Hej bästa Byggahus.se!

Vår nya husgrunds betongplatta går inte i rak linje med kanten, betongen är högre än kantelementet, är det verkligen rätt?

Den gick igenom besiktningen, där besiktningsmannen sa att man ändå inte sätter väggen direkt i frigoliten.

Jag har ingen kunskap, men det känns som att något inte stämmer, blir liksom ett mellanrum under, man kanske ska slipa ner betongen lite?


Tack så mycket för hjälp och åsikter!!
 
  • Betongplatta för husgrund ojämnt avslutad vid kantelementet, med mellanrum och grus runtom.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ny betongplatta som inte linjerar med kantelement, skapa ett mellanrum, med synlig frigolit och grus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ojämn husgrunds betongplatta som sticker ut över kantelementet med en träbit som referens.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ojämn betongplatta vid husgrund med ett trästycke ovanpå och synligt mellanrum markeras med sten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Betongplatta som inte är i linje med kantelement, betong högre än kant, med träbit som visar skillnaden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ojämn betonggrund som sticker ut ovan kantelement bredvid en trälist och grus, med byggmaterial i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Teknisk ritning av husgrund med betongplatta och detaljerade mått, texten beskriver grundleverantörs ansvar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning som visar uppsnitt av en husgrund med detaljerad betongplatta, isolering och väggkonstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det där såg lite B ut. Be dom som gjorde det montera en ram i trä runt om sen handspackla ut den där sista biten så syllen har nått stabilt att stå på!
 
  • Gilla
zsimpey och 1 till
  • Laddar…
Johnny Viking Johnny Viking skrev:
Det där såg lite B ut. Be dom som gjorde det montera en ram i trä runt om sen handspackla ut den där sista biten så syllen har nått stabilt att stå på!
Problemet är att det går i vågor, på vissa ställen så är betongen i samma höjd som kantelementet.

Tack för svaret. Riktigt jävla ruttet utfört är det, jag blir så förbannad. Sen att besiktningsmannen säger att man ändå inte sätter väggen direkt på frigoliten gör mig inte gladare. Hjälp! =(
 
Är det kantelementen som är fel i höjd, eller är golvet ojämn?
 
  • Gilla
swealp
  • Laddar…
Väggen ska ju vila mot betongen, så den måste ju gå ända ut till kanten även om den inte måste vara helt exakt rak i höjdled.
 
  • Gilla
swealp
  • Laddar…
Är det inte så att de ska gjuta en sarg/kant runt hela plattan med då? Som syllen ska stå på. För isf är de ju inte klara med plattan.

Mvh Jonas
 
  • Gilla
swealp
  • Laddar…
Det låter omständigt? I så fall kan man väl gjuta den kanten först och skippa kantelementen?
 
  • Gilla
swealp
  • Laddar…
AndersPS AndersPS skrev:
Är det kantelementen som är fel i höjd, eller är golvet ojämn?
Jag ska ut och titta, är osäker. Jag har inte ett sånt långt vattenpass. Men om man lägger en bräda från kant till kant och vattenpass på det, så kanske det går att se.

MalZon MalZon skrev:
Är det inte så att de ska gjuta en sarg/kant runt hela plattan med då? Som syllen ska stå på. För isf är de ju inte klara med plattan.

Mvh Jonas
Jo, dem anser sig vara helt klara med plattan.
 
swealp swealp skrev:
Problemet är att det går i vågor, på vissa ställen så är betongen i samma höjd som kantelementet.

Tack för svaret. Riktigt jävla ruttet utfört är det, jag blir så förbannad. Sen att besiktningsmannen säger att man ändå inte sätter väggen direkt på frigoliten gör mig inte gladare. Hjälp! =(
De har ju vad jag kan se hällt på lite för mycket betong (eller för lite, beroende på hur man vill avsluta). Jag skulle vara rätt tydlig med att så där avslutar man inte betong där en syll ska ligga. Iaf inte i min värld. Men tycke är nog olika här. Bryr de sig inte och du inte betalat, dra av timmarna + material för att slipa ner och jämna av det där. Eller be dom göra det. Man får vara lite hård, om de nämligen anser sig klara och du aldrig kommer träffa dom mer.
 
