Hej!

Jag behöver lite tips på hur man ska få lite liv i dessa fönsterbleck igen. De sitter under panelen och jag har inte tänkt riva någon panel ännu, det kommer framöver. Men nu vill jag snygga till dessa fönsterbleck en smula, hur och vad bör jag göra?

Slipa / skrapa / dränka in dem med någon färgborttagningsmedel?
Måla med zinkfärg / metallgrund? Sedan svart hammarlack? Eller vad för färg lämpar sig på dessa ställen?

Tips mottages vänligt! :)
 
  • Närbild av ett slitet fönsterbleck med flagande färg under en trähustäckning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nött fönsterbleck i metall under träpanel med flagnande svart färg i behov av renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skrapa bort eventuellt lös färg.
Slipa lätt med sandpapper.
Måla med typ Bengalack eller kirjo plåttaksfärg.

Burk med Teknos Kirjo plåttaksfärg framför en renoverad husfasad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Emil Karlsson
  • Laddar…
Hej!

Slipa lätt med sandpapper, mest för att rugga upp ytan så nya färgen släpper? Vad bör jag gå på med för kronstl? 120, 180?
 
S slaffe skrev:
Hej!

Slipa lätt med sandpapper, mest för att rugga upp ytan så nya färgen släpper? Vad bör jag gå på med för kronstl? 120, 180?
80-120 korn
 
Ska man slipa bort all färg eller bara få bort allt som sitter löst och sedan göra en snygg övergång mellan färg och plåt?

Tyvärr bor jag inte nära någon granngården affär men däremot byggmax, Nordsjö, Jem o fix, Jula Biltema osv. FInns det någon likvärdig? Denna verkar inte behöva grundmålning med, de andra jag sett verkar behöva ett eller två lager metallgrund..
 
Kolla efter jotun Bengalack säljs av bla colorama den har samma egenskaper.
 
Tror att Nordsjö har något liknande som heter professionel metall paint.
 
Toppen, tack för hjälpen. Nordsjö hade en metallfärg. Den kör jag på!
 
En fråga.. Att det är galvat plåt spelar ingen roll? Kommer färgen bita tag ordentligt även om man inte grundar med något?
Har fått för mig att det är svårt att få färg att fästa på galvad plåt?
 
Är det varmförzinkat (= galvaniserat i dagligt tal) så brukar man rekommendera att vänta ett år med att måla. Med exponering för uteklimatet då.
Så kommer färgen att fästa bra. Men dessa fönsterbleck har ju suttit ute länge.
Jag tycker dock att man skall vara väldigt försiktig med skrapning och slipning, så man inte kommer ner till ren plåt.

OT
Hade en gång ett garage med låglutande tak, klätt med plåt med plastbeläggning.
Plasten flagnade av allt eftersom, och när det knappt var något kvar, fick sonen göra jobbet (mot viss ersättning).
Han petade loss resterande rester av plastbeläggningen med en SLÖ spackel, och målade sedan med, vad jag vill minnas, Alcro plåtfärg i två lager.
Resultatet blev mycket bra!
 
  • Gilla
Sammy8282
  • Laddar…
Jag har redan börjat skrapa bort befintlig färg, den sitter väldigt löst. Den har mestadels släppt från plåten och resterande släpper väldigt lätt.
Jag blev rekommenderad två olika metoder.
Colorama tyckte att jag skulle använda Hammarlack direct to galv varianten.
Nordsjö tyckte att det var en dålig idé eftersom Hammarlack är lacknaftabaserad produkt och en väldigt varm sommardag kan värmen få hammarlacken att släppa alternativt spricka pga att den torkar och blir så hård. Akrylatfärgen är mera mjuk och spricker inte lika lätt. Blev då rekommenderad Hagmans påltfärg för tak. Först behövdes antingen en primer, eller tvätt med Betvätska som har surt pH värde.

Synpunkter på detta? Vad skulle ni köra på? Vem av dessa herrar ska man lita på?

Edit: DÄr det har rostat slipar jag av rosten och kör på ett lager zink på sprayflaska innan målning.
 
  • Gilla
Halvskåningen och 1 till
  • Laddar…
J
Hallå Slaffe,
Hur blev det med ditt måleriarbete? Vad valde du för färger tillslut
 
  • Gilla
Halvskåningen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.