Hej
Har en vanlig container i plåt tänkt göra ett kylrum av den till vilt.
Hur går jag tillväga med fuktspärr, hade tänkt använda stålreglar och frigolit som isolering?
Ska dela av en den så det inte blir för stort, kallt i containern utetemperatur på utsidan
Någon som har erfarenhet av detta eller kan lämna några tips är jag tacksam.
Mvh Jens
 
Generellt är ju fuktspärren till för att inte få in kondens i isoleringen så man inte får mögeltillväxt osv.
Frigolit är ju fuktspärrande i sig, så ngn extra plast tror jag inte du behöver då, men använder du annan isolering så är det ju viktigt att den spärrar på rätt sida, så är det kallare inuti och varmare/fuktigare utanpå så är det på utsidan plasten skulle sitta isf...


/K
 
Ok tack för svaret hade tänkt mig plåt,frigolit,spånskiva,plastmatta i den ordning vad tror du om det?
Mvh jens
 
Hmm, då stänger du in en spånskiva mellan frigolit och plast - låter inte så bra i mina öron... :/
Generellt skulle jag nog tagit plywood istället också (mindre fuktkänsligt och mindre bindemedel/lim.)

Mellan container och kylrummet skulle jag säga: Plåt, frigolit, plywood och ev måla den sen.
Om du skall dela av containers så kan du ha luft plywood,frigolit, plywood

/K
 
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Frigolit är ju fuktspärrande i sig
En korrektion:
Frigolit, EPS är icke ångtätt och fuktspärrande!
 
Vi byggde en liten container på jobbet där vi körde frigolit på insidan och sen plywood funkade klockrent.

Men ska man kyla ner den hade jag nog haft liggande reglar som man sen sätter dubbla lager cellplast mot sen gips och matta.

Så hade jag byggt väggen så att det kan ventileras mellan cellplast och varma delen där du har 2 ventiler.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
En korrektion:
Frigolit, EPS är icke ångtätt och fuktspärrande!
OK...fick för mig att det var det, man använder ju det när man lägger grund mellan kapilärbrytande lager och betongen ?

/K
 
L Lutte skrev:
Vi byggde en liten container på jobbet där vi körde frigolit på insidan och sen plywood funkade klockrent.

Men ska man kyla ner den hade jag nog haft liggande reglar som man sen sätter dubbla lager cellplast mot sen gips och matta.

Så hade jag byggt väggen så att det kan ventileras mellan cellplast och varma delen där du har 2 ventiler.
Hej tack för svaret men vad är cellplast?
 
Hej blir ändå inte riktigt klok på hur man ska göra är ingen snickare själv?
Hoppas någon kan förklara så en lekman förstår
Mvh jens
 
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
OK...fick för mig att det var det, man använder ju det när man lägger grund mellan kapilärbrytande lager och betongen ?

/K
Tack för svaret men är fotfarande osäker hur jag ska göra? Mvh jens
 
Hur länge ska det hålla?
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Hur länge ska det hålla?
30-40 ÅR Blir nytt aggregat och dörr
 
L Lutte skrev:
Vi byggde en liten container på jobbet där vi körde frigolit på insidan och sen plywood funkade klockrent.

Men ska man kyla ner den hade jag nog haft liggande reglar som man sen sätter dubbla lager cellplast mot sen gips och matta.

Så hade jag byggt väggen så att det kan ventileras mellan cellplast och varma delen där du har 2 ventiler.
Hej tack för svaret men kan du precisera dig hur du menar?
Mvh jens
 

Bästa svaret

J JensBerg skrev:
Hej tack för svaret men kan du precisera dig hur du menar?
Mvh jens

Tänkte att man sätter liggande reglar på plåtväggarna där kylrummet ska vara, på dessa skruvar man upp första lagret cellplast och limmar lager 2.

Sen limmar man på gips på cellplasten, golvet ocg taket gör man lika dant med liggande regler som löper från varma delen in mot den kalla. Fast på golvet får man nog sätta en bättre kvalité av cellplast.

Sen gör man ett flytande golv av golvspån.
Sen bygger man väggen som delar av den varma och kalla delen och den låter man stå på golvspånet.

Då när väggar golv och tak är gjort så har du dubblaväggar med ventilation i mellan. Dvs du bygger en "fristående" kub i containern

Då kan du ventilera fukten innan den når plåten och du får lite distans mot en solvarm containerplåt.
 
  • Gilla
JensBerg och 1 till
  • Laddar…
L Lutte skrev:
Tänkte att man sätter liggande reglar på plåtväggarna där kylrummet ska vara, på dessa skruvar man upp första lagret cellplast och limmar lager 2.

Sen limmar man på gips på cellplasten, golvet ocg taket gör man lika dant med liggande regler som löper från varma delen in mot den kalla. Fast på golvet får man nog sätta en bättre kvalité av cellplast.

Sen gör man ett flytande golv av golvspån.
Sen bygger man väggen som delar av den varma och kalla delen och den låter man stå på golvspånet.

Då när väggar golv och tak är gjort så har du dubblaväggar med ventilation i mellan. Dvs du bygger en "fristående" kub i containern

Då kan du ventilera fukten innan den når plåten och du får lite distans mot en solvarm containerplåt.
Mycket bra svar men hade tänkt ha golvbrunn och plastmatta så man kan göra rent hoppas du har en bra lösning.
Mvh jens
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.