  • Gilla
swealp
  • Laddar…
Johnny Viking Johnny Viking skrev:
De har ju vad jag kan se hällt på lite för mycket betong (eller för lite, beroende på hur man vill avsluta). Jag skulle vara rätt tydlig med att så där avslutar man inte betong där en syll ska ligga. Iaf inte i min värld. Men tycke är nog olika här. Bryr de sig inte och du inte betalat, dra av timmarna + material för att slipa ner och jämna av det där. Eller be dom göra det. Man får vara lite hård, om de nämligen anser sig klara och du aldrig kommer träffa dom mer.
Problemet där är att besiktningsmannen som vi hade hoppats på skulle anmärka det där, valde att säga att "det gör inte så mycket".. så besiktningsmannen är på deras sida i den frågan.

Blir svårt att kräva något när besiktningsmannen t.o.m säger "det gör inte så mycket, väggen ska ändå inte läggas så långt nära kanten".

Klart går att säga till hårt går det ju.

Gud :(
 
Snailman
Hm, plattan ska ju vara plan, det är inte säkert att kantelementen alla var på samma höjd, då ska de gå efter det högsta kantelementet och gjuta plant sedan.

Så om de gjutit plant, så var kantelementen ojämna i överkant.

(ingen expert på detta)
 
Ganska säker på att gjutningen är rätt. Inget ovanligt detta, men jag tycker att man skall spackla i bruk så syllen tätar ända ut. Har ingen påverkan för bärningen men kan dra in vatten av kapillärkraften.
 
  • Gilla
swealp
  • Laddar…
  • Gilla
swealp
  • Laddar…
swealp swealp skrev:
Problemet där är att besiktningsmannen som vi hade hoppats på skulle anmärka det där, valde att säga att "det gör inte så mycket".. så besiktningsmannen är på deras sida i den frågan.

Blir svårt att kräva något när besiktningsmannen t.o.m säger "det gör inte så mycket, väggen ska ändå inte läggas så långt nära kanten".

Klart går att säga till hårt går det ju.

Gud :(
Visst är det så att syllen inte ska eller behöver ligga kant i kant, men läkten (antar du har träfasad) ska ju ha ca 4.5cm på sig att nå "utanför" syllen och även kantelementen så det inte ligger ann utan blir en rimlig luftspalt men även ser bra ut.

Om de inte fixar och om jag vore du skulle jag för min ego ro (när man pyntar miljoner...) fylla på det sista hela vägen ut så syllen står stabilt (ligger platt snarare). Du behöver inte ha träregeln utanpå som vägg utan slappa på en lite tjockare blandning handspackel som håller sig i formen. När det torkat någon timme eller två så kan du kapa av med spackelspade snyggt nog (kommer ändå vara dolt i framtiden).

Där det redan nu är tydligt ojämnt, knacka loss det (lite osäkerhet dock vad som blir bäst. Knacka loss befintlig betong nu, eller slipa ner allt efter man spacklat ut det och det torkat och genomhärdat).

Notera dock att syllen i sig ändå ska spikas / fästas ner i den solida husbetongen dock, inte i kantelements isolering. (infästning blir lite off-center mot syllen).
 
  • Gilla
swealp
  • Laddar…
fgo fgo skrev:
vad har du för ytterväggkonstruktion?
Det bör nog inte vara några problem, beroende på var lastnedtagningen i väggen beräknas vara. Väggen fästs i betongen och inte i frigoliten som bes.man säger

Kolla denna monteringsanvisning tex
[länk]
Hej!
Jag bifogar med en bild på ritningen hos kommunen.

Själva ytterväggkonstruktionen är dock inte riktigt klar ännu, det enda vi vet är att vi behöver ha ett överhäng på ca 10cm ifrån kantelementet (30cm tjock vägg) Detta för att rädda golvbrunnens krav med 20cm från vägg till brunn. :(

Mycket som gått snett känns det som.
 
  • Arkitektonisk ritning av sockeldetalj med märkning av kantelement, syll och materiallager inklusive betong, markisolering och radonspärr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Kallebo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.