Hade varit kul att se planlösningen på huset, när det anses vara unikt så blir man ju nyfiken. Fick själv bygglov på ett förra veckan som vi ritat själva (enligt detaljplan).
 
dd88 dd88 skrev:
Hade varit kul att se planlösningen på huset, när det anses vara unikt så blir man ju nyfiken. Fick själv bygglov på ett förra veckan som vi ritat själva (enligt detaljplan).

Kan lägga upp dem här :)



Det är väl inte bara planlösningen som gör ett hus unikt, kan även vara att det är unikt för leverantören som kommer lev och bygga huset. För mig är unikt att man väljer att t.ex göra ena hela långsidan i glas 15m (vilket är gjort) att man letar efter en speciell trappa som är i gjord i svartbetsad ask med rostfria detaljer, att man bygger en hel vägg i köket med högskåp istället för att ha en tråkig traditionell bänk längs en vägg, att man gör ett svart kök, att man ritar huset så alla badrum har en altandörr ut, små saker som kanske inte syns men carrera marmor som fönster bräden, öppna ytor utan pelare osv över 70m2. Då blir ett hus unikt för mig. :) Alla har väl olika synpunkter vad unikt är. Ett mer passande ordval kan vara skräddarsytt, kundanpassat, egen designat eller något om man vill. Alla anser sig nog skapa något eget/unikt för sina behov osv. :)

Ett förtydligande. Till alla som envisas med att skriva rita enl dp, ni har en dp att förhålla er till osv. Huset och allt är ritat enl DP!!!! Frågan va om man kunde lägga till en "landgång" till bygglovet som låg närmre än 4,5m vilket inte gillades i första instan.
 
Redigerat:
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det är rätt dokument, och den ligger där mellan 31 b § och 31 d §. Lyder som följer.

Det är alltså punkten 2 som gör att det är lite friare tolkningsrätt av detaljplanen efter genomförandetiden.
Tack!!! :)

Kommer rita en separat ritning och söka för bara "landgången" och överklaga bara den biten och se vad som kommer hända. Går det så går det. Annars brukar man lösa det mesta på något sätt
 
Redigerat:
M memike skrev:
Kan lägga upp dem här :)



Det är väl inte bara planlösningen som gör ett hus unikt, kan även vara att det är unikt för leverantören som kommer lev och bygga huset. För mig är unikt att man väljer att t.ex göra ena hela långsidan i glas 15m (vilket är gjort) att man letar efter en speciell trappa som är i gjord i svartbetsad ask med rostfria detaljer, att man bygger en hel vägg i köket med högskåp istället för att ha en tråkig traditionell bänk längs en vägg, att man gör ett svart kök, att man ritar huset så alla badrum har en altandörr ut, små saker som kanske inte syns men carrera marmor som fönster bräden, öppna ytor utan pelare osv över 70m2. Då blir ett hus unikt för mig. :) Alla har väl olika synpunkter vad unikt är. Ett mer passande ordval kan vara skräddarsytt, kundanpassat, egen designat eller något om man vill. Alla anser sig nog skapa något eget/unikt för sina behov osv. :)

Ett förtydligande. Till alla som envisas med att skriva rita enl dp, ni har en dp att förhålla er till osv. Huset och allt är ritat enl DP!!!! Frågan va om man kunde lägga till en "landgång" till bygglovet som låg närmre än 4,5m vilket inte gillades i första instan.
Låter riktigt bra, vilka glaspartier har ni valt?

Släng gärna upp planlösningen, kul att se hur andra löst sina problem
 
dd88 dd88 skrev:
Låter riktigt bra, vilka glaspartier har ni valt?

Släng gärna upp planlösningen, kul att se hur andra löst sina problem

Hej.

Jag för oss är detta rätt, sen kanske det inte passar andra. Det är våran stil och idéer. En del tycker säkert det är skit fult men den tok moderna minimalistiska stil vi kommer hålla.
Jag gillar det mesta iofs.

Vi kör med Traryd alu fönster och partier rakt igenom.

Men det är tur att alla tycker olika för usch vad tråkiga områden det hade varit andra.

Du jag såg att du skrev i en tråd jag läste. Där du skrev om sutteräng osv. Ska ni kanske bygga i kaxholmen?

Ha de
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.