Krilleman
Kolla även om det är tätt vid avloppet i golvet på tvättställsvattenlås och WC!
 
Japp har gjort de kontrollera (så gott jag kunnat) och det verkar som badrumsbrunnen är boven. Även näsan talar för att lukten kommer därifrån.

Idag är det hursomhelst i stort sett fritt från avloppslukt där inne (kände någonting väldigt svagt i morse, men nu är det helt luktfritt), så sedan vattenlåset monterades som på bilden har ingen kraftig stank kommit.
 
Y
är det väldigt gammalt hus?
annars kan nog ägaren vara intresserad av att kolla sin ventilation. ett a4/toapapper ska fastna.
dålig ventilation i kök och badrum kan orsaka mögel och annat i lägenheten.
samt dina fisar tar lång tid på sig att försvinna ;-)
(fast dom blir sura om det visar sig att du har stängt fönsterventilationerna, då blir det som ett vakuum i hemmet och finns typ inte så mycket luft att sugas ut)

ett av mina handfatskåp har tendens att lukta illa. kan komma tvålrester å så och lägga sig under porslinet, så har du skåp, öppna, och torka rent den med.
 
Y Yrrol skrev:
är det väldigt gammalt hus?
annars kan nog ägaren vara intresserad av att kolla sin ventilation. ett a4/toapapper ska fastna.
dålig ventilation i kök och badrum kan orsaka mögel och annat i lägenheten.
samt dina fisar tar lång tid på sig att försvinna ;-)
(fast dom blir sura om det visar sig att du har stängt fönsterventilationerna, då blir det som ett vakuum i hemmet och finns typ inte så mycket luft att sugas ut)

ett av mina handfatskåp har tendens att lukta illa. kan komma tvålrester å så och lägga sig under porslinet, så har du skåp, öppna, och torka rent den med.
Med bättre ventilation luktar det mer ur en otät avloppsbrunn. Tror inte vattenlåset sitter i ordentligt. Tror det lönar sig att köpa ett nytt med nya packningen som gör det lättare att trycka i det.
 
  • Gilla
enklast
  • Laddar…
Ja byggnaden uppfördes år 1939. Bostadsrättsföreningen genomförde nyss en ventilationskontroll som fick OK på håret, så några ingrepp avseende ventilation kommer åtminstone inte ske under de kommande fem åren. Det är därför jag alltid har badrumsdörren helt vidöppen, för att kompensera för den dåliga ventilationen.

Handfastsskåpet var OK!

Lukten är ännu inte borta, men det har inte kommit någon kraftig stank sedan jag tryckte ned handtaget under flärparna. Det verkar som att problemet inte är helt åtgärdat, men att det har förbättrats en aning.

Så vad är era rekommendationer? Många skriver att jag bör köpa ett nytt vattenlås. Men om jag har ett vattenlås som är för litet, då kommer väl ett nytt identiskt vattenlås rimligtvis också vara för litet? Behöver jag ingen ny, större modell i så fall? Och hur kan jag ta reda på vad som är rätt vattenlås för min brunn? Yrrol skrev att det kunde stå ett nummer på brunnen ibland, men jag såg ingenting när jag kikade där. Vet någon vart i brunnen det numret brukar stå?
 
Redigerat:
Y
Äsch, den kostar ju knappt något så köp en ny. På med lite flytande två och pilla ner den i brunnen. Häll lite klorin i handfatet så det inte är gegg under bottenventilen eller något sådant som spökar. Så kan det bli i kök, att det är himla sörja under silarna i baljorna som börjar lukta.

I och med lite halvtaskig ventilation och sådär, så syna ditt badrum så det inte är klet/tvål/fett på väggarna bakom badkaret. Sånt kan lukta det med. Sällan det är fint när man drar bort ett badkar.

//jag tror du har rätt vattenlås bara att den börjar bli kass, packningar varar inte för evigt, du har förvisso bytt men, komplett plastinsats inklusive packning då vet man ju att grejerna är menade för varandra än om man köpt en lös packning som kanske tänkt för uppdaterad insats osv osv//
 
M minchione skrev:
Jag bor i en lägenhet (bostadsrätt) och har lite problem med avloppslukt i badrummet. Först luktade det väldigt illa, och då såg jag att packningen till vattenlåset var i katastrofalt skick. Då köpte jag en ny packning och tyckte det blev lite bättre, men det luktar fortfarande avlopp emellanåt. Det är ingen konstant stank. Istället kommer det och går, och jag lyckas inte komma på vad som gör att det ibland luktar illa och ibland inte luktar någonting. Ventilationen i badrummet är ganska dålig så jag försöker ha badrumsdörren öppen konstant, ifall det kan påverka på något sätt.

Här kommer lite bilder och en video som beskriver problemet:

Avloppet monterat (jag har inget "avloppslock" eller vad de kallas): [bild]

Vattenlåset med packning: [bild]

Avloppet när jag lyfter ur vattenlåset: [bild]

Film som visar hur vattenlåset "glappar": [video]

Förutom att byta packning har jag skrubbat avloppet (trots att det inte ser ut som det på bilderna hehe) men stanken kommer ändå sporadiskt. Det stinker alltså inte hela tiden, men det kommer och går dagligen.

Har ni några förslag på vad jag kan göra för att få bort avloppslukten? Skall vattenlåset glappa såsom filmen visar? Jag är tacksam för all hjälp då jag har brottats med stanken alltför länge...
Hej
Vattenlåset skall absolut inte glappa då släpper den igenom avloppslukt tex när någon annan spolar.
Michael
 
M Micke@64 skrev:
Hej
Vattenlåset skall absolut inte glappa då släpper den igenom avloppslukt tex när någon annan spolar.
Michael
Hej själv. Du svarar på en 6 år gammal tråd, så förhoppningsvis har TS redan fått ordning på vattenlåset ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.