Vi besökte visningshusen i Arlanda stad, ca 10 husleverantörer. Vi har också gått på husvisningar hos ytterligare två husleverantörer. Det intryck jag får när jag går in i dessa (alla!) nya hus är att det är plastigt. Enstavs-parketten (ek) är behandlad med ngt som gör att det ser lika plastigt ut som en plastmatta, köksbänkarna är i laminat (plast), dörrhandtagen känns billiga/plastiga rakt av. Sen det värsta av allt, låtsasspröjs! Det är som att komma in i en lekstuga, så billigt ser det ut. För att inte tala om fönsterhandtagen som ser ut som de var från någon vårdcentral. Jag skulle vilja bygga ett nytt hus nyckelfärdigt (tillval går bra) men med bra kvalité, som man kan känna i äldre hus. Hur hittar jag en sådan husleverantör? Vilka tillval ska jag titta efter? Hur får vi ett fint trägolv (en-stav /plankgolv) som inte ser plastigt ut?
 
angelar angelar skrev:
Jag skulle vilja bygga ett nytt hus nyckelfärdigt (tillval går bra) men med bra kvalité, som man kan känna i äldre hus.?
Det finns inte, lika obefintligt som vitvaror, bilar, trädgårdsmaskiner, ja vad du vill, med kvalitetkänsla.

angelar angelar skrev:
Hur hittar jag en sådan husleverantör
Går inte att hitta eftersom en sådan husleverantör inte existerar. Möjligen om man hittar en vettig snickare (eller murare) som kan slå ihop kåken och och tillverka inredningen. Men då är nästa problem att hitta vettigt virke...

Jag får samma känsla som du inför det allra mesta som är nybyggt eller nytillverkat.
 
Allt ytfinish kan man ju välja/välja bort själv hos de flesta (lite dyrare) husföretag och välja det man önskar som tillval.
Så då gäller det ju bara att hitta ett golv som man gillar på dagens marknad. Om det finns? Ut och leta! Likadant med köksbänk, fönsterhandtag, spröjs etc. Bara välja till om du vill ha fasta spröjs t.ex. Anledningen att det inte är standard är att det är dyrt helt enkelt. Vi räknade på fasta spröjs på vårt hus och det skulle bli ca 100.000 extra (Vi valde fönster utan spröjs istället för jag har också en aversion mot låtsasspröjs) Bänkskiva blir lätt 25.000 extra och uppemot 100.000 beroende på vad du önskar för material. Fönsterhandtagen har jag själv inget emot men om det finns några du gillar att köpa så är det bara att välja det.

Kräver en hel del research och att man själv får leta material man gillar. Men givetvis går det.
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
Anledningen är väll att dom har byggt upp visningshus som har en rimlig budget. Självklart finns det tillval att välja. Men dom grejorna blir oftast ganska kostsamma
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.