Jag ska bygga ett attefallshus och jag tänker gjuta en platta för att det ska stadigt. Har inte de bästa markförhållanden. Jag vill bygga ca 4 meter altan på hela framsidan. Den ska även vara under tak. (om jag får bygglov). En del av taket ska eventuellt i framtiden kunna glasa in. Nu till min fundering. För att det ska bli stadigt ska jag gjuta platta under både huset och altanen samtidigt? Hur bli det i så fall med avrinningen från altandelen? Regnvattnet kan ju bli liggande på plattan och även rinna in mot huset?
 
Du bör nog separera de två. Dels för de tankarna du beskriver men även ur energisynpunkt då du bygger en rejäl köldbrygga.
 
Låter klokt. Har inte tänkt på köldbryggan...! Ska i och för sig bara använda huset vår, sommar och senhöst. Men hur ska jag separera byggena? Gjuta två plattor? Sätta altanen på jordskruvar? Hur blir det då med taket och den eventuella inglasningen? Kan inte fästa taket i huset? Om inte byggena är på samma grund, så kan de ju röra sig var för sig, och taket brytas...? Många nya funderingar!
 
Du kommer inte få glasa och taka in altanen i samma bygglov som för attefallaren. Isf måste detaljplanen tillåta den storleken. Kolla upp innan du smider storslagna planer :)
 
Så sant... Men vill ju i alla fall ha en altan framför, så tänkte ta höjd för en eventuell fortsättning... ☺️ För det behövs väl inget bygglov för en altan utan räcke?
 
Har du funderat på att sätta allt på plint istället ? Bygglov altaner är olika men ofta fritt upp till 60 cm över marknivå, vissa kommuner tillåter tom 120cm.
 
Jo, kan nog bli plint... Kanske...
 
Tänkte i så fall inte gjuta plintar. 0-32 underst, markduk, isolering, 8-14 och sen plintar direkt på det, ev plintarna på trädgårdsplattor. Vad tror ni?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.