kan kolla om jag hittar uppgifterna.
 
P
Jag slår ett slag för Hammern! Deras Spiralkutter är helt enastående! Att slippa slipa hela stålet istället för att bara vända på det stål som är dåligt är grymt mycket värt! Rätt postat påengång med!
Jag själv hade en h410 på ordersedeln men den avbeställdes pga olika orsaker och Feldern köptes istället!
 
Har inte provat någon av dessa maskiner. Men jag hade inte köpt en ny hyvel idag som kräver postning. Kan du kanske få till en skruvdragarlösning att koppla på och snabbköra veven till hammern?

Kanske kan det vara läge att kolla på minimax också? Har jag inte heller provat, men de är nog i ungefär samma prisklass.

Bästa svar eller ej, ger dig gärna ett handtag m hyveln:)
 
Djupet på h410 är 96cm med riktanhållet fullt tillbakadraget. Det finns en spiralcutter eller helix att beställa från staterna till h410. Tror dock det var 10000plus.

Funderar på om det är något man löser på en manuell fräs och svarv?

En fördel till med h410 tycker jag är att veven till planhyveln sitter upptill. Man behöver inte böja sig, eller stå på knä för att veva.

En nackdel till är att man behöver kolla vinkel på riktanhållet ofta. Det händer för ofta att det tappar inställningen när man byter djup på riktningsbordet.

Jag tycker inte att postningen är så jobbig. Det tar max 20min med mätklocka. Förstår om man jobbar professionellt men som amatör... Nu hyvlar jag aldrig teak eller mdf i och för sig.
 
Redigerat:
  • Gilla
Arne 1808 och 1 till
  • Laddar…
Går lite i samma funderingar faktiskt. För mig lutar det till 95% åt Hammern dock. Helt såld på spiralkutter efter att ha provat en sådan. Tystare, bättre spånuppsamling och känns som det river ur mindre. Sen att man slipper postning och nästan aldrig behöver slipa om är också stora plus!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.