Grabben vill svetsa ihop kätting till en epa traktor grill, köpte en bit som han fick prova på men den är galvad...
Så det gick inte jättebra att svetsa i och röken är ju inte heller hälsosam så han var ute.

Kan man på enkelt sätt få bort galven? Slipning blir för omständigt... syra bad? Värma bort?
 
S
syrabad går kommer dock ihåg om salt eller svavelsyra är bäst
 
Spontant så känns saltsyra bäst, lite trevligare att jobba med och antagligen lättare att få tag på också. Men kom ihåg att saltsyra är starkt frätande, rätt handskar och skyddsglasögon är absolut nödvändiga. När saltsyra reagerar med zink så bildas vätgas som är mycket explosivt så avzinkningen bör utföras utomhus.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Ska prova med saltsyra, tack för tipsen.
Några tips på hur man får ihop länkarna, man vill ju helst inte ha några synliga svetsar...
Kedjan ska hänga lite och dessutom bukta utåt med ca 6cm för att följa frontens linje

Var lite svårt med magsvetsen, trådmatningen petar ju till kedjan lite...
Lär väl inte gå att värma /smälts ihop den på nåt vis? Koppla en batteripol i var ända?
 
Funkar det med 30% syra som finns på färgaffären?
 
H
Köp en ny svartkätting i stället och måla den efter svetsningen. Jag kommer ihåg att när jag jobbade på en varmförzinknings firma så sa dom äldre på avdelningen att syran fort tappar effekten om man stoppar ner zinkbehandlat järn i syran. Men hur mycket effekt den tappar vet jag inte.
Om man svetsar i zinkbehandlat järn och andas in röken blir man riktigt sjuk med feber och kräkningar som följd.
 
F
Såga till en plyfa eller nåt liknande som ytterform med rätt båge och svetsa kedjan från insidan. MAG borde absolut vara rätt om du inte har en tig.
 
Ja det skulle jag gärna göra om det fanns på orten... vill ogärna åka 8-10mil enkel för att köpa grejer för 100:-
 
Blir ju svårt att svetsa på insidan, iof om man kan göra en form som man lägger kedjan i

Få fundera lite
 
Näst ihop det hela med TIG eller gassvets då, och gå efter med MAG eller pinne när det redan sitter ihop hjälpligt.

Formen kan ju lika gärna ligga utanpå kättingen, tänk en ränna att lägga ner den i.

Finns ju rostfri, kortlänkad, kätting på biltema som inte är alltför dyr. Klart overkill för detta jobbet i sig, men du slipper ju beta bort galv. Om ni hellre betar rostfritt efteråt så får ju grabben dessutom en blank och fin grill. Svårt att måla kätting och få det snyggt.
 
F
PNO PNO skrev:
Näst ihop det hela med TIG eller gassvets då, och gå efter med MAG eller pinne när det redan sitter ihop hjälpligt.

Formen kan ju lika gärna ligga utanpå kättingen, tänk en ränna att lägga ner den i.

Finns ju rostfri, kortlänkad, kätting på biltema som inte är alltför dyr. Klart overkill för detta jobbet i sig, men du slipper ju beta bort galv. Om ni hellre betar rostfritt efteråt så får ju grabben dessutom en blank och fin grill. Svårt att måla kätting och få det snyggt.
Det var just en utvändig form jag tänkte på. Det måste antagligen svetsas mer än man tänkt sig och lite beroende på länkens tjocklek med mer effekt än man tänkt sig med. Svetsade en kedja för 12-15 år sen med små-duttar med MAG. Tog man tag ytterst och la på den minsta kraft så bröts den i svetsarna direkt.

Provsvetsa ett par länkar innan om det finns extra kedja. Jag hade vridit på svetsen fullt (lite beroende på länktjocklek och effekt på svets men upp till 200A/25V och punktat i ett par sekunder, ger bra inbränning.

Rostfri kedja är ju inte dumt men då behöver man rostfri tråd och argon.
 
Man kan hårdlöda och då hårdlod innehåller zink så behöver man inte ta bort zinken och lodet smiter snyggt in i kontaktytorna mellan länkarna.

Protte
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Då behöver man gassvets va? Vanligt gasol brännare/ blåslampa duger inte?
 
  • Gilla
Lupac
  • Laddar…
Gasol räcker inte.
Kanske gasol + syrgas funkar.

Protte
 
F
prototypen prototypen skrev:
Gasol räcker inte.
Kanske gasol + syrgas funkar.

Protte
Men hur bra blir det med tanke på dom relativt små kontaktpunkterna? Min erfarenhet av hårdlödning är extremt begränsad. Har hårdlött ett kugghjul på en rostfri axel till en planetväxel och det höll dåligt samt kört lite MIG-brazing med mig-svets där jag lött igop olika material men endast i demo/utbildningssyfte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.