Jag skulle behöva ha fler uttag för trefas CEE utöver det jag har idag, i ett annat rum på en annan våning. Är det OK enligt reglerna och fackmannamässigt att bara sätta en kopplingsdosa före det nuvarande uttaget och dra vidare en extra kabel till ett uttag på våningen under? Detta är i ett enfamiljshus och den är avsäkrad med en trepolig dvärgbrytare och det finns jordfelsbrytare.

En annan fråga, det finns ju CEE-uttag med både trefas och enfasuttag i samma. Om man från kopplingsdosan ovan drar en treledare till ett separat enfasuttag, går det bra? Eller är det ett steg för långt?
 

Bästa svaret

Ja, ta ett steg här, det får räcka.

Att mata flera CEE-uttag på samma gruppledning är ok så länge man inte avser belasta dessa uttag sammanlagt med mer än vad säkring och ledning medger.

De enfasuttag som finns inbyggda får ju anses helt ok, men att grena av denna ledning till rena enfasuttag tycker jag går för långt och bryter mot det gamla rådet att varje grupp ska ha sitt eget syfte.

Det finns även frågor kring detta med bakmatning om man blandar enfas och trefasapparater. Detta hanteras visserligen av trepolig säkring och JFB men som sagt dra inte detta för långt.
 
  • Gilla
Ljus och 1 till
  • Laddar…
L
Ska det normalt inte vara så att man har en undercentral för varje våningsplan. Att mata ström mellan våningsplan känns lite så där.
 
  • Gilla
jonashassel
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ja, ta ett steg här, det får räcka.

Att mata flera CEE-uttag på samma gruppledning är ok så länge man inte avser belasta dessa uttag sammanlagt med mer än vad säkring och ledning medger.

De enfasuttag som finns inbyggda får ju anses helt ok, men att grena av denna ledning till rena enfasuttag tycker jag går för långt och bryter mot det gamla rådet att varje grupp ska ha sitt eget syfte.

Det finns även frågor kring detta med bakmatning om man blandar enfas och trefasapparater. Detta hanteras visserligen av trepolig säkring och JFB men som sagt dra inte detta för långt.
Tack för svaret! Jag anade att det var över gränsen, tanken var att få en separat matning till en varmvattenberedare som idag går på samma säkring som tvättmaskinen vilket gör att den gärna bryter. Enklaste alternativet är att ta en kort förlängningssladd, även om det känns lite B. Annars kan jag montera ett extra CEE med enfas vid tvättmaskinen, vilket betyder en lång och besvärlig kabeldragning, men det känns lite mer seriöst.

Vad gäller att det inte finns någon separat gruppcentral så monterades den jag har nu av behörig elektriker för fyra år sedan. Han sa då inget om att det inte skulle räcka, han bytte då också ut några av dragningarna ner som var mycket gamla och dåliga.

Som sagt, tack så mycket.
 
Undercentraler för varje plan behövs inte, det är tom ovanligt att man i dag sätter centraler på flera plan i alla fall i vanliga bostadshus.
 
  • Gilla
Qvanten
  • Laddar…
tommib
Q Qvanten skrev:
Tack för svaret! Jag anade att det var över gränsen, tanken var att få en separat matning till en varmvattenberedare som idag går på samma säkring som tvättmaskinen vilket gör att den gärna bryter. Enklaste alternativet är att ta en kort förlängningssladd, även om det känns lite B. Annars kan jag montera ett extra CEE med enfas vid tvättmaskinen, vilket betyder en lång och besvärlig kabeldragning, men det känns lite mer seriöst.

Vad gäller att det inte finns någon separat gruppcentral så monterades den jag har nu av behörig elektriker för fyra år sedan. Han sa då inget om att det inte skulle räcka, han bytte då också ut några av dragningarna ner som var mycket gamla och dåliga.

Som sagt, tack så mycket.
Tänker du dig att sätta ett trefasuttag vid tvättmaskinen med ett enfasuttag på? Från din trefasgrupp, för att mata sagda tvättmaskin? I så fall är det lika fel. Tvättmaskinen har lämpligen en helt egen grupp.
 
tommib tommib skrev:
Tänker du dig att sätta ett trefasuttag vid tvättmaskinen med ett enfasuttag på? Från din trefasgrupp, för att mata sagda tvättmaskin? I så fall är det lika fel. Tvättmaskinen har lämpligen en helt egen grupp.
Det vore ju helt klart det ideala, men då skulle det krävas en ny säkring i gruppskåpet och en ny dragning därifrån bara till tvättmaskinen och det är på kort sikt inte aktuellt. Idag använder den ett uttag som delar grupp med många andra uttag och belysningen så det skulle vara en förbättring. En fördel är att det skulle vara mycket tydligt hur det är kopplat och det behöver inte rivas något den dag jag drar en separat matning.

Som jag ser det är det viktigaste att det blir bättre, det behöver inte bli perfekt direkt. För några år sedan var anläggningen direkt farlig med gamla kablar, tjärtråd och det mesta ojordat och att åtgärda det var dyrt, mycket dyrt. Nu ser jag det som viktigast att stegvis förbättra det som nu finns, men det är inte så överhängande som det var då.
 
