Tänkte kolla lite vilket företag som är bäst enligt er. Kommer senare i framtiden att anlita ett företag som för vår del ska tillverka men även installera och montera huset på vår tomt. Vi har redan brunn och el färdigt. Har kollat lite. Det verkar finnas många många företag. billigast och enklast verkar älvsbyhus vara . men kan man lita på dom?
Mvh Philip
 
I grova drag kan man nog säga att som med så mycket annat, så gäller även för hus att man får vad man betalar för.

Lågprishusen har ju ofta låg standardnivå så det kommer till mer.
 
  • Gilla
Byggflerhus
  • Laddar…
BirgitS
Man ska också tänka på att det inte är hustillverkaren som gör grunden, sätter upp och gör färdigt huset etc. utan de tar ju in någon annan någorlunda lokal firma för det och slutresultatet beror ju mycket på den firman.
 
Inte så lätt att svara på, de flesta bygger ju bara ett hus i sitt liv så att jämföra med andra blir mest hörsägen. Sen beror det ju också på vad man menar med bäst, overall best eller mest prisvärt?
 
Bäst kvalitet på material . Samt hyfsat bra pris är vi ute efter. inget ruttnande hus som det vi har nu . Storlek ska va minst 100 kvadrat. Är det dyrt att riva det huset vi har nu? .mvh
 
Som någon skrivit här ovan - du får det du betalar för. Vill du ha bäst kvalité på material kommer du få betala för det också. När vi kikade runt på husföretag insåg vi ganska snabbt att tillval generellt är dyrt. Husföretagen har bra avtal på sina standard-grejer. Mitt tips är att välja ett husföretag som har den standarden ni önskar från början så ni inte behöver göra alltför mycket tillval.

Tips nummer två som någon också skrivit här ovan är att kolla företag som ska bygga huset. Det är där den största skillnaden ligger kring hur smidigt bygget kommer gå och hur finishen på huset kommer bli.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
Jag googlade förut på jämföra hustillverkare och fick då upp en jättebra sida (tror till och med att det var här på byggahus.se). På sidan kan du markera de hustillverkare som du vill jämföra så jämför sidan post för post (grund, isolering, m.m)mellan de olika tillverkarna. När jag gjorde en jämförelse så såg man ganska snabbt vad det var som faktiskt skiljde sig.
 

Bästa svaret

Vi byggde nyckelfärdigt hus med LB-Hus för ett år sedan.

Vår lärdom efter det är att hustillverkarna kan vara hur bra som helst prismässigt och de kan hålla hög kvalité på sina produkter.

Det som är svårt att mäta men är otroligt viktigt är hur leverantören hanterar eventuella problem eller fel som kan uppstå i bygget. Vissa leverantörer anger att de har 0-protokoll (inga fel vid slutbesiktning) men redogör inte för hur de ska åtgärda fel eller problem om de mot förmodan skulle uppstå.

I detta avseende kan jag inte rekommendera LB-Hus. Deras kundservice och förmåga att erkänna samt hantera fel är under all kritik.

Många av de problem som vi fortfarande har och haft är på grund av det Mixi skriver ovan Vilka företag som bygger ( hantverkarna).

Kolla runt i bekantskapskretsen och här på forumet med personer som haft fel eller problem med sina byggen och se hur hustillverkarna åtgärdat dessa.

I många fall har det gått smidigt är min uppfattning. Dock inte för oss med LB-Hus.


Lycka till med ett av de viktigaste valen i dit husbygge :)
 
  • Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
Vi har precis uppdaterat vår hustillverkarlista. Där kan du jämföra olika hustillverkare sida vid sida och bland annat se en lista över vilka hustillverkare som visar upp priser direkt på sin hemsida. Vi hoppas och tror att vi kan påverka så att branschen blir mer öppen och transparent. Och vi är förvånade att inte alla hustillverkare anger från-priser på husmodellerna på sina hemsidor, det är ju trots allt 2019 nu. https://www.byggahus.se/hustillverkare
 
  • Gilla
FamiljenOlssonPersson och 1 till
  • Laddar…
En liten uppdatering angående mitt tidigare inlägg ovan (#8).

LB-Hus arbetar fortfarande med att "lösa" problem med vårat hus...
 
G Glimmer skrev:
En liten uppdatering angående mitt tidigare inlägg ovan (#8).

LB-Hus arbetar fortfarande med att "lösa" problem med vårat hus...
Hur gick det?
 
I januari 2020 sattes det upp microlit samt målades om i alla våra tak under en veckas tid. Har inte sett några återkommande sprickor (vilket skulle vara jäkligt konstigt).

Väntar fortfarande på att LB-Hus ska återkoppla efter arbetet samt med tidsplan på när de ska åtgärda vår trappa. Snart bara fyra år sedan vi flyttade in...
 
G Glimmer skrev:
I januari 2020 sattes det upp microlit samt målades om i alla våra tak under en veckas tid. Har inte sett några återkommande sprickor (vilket skulle vara jäkligt konstigt).

Väntar fortfarande på att LB-Hus ska återkoppla efter arbetet samt med tidsplan på när de ska åtgärda vår trappa. Snart bara fyra år sedan vi flyttade in...
Wow. Man blir lite avskräckt. Vårt förra boende byggdes av veidekke och dom var inte mycket bättre. Vi valde att flytta ifrån det då de slingrade sig i alla problem som uppstod.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.