Mikael_L
Fanns det tak? :D
 
F
Mikael_L Mikael_L skrev:
Fanns det tak? :D

Det fanns det garanterat. Jag har haft "hotel" i Thailand för 30kr/natt inkusive frukost. Då har man oroat sig för ormar på rummet, saknat AC men istället fått jaktspindlar som håller efter kackerlackorna. Har även haft boende som bara hade elektricitet 6h/dygn men det är ute på öar.

Numera med barnen så är det i direkt anslutning till hav, bra poolområde och minst ****. Då kostar det något mer.
 
F
K Kojak skrev:
Du får lära dig att använda momondo och liknande annars blir du blåst. Hittade vid snabb koll biljetter för 15 500kr för 2 vuxna och 2 barn för 3 veckor i november. Hotell är nästan gratis där. Uppmanar alla att ta det lugnt med alkohol och inte överdriva.
Mitt sista OT-inlägg, dock intressant riktning tråden tog....

Absolut, för det har jag aldrig provat.... och vem vill sitta i Phuket av all skitställen? Hade inte varit där sen -97 och var där och vände förra året och.... nej, det finns bättre.

Barn går i skolan i November. Åk i mitten av December istället och hem vecka 2 istället så får du lägga på 10-15000 och då får man leta bra. Sen är jag helt övertygad om att vi har helt andra preferenser vad gäller boende, location och aktiviteter. Sen vad jag gör med alkohol på min semester är min ensak men visst rinner det ner en Chang både till lunch och middag. Det är knappast det som spräcker budgeten.
 
K
Ok men 110 000 kr för white trash paradiset Thailand låter otroligt dyrt, kanske bättre med Maldiverna. Men som sagt vi har nog olika preferenser. Men nog om det och åter till tråden, låt oss hålla oss till ämnet.
 
  • Gilla
larsbj
  • Laddar…
K Kojak skrev:
I en annan tråd skriver du enl nedan, så uppenbarligen är det varmt och soligt i Sverige.

"Otroligt fint hus. Dock undrar jag varför det inte finns några lamellgardiner eller annat för att kunna skydda mot solen. Ofta brukar hus med mycket glas bli kokheta på sommaren, och att köra AC för fullt lär ju kosta multum. Sen vill man ju inte bli bländad om man vill använda rummet när solen lyser på.

Riktigt trevligt hus ändå!"
Ett ouppvärmt inglasat uterum blir ju som bekant lätt 25+ När solen tittar fram tidigt på våren trots minusgrader utomhus. Men det är ju inte direkt något poolväder ute ändå...
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Vi flyttade i våras in i ett hus med pool. Den var inte på något sätt avgörande för vårt köp och hade den inte funnits hade vi troligtvis inte skaffat pool. Men nu i sommar inser vi hur skönt det kan vara med badmöjligheter hemma. Om man håller på hemma i trädgården i värmen är det hur skönt som helst med ett svalkande dopp. Vår pool är kopplad till bergvärmepumpen och det har funkat bra med uppvärmningen, hade dock gärna haft solpaneler också.

Om poolen skulle gå sönder, börja läcka osv. så finns det inget annat alternativ för oss än att reparera eller köpa ny pool. Så man kan säga att vi blivit lite "poolfrälsta".
 
  • Gilla
Peter2400
  • Laddar…
många väljer ju att bygga in sin "rusta" -pool i ett trädäck, både snyggare och billigare :)
 
När vi flyttade in fanns en j&f lågpris pool inbyggd i trädäcket som ligger i en sluttning. Tänkte knappt på den när vi budade på huset, men nu 3 somrar senare är den guld värt, inte minst för barnen. Plåten i hela 0,4mm rostade sönder nåt år efter inflyttning, la då ner en 1 mm aluzink plåt och fixade ny skimmer + sandfilterpump. Total kostnad 2000kr. Så nu lär den hålla 10 år till!
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
N najks skrev:
många väljer ju att bygga in sin "rusta" -pool i ett trädäck, både snyggare och billigare :)
Snyggare än vad?
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Jag ser poolen som en hobby. Skön terapi att hålla på att fixa med den och en stund där man får vara i fred efter jobbets hets. Att sedan kunna ta ett dopp en varm sommardag är guld värt. Om det kostar pengar eller ej har ingen betydelse. Vissa hobbys kostar vissa tjänar man på. Inget som jag bryr mig om.
 
Hade ovanmarks rörpool i förre huset. Bästa investeringen vi gjort! Barnen har lekt och lärt sig simma och haft kompisar i massor hemma under de fyra åren vi hade den. Men det var ju också en HELT annan investering än en "riktig" pool och något jag verkligen rekommenderar för den som inte har lust eller råd till "all in". Två barn leker i en ovanmarkspool med leksaker och flythjälpmedel, bakom syns ett rött hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
...dessutom har ungarna någonstans att åka skridskor nu ;)
 
S Snål-Jocke skrev:
...dessutom har ungarna någonstans att åka skridskor nu ;)
Alltså tanken slog mig! :rofl: Men det är för liten yta och duken gillar nog inte skridskor så det blev "se men inte röra" vintertid.
 
Hade glädjen hitta ett hus central i en stad med sjötomt och egen badstrand. Driftskostnaden för ”poolen” är ungefär nån öl per fredagkväll på bryggan. Fast bara på sommaren. Jag skulle inte reflektera över en pool pga arbete och skötsel det för med sig eftersom mitt arbete tar för mycket tid av min fritid men jag förstår fullt ut de som skaffar sig pool och framför allt de som har barn.
 
O Olaf3 skrev:
Hade glädjen hitta ett hus central i en stad med sjötomt och egen badstrand. Driftskostnaden för ”poolen” är ungefär nån öl per fredagkväll på bryggan. Fast bara på sommaren. Jag skulle inte reflektera över en pool pga arbete och skötsel det för med sig eftersom mitt arbete tar för mycket tid av min fritid men jag förstår fullt ut de som skaffar sig pool och framför allt de som har barn.
Jag förstår dig och hade nog inte heller skaffat pool då. men det är samtidigt komiskt hur folk som inte har pool tror att det är jobbigt. Det är ju i princip inget jobb alls. I helgen bytte jag vinterskydd till sommarskydd samt kopplade in och testkörde systemet. Det tog under timmen. Under säsong kastar jag i dammsugaren 1-2 ggr per vecka och en klorpuck var 4-5 dag. Att plocka upp dammsugaren inkl ställa in den i garaget igen tar under 5m minuter. Någon gång då och då läggs slangen i för att fylla upp 5 cm som försvunnit av avdunstning och plask. Det är allt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.