Tack för alla fina och utförliga svar! Jag själv är uppvuxen i ett dåligt isolerat hus där vi fick klä på oss ordentligt under vinterhalvåret då uppvärmningen var för dyr och påklädnad var gratis. Dricksvattnet i mitt föräldrahem blev inte godkänt förrän för två år sedan, dvs 10 år efter min utflytt, så jag skulle säga att jag är van vid halvdana förhållanden och ganska okräsen.
Dock vill jag ju veta att grunden och väggen är intakta innan jag köper, det är det viktigaste för mig för annars kan man ju lika gärna bygga nytt känner jag. Men hur säkerställer man det på bästa sätt?
 
Det kan krävas bygglov för att ändra planlösning, bygga badrum, etc. I och med det kan man behöva uppfylla dagens krav på energieffektivitet, tillgänglighet osv. Tyvärr kan det vara svårt att få reda på sånt av kommunen i förskott, men det kan vara bra att fråga iallafall.
 
P PatrikJo skrev:
Det går säkert att få ordning på ett sådant hus, men det är inget nybörjarprojekt. Utan både kunskap och kontakter tror jag tyvärr att ni kommer bli olyckliga av ett sådant här hus.
Jag tror här är nyckeln. Ett sånt här hus är något för en person som ägt och renoverat hus innan. Som nybörjare kommer man bryta ihop när man lagt en miljon innan man ens börjat med ytskikt och sånt som syns.

På grund av huspriserna i Sthlm har jag tittat på en del slitna objekt och man blir nästan ledsen när man ser barnfamiljerna från förorten som köper slitna hus när de har bott i lägenhet hela livet.

Otroligt svårt bedömma skick på hus utan sett annons. Men jag var och kollade på en fd sommarstuga i Vallentuna som man hade byggt om till ett riktigt bostadshus. De hade lagt nästan två miljoner inklusive markarbeten. Och då återstod saker att fixa för 500.000.
Men visst det var ett gulligt hus

I övrigt bra sammanfattat av Heimlaga :)
 
Redigerat:
Jag kan inte tänka mig att det skulle kunna komma krav på tillgänglighet och isolering för att man bygger ett badrum. Möjligen att badrummet ska följa nuvarande krav. Det skulle ju medföra att man inte kan bygga om äldre hus alls.
 
Det beror på hur stor ändring av byggnaden man gör och hur kommunen tolkar reglerna. Jag vet av egen erfarenhet. Tyvärr kan handläggaren på min kommun inte tala om i förväg vad som gäller, utan jag måste lämna in en bygglovsansökan 'så får vi se'...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.