Jag har en målarfråga till er.
Vad är vanligast att man målar knutar, foder och vindskivor på ett hus som i övrigt är målat med Falu rödfärg?
Vi ska måla om huset och har koll på det röda, men ingen aning om det vita.
Vore glad för tips. Kan lägga upp bild om så önskas.
 
Ja kör helt vanlig utefärg, kör just nu ett test mellan rustas premium fasadfärg tror ja den heter och caparols motsvarighet, 3 år har snart gått och ingen skillnad förutom priset såhär långt. har i övrigt slamfärg på huset.
 
buspojken buspojken skrev:
Ja kör helt vanlig utefärg, kör just nu ett test mellan rustas premium fasadfärg tror ja den heter och caparols motsvarighet, 3 år har snart gått och ingen skillnad förutom priset såhär långt. har i övrigt slamfärg på huset.
Vanlig utefärg, vad är det?
Det jag är ute efter att veta är om man använder oljefärg, alkyd eller akrylatfärg
Får jag bara veta vad man normalt använder så kan jag googla fram resten
 
Redigerat:
Om ja fattade de rätt ska rustas färg vara mån form av hybrid färg,
 
Kör Beckers perfekt oljefärg den är halvblank, så den glänser inte så mycket.

Får se hur det ser ut med den när fasaden sen är målad med faluvapens fasadfärg som är en form av slamfärg.

Huset blir herrgårdsgult med vita knutar och aluzink rännor.

Edit: endå nackdelen är priset med sina nästan 700kr för 3liter men då förväntar jag mig att takfot inte behöver målas om dom närmsta 20åren och knutar inte tidigare än vad fasaden behöver kärlek.
 
Vi har nu fått veta av färgaffären att den vita färgen på foder och knutar är vattenbaserad oljefärg.
Om man ser till mest bang for the buck, vilken färg väljer man?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.