Behöver du trefasuttag öht, om det inte är tex motordrifter inblandat borde det gå utan att använda just uttag. Du har ju redan de viktiga punkterna kring delad inkoppling klart dvs trepolig säkring och JFB. Om det är två faser till VVB och du ser till att TM kommer på tredje är det inte så stort praktiskt problem. VVB kan ju anslutas fast via dosa eller brytare och TM via ett vanligt uttag. Med ett notat i gruppförteckningen och som plus kanske en märkning vid anslutningarna ser jag inte något fel med att göra som du tänker dig även om det är som sagt lite töjt på hur det oftast har gjorts/görs.
 
GK100 GK100 skrev:
Behöver du trefasuttag öht, om det inte är tex motordrifter inblandat borde det gå utan att använda just uttag. Du har ju redan de viktiga punkterna kring delad inkoppling klart dvs trepolig säkring och JFB. Om det är två faser till VVB och du ser till att TM kommer på tredje är det inte så stort praktiskt problem. VVB kan ju anslutas fast via dosa eller brytare och TM via ett vanligt uttag. Med ett notat i gruppförteckningen och som plus kanske en märkning vid anslutningarna ser jag inte något fel med att göra som du tänker dig även om det är som sagt lite töjt på hur det oftast har gjorts/görs.
Jag behöver ett trefasuttag till en kompressor och annars är det bättre att ha ett trefasuttag och inte behöva det än tvärtom. Beredaren är enfas med stickpropp och jag är inte intresserad av fast installation av den. Vad gäller att blanda enfas och trefas på samma grupp lyssnar jag på Bo i första svaret.

Framför allt vill jag inte bygga fast i något som inte är riktigt rätt och som inte syns tydligt hur det är kopplat. Kopplar jag tvättmaskinen till trefasuttaget syns det tydligt att den går på den gruppen. Sedan får jag tänka på belastningen på faserna, hur enfasuttagen är kopplade.
 
Det är viktigt att enfaslasterna sprids jämnt mellan faserna, alltså L1-N , L2-N, L3-N o.s.v.
 
  • Gilla
Qvanten
  • Laddar…
T Tobbe_3 skrev:
Det är viktigt att enfaslasterna sprids jämnt mellan faserna, alltså L1-N , L2-N, L3-N o.s.v.
Absolut, jag har tänkt i så fall att koppla olika faser till vardera uttagets enfasuttag. Nu blir det antagligen bara det ena som får någon större belastning, men det skadar inte.
 
Q Qvanten skrev:
Jag behöver ett trefasuttag till en kompressor och annars är det bättre att ha ett trefasuttag och inte behöva det än tvärtom. Beredaren är enfas med stickpropp och jag är inte intresserad av fast installation av den. Vad gäller att blanda enfas och trefas på samma grupp lyssnar jag på Bo i första svaret.

Framför allt vill jag inte bygga fast i något som inte är riktigt rätt och som inte syns tydligt hur det är kopplat. Kopplar jag tvättmaskinen till trefasuttaget syns det tydligt att den går på den gruppen. Sedan får jag tänka på belastningen på faserna, hur enfasuttagen är kopplade.
Du får omvärdera din tanke kring inte riktigt rätt för det är inget fel att blanda som du var inne på med dina förutsättningar, bara så ingen tror att det skulle vara felaktigt absolut sett. Är VVB och vad annat du skulle vilja lägga enfasigt utförda med stickpropp är det helt ok att du använder dem.

Se som Tobbe skriver till att fördela lasten du känner till på ett bra sätt och inte så du ligger på gränsen för någon fas så är det inga problem. Och som ett tips se till att du har fungerande motorskydd till kompressorn så det kan lösa om du mot all förmodan skulle få fasbrott. Ytterst osannolikt med trepoliga säkringen men att skydda motorn är inte fel oavsett.
 
  • Gilla
Tobbe_3
  • Laddar…
Jag trodde först det handlade om en verkstad eller dylikt, men det är alltså en normal bostad där du har ett antal CEE-uttag till kompressor mm!? Det hela börjar låta ganska tveksamt. Vad mer behövs CEE-uttagen till? Vad är det för förutsättningar som råder här? Varför inte normala gruppledningar, trefasgrupper om du så vill?
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag trodde först det handlade om en verkstad eller dylikt, men det är alltså en normal bostad där du har ett antal CEE-uttag till kompressor mm!? Det hela börjar låta ganska tveksamt. Vad mer behövs CEE-uttagen till? Vad är det för förutsättningar som råder här? Varför inte normala gruppledningar, trefasgrupper om du så vill?
Som jag skrev i första inlägget är det ett enfamiljshus och det är i en bottenvåning/källare med pannrum, tvättstuga och garage. Det fanns trefasuttag förut, men i samband med en renovering av elsystemet försvann det eftersom det var fyrledarkabel fram till det, mycket av det var gammalt och inte säkert. Nu skulle jag vilja använda garaget till att meka lite i och då är det bra att ha en kompressor och en svets och kanske en värmefläkt. Det är inte någon större verksamhet det handlar om, kanske någon gång i månaden.
 
Ok, källare och garage kan ju motivera CEE-uttag. Men vilken är "den andra våningen" där du också vill ha ett CEE-uttag på samma gruppledning, till vad? Nåja, det finns säkert anledningar till att det ser ut som det gör.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.