Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Det ni har att förhålla er till är detaljplanen. Och det hade ni redan från början. Att då rita ett hus som inte uppfyller detaljplanens krav känns märkligt.

En detaljplan antas utifrån krav, utformning och önskemål kommunen har för ett visst område. Detaljplanen är, förutom kommunens hjälpmedel i bygglovsfrågor, även en bas och garanti för invånare i området. Man ska känna sig säker på vad som gäller och att tex grannar ska känna sig trygga över vad som kommer eller inte kommer att byggas på granntomten.
Å så återigen. Huset är RITAT enl detalj planen. Det är alltså en "landgång" jag vill bygga extra nu eller i framtiden som jag ville ha tips om.

Märkligt eller ej förstår inte mig på alla förståsigpåare som hela tiden måste påvisa att man ska följa detaljplanen. frågan var om någo hör lyckats bygga något närmre än 4,5m med grannars medgivande. Nu har jag fått 7st PM av folk som fått ok av olika kommuner så uppenbarligen går det ju att kringgå detaljplanen beroende på vilken kommun man bor i.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Jag fick beviljat i nämnd, utan grannens medgivande. Till och med med grannens klagan MOT mitt bygge.

Iofs kjedjehus där 4,5 m inte är applicerbart, men grannen har varken veto eller beviljanderätt.
 
  • Gilla
memike
  • Laddar…
Hemmakatten
Nämnden får inte enligt lag bevilja bygglov utöver plan oavsett om grannar godkänt eller inte. Att så fortfarande sker är illavarslande. Det tyder på att vissa bygglovsansökare antingen har talets gåva eller, gud förbjude, att de har "vänskapsförbindelser".
 
Det är ganska enkelt om informationen är rätt som du skriver. Min tolkning är att huset ligger 4 M från tomtgräns och där i mellan vill du bygga en landgång? Om detta stämmer bryter du mot DP 2 ggr! Frågan bör inte vara om andra lyckats, det är irrelevant då det kan ha varit under helt andra förutsättningar med den gamla PBL osv...
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det är ganska enkelt om informationen är rätt som du skriver. Min tolkning är att huset ligger 4 M från tomtgräns och där i mellan vill du bygga en landgång? Om detta stämmer bryter du mot DP 2 ggr! Frågan bör inte vara om andra lyckats, det är irrelevant då det kan ha varit under helt andra förutsättningar med den gamla PBL osv...

Nej huset är 4,5m ifrån tomtgräns. Detta är inga problem och det är grönt från kommunen på allt övrigt. Det är "landgången" de vill ha komplementering på eller ta bort. Vi har alt att ta bort den helt i nuläget och skicka in ny ritning.

Vi får se, ett annat alt är att bygga den på andra sidan, så man går mellan garage och huskropp blir lite mer bök bara men man får iofs hjälp av husväggar istället för glasräcke åt ena sidan. Kan vara ett alt.
 
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Nämnden får inte enligt lag bevilja bygglov utöver plan oavsett om grannar godkänt eller inte. Att så fortfarande sker är illavarslande. Det tyder på att vissa bygglovsansökare antingen har talets gåva eller, gud förbjude, att de har "vänskapsförbindelser".
Om du svarar till mig så följer mitt bygge dp. Gick till nämnden för att granne motsatte sig bygget eftersom då får det inte tas tjänstemannabeslut. Nämnden godkände (efter tjänstemannens rekommendation) då man får räkna med att ett tätbebyggt område kan bli ännu mer tätbebyggt. Min granne tyckte mitt bygge kommer skymma solen på hans norsöstvridna baksida. Många i min samfällighet har byggt ut på olika sätt och det får vårt snart 20-åriga område att se livfullt ut. Dessutom fick min arkitekt berömm att han tog till vara husets förutsättningar på ett fint sätt.

Vad min granne inte tänker på (han bor inte i sitt hus, och har så inte gjort på länge) är att iom bygget kommer grönska tas bort och han kommer tå mer sol. Hade jag fått avslag hos nämnden så hade en snabbväxande tujahäck fått en fin plats...
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
SysterNett SysterNett skrev:
Om du svarar till mig så följer mitt bygge dp. Gick till nämnden för att granne motsatte sig bygget eftersom då får det inte tas tjänstemannabeslut. Nämnden godkände (efter tjänstemannens rekommendation) då man får räkna med att ett tätbebyggt område kan bli ännu mer tätbebyggt. Min granne tyckte mitt bygge kommer skymma solen på hans norsöstvridna baksida. Många i min samfällighet har byggt ut på olika sätt och det får vårt snart 20-åriga område att se livfullt ut. Dessutom fick min arkitekt berömm att han tog till vara husets förutsättningar på ett fint sätt.

Vad min granne inte tänker på (han bor inte i sitt hus, och har så inte gjort på länge) är att iom bygget kommer grönska tas bort och han kommer tå mer sol. Hade jag fått avslag hos nämnden så hade en snabbväxande tujahäck fått en fin plats...
Det finns hopp inhorisonten alltså :)
Det roligaste är att i ett område som är relativt nybyggt i kommunen. Där dem lite "finare" människorna bor finns det inga 1,5m mellan alla olika slag av utbyggnader pooler i etage osv.

