Hej!

Jag har en balkong som jag ska bygga om (ny trall, räcke etc.) där jag i framtiden skulle vilja kunna placera ett utespa. De verkar väga runt 1300-1400kg när de är fyllda med vatten.

Balkongen är placerad ovanpå ett badrum med flackt plåttak (falsad plåt). Badrummet står på betongplatta och är en tillbyggnad till ett gammalt trähus. Det befintliga regelverket (se bild nedan) till trallen består av tre bärlinor 45x195, spännvidd ca 4m samt reglar mellan dem 45x145 som hänger i balkskor. Stödpunkterna är lite slumpmässigt utplacerade och består av tryckimpregnerade träbitar (främst som del av stolparna) ovanpå en bit gummiduk som ligger på den falsade plåten. Plåten ligger direkt ovanpå papp och råspont som i sin tur vilar på 4 takbalkar 45x145 med ca 125cm cc.

Jag antar nu att de fyra takbalkarna vilar på något vettigt i yttre änden så att lasten från dem går ned i betongplattan på ett bra sätt. Hur de är infästa i inre änden (i gamla träkåken) är okänt men jag ska kolla med tidigare ägare och se om det finns foton. Vi kan väl anta för stunden att de är väl infästa i något bärande även i den änden, och att alla fyra går i sin fria längd mellan inre och yttre fästpunkter. Spännvidd uppskattas till 2900 mm; då mäter jag från centrum av ytterväggen i badrummet in till den punkt där jag tror att de är infästa i träkåken.

Det är ju en sak med regelverket till trallen, där tänker jag mig att man skulle kunna göra följande:

1) Två ytterligare bärlinor, placerade mitt emellan de befintliga, med samma dimension 45x195.
2) Komplettera samtliga bärlinor med nya stödpunkter placerade direkt ovanför takstolarna. Blir i så fall 20 nya stödpunkter, fyra för varje bärlina.
3) Fler reglar under platsen för spabadet så man går från 60cm cc till 30cm cc på den ytan.
4) Nya balkskor till samtliga reglar under spabadet, fullskruvade med rostfri ankarskruv.
5) Ny trall 28x120.

Men en annan sak är ju takkonstruktionen som sådan, med fyra takbalkar på 45x145, 125cm cc och 2900 mm spännvidd. Tror ni att de klarar av detta, plus lite snö på trallen och ett antal människor på nyårs-kalaset? :-/ Med ovanstående modifiering av regelverket skulle väl lasten spridas ut rätt jämnt på takstolarna antar jag, så sviktar det på en punkt bör lasten flyttas någon annanstans där det bär ordentligt?

Schematisk bild av ett balkonggolv med befintliga och föreslagna bärlinor, reglar samt nya stödpunkter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Innan du börjar hoppas för mycket så bör du ta in en konstruktör till detta, men jag har byggt en del underliga konstruktioner så man har lärt sig en del och ska vi bara förhålla oss till detta så blir det som följer.

1, de nya stödpunkterna du påpekar går de ner till fast mark på en betongplatta?
om det gör det så är det nog inga problem, om de ligger på ett annat trätak så behövs det kraftigare saker än 45x145. snarare limträbalkar 90x450 eller liknande, speciellt om du ska ha ett spa bad. man beräknar vanligen för 200 kg /m2 i ditt fall kommer du att ha 400 kg / m2 och dessutom risk för snölast som också är 200-300 kg/m2. så din konstruktion ligger på c:a 600 kr /m2 där du tänkt att placera badet. detta kräver ganska kraftiga balkar för spännvidd på 4m.

2.Sen ska dessa ligga på något stadigt i väggen, detta vet du inget om alls?
detta bör kontrolleras för att se så att man klarar upplaget för de balkar, antagligen behövs någon form av nya pelare direkt under nya limträbalkar och dessa måste i sin tur ha bra upplag mot betongen, gärna ett större fundament runt 500x500 och 200 högt.

men det mesta är bara mina gissningar av c:a 150 mindre byggnationer under 13 års tid som entreprenadingenjör.
 
  • Gilla
Pastoratet och 1 till
  • Laddar…
Lite liknande svar som ovanstående, men lite annorlunda formulerat:

Om detta var på marken skulle jag säga KÖR.

Men nu är det ett tak på en utbyggnad. Det är byggt för att bära taket plus snölast, eller några personer på balkongen, troligen inte folk och snö samtidigt. Det är inte byggt för att klara 1-2 kubikmeter vatten utöver det. Stödpunkterna du ritat in stöttar bara upp själva balkonggolvet, och fördelar lasten över plåttaket. Men plåttaket är inte byggt för detta och inte väggarna och takstolarna.

Du måste:
1) ta in en konstruktör som beräknar lasten på väggarna och talar om för dig hur mycket du måste bygga på dem, samt hur de nya takstolarna och taket måste se ut.
2) ansöka om bygglov pga ingrepp i bärande konstruktion, med konstruktörens beräkningar och ritningar bifogade.

Laster på tak på enkla utbyggnader är inget man tror om.
 
  • Gilla
Pastoratet
  • Laddar…
Hej!

Tack båda två för svar! :) Jag tar till mig detta. Jag förstod ju redan innan jag skrev det att det knappast uppfyller några moderna dimensioneringskriterier, men jag tänkte att de främst är satta för att hålla deformationerna små i en konstruktion... (?). Deformation över det normala är kanske inte hela världen i mitt fall; skulle regelverket till trallen och takstolarna svikta under tyngden kommer det knappast att skapa några problem då taket består av falsad plåt och väggarna i badrummet (under balkongen) består av träpanel som bör klara lite rörelser.

Men det får givetvis inte finnas risk för att skiten går igenom taket! Jag kanske får nöja mig med ett vanligt badkar där uppe, som jag fyller när det är snöfritt och antalet människor är begränsade till två. ;-)

/Pastorn
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.