jag ska bygga ut ett fritidshus och kommer behöva borra ganska mycket + att jag måste få bort en del berg runt huset för att dränera. är det prisvärt att köpa en cobra för att göra det man ska under X antal år eller är det bättre att hyra vid behov på tex camo?
 
Skall du borra mycket är det inte så dumt att ha en egen maskin. Möjligt att använda den då andan faller på. Det är ju inte säkert att den finns att låna precis när man behöver den. Kostar naturligtvis en slant, men kan man avvara den penningen tror jag inte man gör så dum affär. Går ju att sälja vidare sedan. Finns förresten en till salu på Blocket nu för 8500:-
 
jag kollade med 2 grannar i området. dom var oxo intresserade så vi ska gå ihop o dela på en maskin. det blir perfekt :D
hittade en helt ny maskin dock inte en cobra men en pionjär 80 från överskottsbolaget men priset var rimligt, 12 000kr.
är det nån som vet nåt om dom maskinerna? är dom som öb:s övriga sortiment?
 
hissputte skrev:
jag kollade med 2 grannar i området. dom var oxo intresserade så vi ska gå ihop o dela på en maskin. det blir perfekt :D
hittade en helt ny maskin dock inte en cobra men en pionjär 80 från överskottsbolaget men priset var rimligt, 12 000kr.
är det nån som vet nåt om dom maskinerna? är dom som öb:s övriga sortiment?
Är det surplus/"överskott" från försvaret är det mycket troligt bra kvalite, på den gamla goda tiden snålades det inte.
Kolla skicket, hur mycket använd den är osv. Den kan vara oanvänd, bara legat i förråd och tillsedd vart femte år eller så. Man kan åka på att byta någon torr packning, tvätta ur och smörja om men nytt fett osv. Borde ligga i en bastant låda med komplett tillbehörssats också för det priset.
 
Har en pionjär 120 (en viktig skillnad mot tidigare modeller är att den är dämpad i handtaget).
Atlas copco har resevdelar och en del broschyrer på webben.

Idag skulle jag nog inte köpt en utan hyrt en tryckluftsdriven och även nån att köra den för att stå och skaka är både tungt och tråkigt.
 
Ja, som sirbo säger, fundera lite till, innan ni slår till med ett köp. = hemska maskiner att hoppa omkring med, om det nu gäller hela berg som skall smulas samman:rolleyes:. Kanske också en idè att kolla om inte försvaret har någon gammal haubits eller annat skutvapen, som skulle göra jobbet enklare. Men även till grävmaskiner finns aggregat som enkelt smular sönder sten/berg.
 
Mikael_L
En cobra verkar gå att få loss relativt billigt iaf.
http://www.blocket.se/vi/17488765.htm?ca=10_s
0152168177.jpg

2500:- på blocket.

Huruvida det är användbart vet jag inte.
Hur är det med Cobran och andra sådana här maskiner, visst kan dom både slå och rotera?
För att endast slå och bila bort granit så tror jag man sliter ut sin egen kropp snabbare än berget.
Det är antagligen borra och sen använda t.ex. snigeldynamit som är modellen.

Men jag har inte så väldigt stor koll... Som sommararbetande televerksjobbare har jag varit med och drivit rör med en cobra en gång. Där slutar min erfarenhet (...och nästan avgasförgiftning ..., vi stod i en grop och körde ;) )
 
den var såld redan :mad:
fast för det priset så blir man ju inte förvånad....
tack iaf
 
Risk för litet trådlyft här. Men vill lägga till information för andra läsare att jag har en pionjär 80 och den fungerar mycket bra. Visst skakar det och dönar lite, men det är ju det maskinen är till för. Skall man gräva dränering runt huset sparar man snabbt in inköpskostnaden om man har sten i marken som man inte rår på med grävaren, eller inte kommer åt.
För privat bruk är den väldigt smidig och man kan jobba utan krav på el-anslutning eller tillgång till trädgårdsslang. Borrar ganska snabbt 1m i 30mm diameter. Men klarar såklart större diametrar också.
Skaffar man ett kil-set kan man enkelt dela på stenar. Pionjären har även bilningsläge för att bila bort betongtrappor eller andra saker i betong. Satsa hellre på en Pionjär än en Cobra då Pionjären är lättare att komma överens med.
Sedan är det klart att skall man borra 50st hål eller mer samma dag, då är ju det här helt fel sorts redskap.
 
  • Gilla
snowsoul
  • Laddar…
Det här är förvisso en gammal tråd, men eftersom frågan är generell så dristar jag mig till att
lägga till min synpunkt. Jag har röjt en massa skog och fått oändliga mängder ris och sly
att ta hand om. Allt skulle malas ner till flis och användas till att lägga gångar i trädgården.
Köpa eller hyra en flishugg? Det visade sig inte vara helt lätt. Tillgången på dylika maskiner
här i och runt Göteborg var synnerligen begränsad. Och ovanpå det så blir det struligt om man
hyr. Maskinen måste bokas, hämtas, användas planerade dagar vare sig det ösregnar eller
är 25 grader i skuggan. Jag valde att köpa en maskin. Dyr? Javisst, men jag kan köra min
flis allteftersom rishögarna växer, och planera mitt arbete på ett förnuftigt sätt. När jag så
småningom är färdig i skogen så säljer jag maskinen till någon behövande. Och oavsett vad
jag får för maskinen så har det varit värt vad den kostade i bekvämlighet, att hela tiden ha den till
hands när jag behövt den. Min rekommendation: KÖP!

En kort filmsnutt på min bakdel och maskinen:

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.