Det är skillnad på folk och folk ska man ha klart för sig också :)
 
Hemmakatten
Nej, SysterNett, jag svarade inte på ditt bygglov utan mer allmänt.

Ju mindre tomterna är och desto större husen blir, så är det i trångbodda områden än viktigare att man bygger enligt detaljplanen.

Vi bor på landet, jättestor tomt (men i detaljplanerat område), där har det egentligen ingen betydelse om man bygger en eller annan kvm större. Vi fick dock strandskyddsdispens från Länsstyrelsen, kanske att jämföra med utökat bygglov.
 
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
En detaljplan antas utifrån krav, utformning och önskemål kommunen har för ett visst område. Detaljplanen är, förutom kommunens hjälpmedel i bygglovsfrågor, även en bas och garanti för invånare i området. Man ska känna sig säker på vad som gäller och att tex grannar ska känna sig trygga över vad som kommer eller inte kommer att byggas på granntomten.
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Nämnden får inte enligt lag bevilja bygglov utöver plan oavsett om grannar godkänt eller inte. Att så fortfarande sker är illavarslande. Det tyder på att vissa bygglovsansökare antingen har talets gåva eller, gud förbjude, att de har "vänskapsförbindelser".
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Vi bor på landet, jättestor tomt/.../Vi fick dock strandskyddsdispens från Länsstyrelsen, kanske att jämföra med utökat bygglov.
Måste vara lätt att ha så hög tilltro till dagens klåfingriga politiska system när man själv tillhör dem som inte är berörd av det eller kan runda det.
 
Jag tycker ni verkar ha en rätt bra plan. Och om jag missförstått den tycker jag ändå att ni ska göra som jag i så fall missförstått. :cool:
- Få bygglov inom dp.
- Ansök om ändring av bygglov.
- Om avslag, bygg färdigt huset med trappa, gå vidare och bygg Attefallshus, invänta årsskifte 2020/21, ansök om nytt ändringslov när dp gått ut.
 
Jag tror som sagt att landgången är ett avsteg från detaljplanen som är OK om man har grannens medgivande, men detta har inte byggnadskontoret fått OK att göra på delegation, därför måste detta tas i byggnadsnämnden. I andra kommuner så tas alla bygglovsärenden i nämnden, det är normalt att denna endast har möte en gång i månaden.

Normalt sett är det så att vill man bygga närmare än 4.5m mot grannen behöver man ha deras medgivande. Om jag inte minns fel har man i detaljplaner med mindre tomter ibland låtit detta avstånd bli mindre (4m).

Jag tror inte heller att detaljplanen går ut och försvinner, utan detta är inom den tidshorisont som kommunen siktar på att området tar att bebygga. Eventuellt så kan man komma att justera ifall intresset inte var tillräckligt stort och man har många tomma tomter Men jag kan inte tro att man skulle ändra på 4.5m mot grannen kravet med en ny detaljplan.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
När genomförandetiden för en detaljplan går ut blir möjligheterna att runda densamma rimligare då man kan tillämpa 9 kap. 31 c § PBL.

Under genomförandetiden får man förlita sig på att kommunen i sin ofantliga vishet skapat en så bra plan att den inte alltför mycket lägger hinder i vägen för människor att bruka sin egendom alternativt att nämnden har en pragmatisk inställning till det där med regler.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
När genomförandetiden för en detaljplan går ut blir möjligheterna att runda densamma rimligare då man kan tillämpa 9 kap. 31 c § PBL.

Under genomförandetiden får man förlita sig på att kommunen i sin ofantliga vishet skapat en så bra plan att den inte alltför mycket lägger hinder i vägen för människor att bruka sin egendom alternativt att nämnden har en pragmatisk inställning till det där med regler.
När jag läser i PBL så hittar jag inget i kap 9. 31 c § ?

https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...amling/plan--och-bygglag-2010900_sfs-2010-900

Är det fel dok?
 
Ha en höj och sänkbar landgång, kan man inte kringgå problemet om man säger att landgången ligger på marken tills den behövs? ;)
 
M memike skrev:
När jag läser i PBL så hittar jag inget i kap 9. 31 c § ?

[länk]

Är det fel dok?
Det är rätt dokument, och den ligger där mellan 31 b § och 31 d §. Lyder som följer.
31 c § Efter det att genomförandetiden för en detaljplan har gått ut får bygglov utöver vad som följer av 31 b § ges för en åtgärd som avviker från detaljplanen, om åtgärden
1. är förenlig med detaljplanens syfte och tillgodoser ett angeläget gemensamt behov eller ett allmänt intresse, eller
2. innebär en sådan annan användning av mark eller vatten som utgör ett lämpligt komplement till den användning som har bestämts i detaljplanen. Lag (2014:900).
Det är alltså punkten 2 som gör att det är lite friare tolkningsrätt av detaljplanen efter genomförandetiden.
 
  • Gilla
memike
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.