Hej vi har problem med missfärgad fog, det är inte det vanliga att pigmentet lämnar fogen så den blir ljusare utan den har blivit mörkare. Den verkar bli missfärgad av vatten helt enkelt. Vad kan det vara för fel?

Fogen är från PCI ljusgrå

Golv med ljusgrå klinker och mörkare missfärgad fog nära duschdörr, problem med vattenorsakad missfärgning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Antagligen en dum fråga men det är inte så enkelt att delar av fogen fortfarande är blöta/fuktiga?
 
Nope, när allt torkat efter en dusch ser det mörka identiskt ut mot innan
 
Fett?

Vad har hustrun för schampo och duschtvål? Tvättar ni barnen med barnolja?
 
"...inte det vanliga att pigmentet lämnar fogen...". Modern myt. Pigmentet lämnar inte en mineralisk fog.
Även om fogen är yttorr, kan den vara fuktig. Vad händer om du kör en hårtork på den en stund? Blir den ljusare då? Det kan ju vara så att urlakade kalkrester som tidigare var homogena i ytan, nu har släppt och det är den verkliga kulören/tonen du ser på de mörka partierna. Testat att syra av fogen igen?
 
  • Gilla
Racsoh
  • Laddar…
Om det var fukt hade den sätt olika ut varje gång, det gör den inte. Nja allså då var det isåfall fel på färgprovet, den ska ha den ljusa tonen.

Fogen ska ju INTE ha syra, därför man vattnar fogen om man måste tvätta plattorna med syra efter fogning, så har jag förstått det iaf. Vi balta inte så ingen syratvätt behövdes
 
Det är någon form av badolja inte tvål, helt värdelös är den, fixar inte min manliga odör :)
 
S
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det är någon form av badolja inte tvål, helt värdelös är den, fixar inte min manliga odör :)
då har du ju problemet där. en badolja. sätter sig i fogen
 
S
skall man inte ha såna här problem så får man använda epoxy fog
 
Hur gör man rent då?
 
S
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Hur gör man rent då?
det är svårt. färga om fogen( inte värst hålbart), krafsa ur fogen, foga om. eller gör inget
 
T
Japp, troligtvis badoljan som har missfärgat fogen. Eftersom ditt badrum är rätt så litet och att det är 30x60 cm plattor så hade jag kratsat bort fogen och fogar om golvet och denna gång med en mörkare fog. Ett jobb för din farsa kanske:rofl:
 
Hemmakatten
Vi lät kratsa ur alla fogar i vårt badrum för jag tyckte de blev för mörka. Det tog 3 dagars och sedan foga om I ljus grå. Uppåt 15' kostade kalaset men jag kunde verkligen inte leva med de mörka fogarna
 
Intressant alla pratar om att mörkgrått är det som är värst när det gäller färgförändring
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Hur gör man rent då?
Om det nu beror på badoljan så gör inte rent utan dränk "alla" fogar i samma olja så blir det med lite tur enhetligt.
 
Redigerat:
  • Gilla
MariaT75 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.