K
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Om jag anlitar en firma för att gräva en rund grop som är 2,5 meter djup och 3,5 meter i diameter, (Totalt lite drygt 30 kubikmeter) och har dem till att frakta bort 25 kubikmeter jord och har dom till att lägga de sista 5 kubiken i en hög.

Ungefär hur mycket kan det kosta?

Jag förstår att det inte går att veta.

Men går det att ta det att gissa mellan tummen och pekfingret?
30-40 000kr
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
K Kojak skrev:
30-40 000kr
Borde ju vara i överkant iaf för att transportera bort 4 lass
Lastbil och grävmaskin i en dag alltså 16 timmar borde ju bli typ 20tkr
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
K
larsbj larsbj skrev:
Borde ju vara i överkant iaf för att transportera bort 4 lass
Lastbil och grävmaskin i en dag alltså 16 timmar borde ju bli typ 20tkr
Exakt det borde, men det blir inte det.
 
  • Gilla
Bernieberg
  • Laddar…
K
Varför blir det inte?

TS får väl ringa runt och fråga. Vi ska få grävt här i veckan och betalar under 1000 kr per timme. En person, massorna ska användas till fylle på annan del av marken.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren och 1 till
  • Laddar…
larsbj larsbj skrev:
Bästa är kanske att gjuta allt på en gång, men lite krångligt.
Tror jag hade valt att bygg ytterformen i hela sin höjd först och armerat för både platta och vägg.
Sedan gjutit plattan. Och lyft ner innerfoder i så fort plattan stelnat, så kanske allt kan gjutas samma dag, eller möjligen dagen efter. bra att gjuta så fort som möjligt för att det ska sitta bra i skarven.
Jag har snickrat mycket lite i mina dagar och att snickra innerfoder till detta projektet är det som jag grubblar mest över det känns som att dessa måste vara mycket stabila för att de ska hålla.

Är det lämplig att använda plywood till detta eller finns det något mer lämpligt material?
 
Måste det vara helt runt? Jag inbillar mig att det är betydligt enklare att göra det kantigt.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Är det lämplig att använda plywood till detta eller finns det något mer lämpligt material?
Skulle nog valt att såga av 45x220 och sätta ihop till en cirkel. Behövs nog med 500mm emellan i höjdled.
Lättast att bygga uppe på marken och lyfta ner i.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Måste det vara helt runt? Jag inbillar mig att det är betydligt enklare att göra det kantigt.
Vattnet ska sättas i rotation med pumpar som suger ut vatten från botten och sprutar ut det snett uppåt åt sidan så att vattnet roterar som en stor toalett det är lättare för vattnet att rotera i en rund damm.

Eftersom att dammen ska byggas på norra halvklotet kommer vattnet att roterar motsols.

Därför vill jag ha den rund.

E EasyCash skrev:
Köp något i stil med detta:
[länk]

Gräv ett hål och vänta på att det ska regna

...Finns i större storlekar om så önskas
Finns det runda?
 
Jag tänkte mig kanske 20-kantig eller så. Det är nära nog runt, men betydligt enklare. Annars blir du tvungen att figursåga spant att fästa spårad MDF på, betydligt jobbigare.
 
  • Gilla
Kallebo och 1 till
  • Laddar…
K
Redan typ åttakantigt skulle nog vara runt nog.

Vi har precis grävt ett hål som är åt samma håll som ditt, 2,5x4x2 och grävt ner en tank drygt 2000 kr kostade själva grävningen. Sen tillkom ju massor och lite material.

Snabbt som tusan gick det att gräva och stora högar blev det.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Vattnet ska sättas i rotation med pumpar som suger ut vatten från botten och sprutar ut det snett uppåt åt sidan så att vattnet roterar som en stor toalett det är lättare för vattnet att rotera i en rund damm.

Eftersom att dammen ska byggas på norra halvklotet kommer vattnet att roterar motsols.

Därför vill jag ha den rund.



Finns det runda?

Vet inte om runda finns. Dum fråga men, varför ska vattnet rotera? Inte för att vara sån men åt vilket håll vattnet snurrar har inte enbart med jordklotet att göra. Man påverkar detta med installationen. Sätter du ner en rektangulär tank och inreder hörnen med sten etc. så bryter du vinkeln och skapar häftiga undervattenströmmar som fiskarna kommer njuta i ☺
 
Vattnet i min damm roterar motsols, och den är inte rund eller belägen på södra jordklotet.
 
C Carl-Jo-han skrev:
Vattnet i min damm roterar motsols, och den är inte rund eller belägen på södra jordklotet.
Har du koidamm?

E EasyCash skrev:
Vet inte om runda finns. Dum fråga men, varför ska vattnet rotera? Inte för att vara sån men åt vilket håll vattnet snurrar har inte enbart med jordklotet att göra. Man påverkar detta med installationen. Sätter du ner en rektangulär tank och inreder hörnen med sten etc. så bryter du vinkeln och skapar häftiga undervattenströmmar som fiskarna kommer njuta i ☺
Vattnet ska rotera för koifiskarnas skull och jag har fått för mig att en rund damm är det bästa sättet är skapa så mycket cirkulation och strömmar som möjligt.

Jag var kanske ute och cyklade till stor del i mitt inlägg om norra halvklotet. Men det lär i alla fall inte vara någon nackdel att beakta detta fenomen.

larsbj larsbj skrev:
Skulle nog valt att såga av 45x220 och sätta ihop till en cirkel. Behövs nog med 500mm emellan i höjdled.
Lättast att bygga uppe på marken och lyfta ner i.
Jag är okunnig i detta ämne jag förstår inte vad du menar med just denna delen av ditt inlägg. "Behövs nog med 500mm emellan i höjdled."

Nyfniken Nyfniken skrev:
Jag tänkte mig kanske 20-kantig eller så. Det är nära nog runt, men betydligt enklare. Annars blir du tvungen att figursåga spant att fästa spårad MDF på, betydligt jobbigare.
K Kallebo skrev:
Redan typ åttakantigt skulle nog vara runt nog.
Tack för många bra svar :)

Om det blir så att jag ska formgjuta detta så kommer jag i så falla att formgjuta det runt. Eftersom att om jag gör det 8.12 eller 20 kantigt så tycker jag att jag lika gärna kan använda en dammdum för den kommer förmodligen att få ungefär så många veck i en rund damm. Om jag ska leva med kanter kan jag lika gärna använda dammduk och leva med några veck tycker jag.

Men eftersom att jag tycker att det i dagsläget känns svårt för mig att formgjuta detta runt helt runt. Så ska jag prova att suga på en annan karamell ett tag.

Det verkar som om dessa människorna vet vad de sysslar med.


De formgjuter en 40 cm bred och enligt min uppskattning cirka 20 cm hög ring i marken sedan gräver de ut dammen för hand (Men de gräver inte så djupt som jag vill göra) och lägger lägger i en dammduk, som de sedan döljer med stenar så att den knappt syns.

Om jag använder mig av deras metod och formgjuter en väl armerad ring som är 40 cm bred och 20 cm tjock. Hur stark blir i så fall en sådan ring? Håller den för att en grävmaskin står på den och gräver en 2,5 meter djup grop i hela dess insida?
 
Ett alternativ skulle kunna vara att köpa brunnsringar 3m en med botten och en utan.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.