Vi har idag ett torp från 1700. Vi vill nu bygga ett helt nytt hus vid sidan om detta, men WC och 3 små sovrum. 50-75 m2.
Underlag är plant berg. Ca 30 cm mellan högsta och lägsta punkt. Plint borde vara ett bra alternativ.
Men jag skulle vilja göra en plintgrund, där alla synliga "plintar" i stället är riktiga stenar.
Sjukt mycket jobbigare såklart, men så mycket snyggare vid sidan om gamla torpets stentorpargrund.

Utmaningar:
- En granit-sten på 5x5x5 dm väger 330 kg: Någon typ av entreprenadmaskin måste hyras.
- Exakt höjd blir orimligt att hitta: Så hur finjustera utan att det blir för synligt att allt är nybygge?
- Förhindra glid: En diskret klick bruk under varje sten är nog oundvikligt, men någon form av dubb som håller allt på plats vill man nog ha. Men hur montera under 300 kg sten? Enklast att borra rakt igenom stenen till berget och trä in armeringsjärn?
- Annat?

Är det någon annan som givit sig på liknande vansinne? :D
 
Alternativ:
Gjut plintar i betong och klä med granitplattor, eller
Gjut mura upp en hel grund och klä med granitplattor.
 
Sådana stenar rullar man ju med spett? Bara att gräva ner till berget, lägga i "lagom" mycket sand eller fint kross i gropen och vräka i stenen. Böka runt den med spettet tills den hittat ett bra läge. Är det mycket för högt, rulla undan stenen igen och ta bort sand, är det lite för högt, jacka ur lite ur bärlinan, är det för lågt, lyft stenen med spettet och kasta in mer sand under och upprepa "bökandet".

Glidskydd ordnas lätt och osynligt med bladdubb på baksidan av bärlinan. Är det ett litet hus så går det även utmärkt med ett vinkeljärn på baksidan, fäst med en expanderbult i stenen och ankarskruv i bärlinan. Glidskydd mot berget verkar onödigt om berget är plant.

Det är f.ö. inget vansinne utan det sätt som uthus, bryggor m.m. har byggts under lång tid innan dagens "gräv bort allt och kör ditt nytt"-mentalitet kom. Man tager helt enkelt vad man haver på plats.

Men visst, det finns alltid risk för sättningar med den här typen av grundläggning.
 
  • Gilla
LukkyM och 2 till
  • Laddar…
PNO PNO skrev:
det finns alltid risk för sättningar med den här typen av grundläggning
Den risken är ju noll när huset ställs på "plant berg".
 
Har varit med och byggt en stugby där alla stugorna bara står på stenar, hade en skicklig grävmaskinist till hjälp, som placerade ut stenarna.
Men där va inget berg utan vi satte stenen direkt i pinnmom.

Stugby vintertid med stugor som står på stenar i snötäckt landskap, utan synligt berg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Blackcabin och 1 till
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Alternativ:
Gjut plintar i betong och klä med granitplattor, eller
Gjut mura upp en hel grund och klä med granitplattor.
Tack! Fruktar dock att det kommer synas på sikt att det inte är riktiga stenar. Inte minst i hörnen.
 
PNO PNO skrev:
Sådana stenar rullar man ju med spett? Bara att gräva ner till berget, lägga i "lagom" mycket sand eller fint kross i gropen och vräka i stenen. Böka runt den med spettet tills den hittat ett bra läge. Är det mycket för högt, rulla undan stenen igen och ta bort sand, är det lite för högt, jacka ur lite ur bärlinan, är det för lågt, lyft stenen med spettet och kasta in mer sand under och upprepa "bökandet".

Glidskydd ordnas lätt och osynligt med bladdubb på baksidan av bärlinan. Är det ett litet hus så går det även utmärkt med ett vinkeljärn på baksidan, fäst med en expanderbult i stenen och ankarskruv i bärlinan. Glidskydd mot berget verkar onödigt om berget är plant.

Det är f.ö. inget vansinne utan det sätt som uthus, bryggor m.m. har byggts under lång tid innan dagens "gräv bort allt och kör ditt nytt"-mentalitet kom. Man tager helt enkelt vad man haver på plats.

Men visst, det finns alltid risk för sättningar med den här typen av grundläggning.
Tack! Många goda råd! Lite klurigare att justera höjd direkt på berg. Samtidigt behöver jag inte tänka på frostfritt djup osv. Man skulle kunna borra hål i stenen och använda justerbara plintskor för att finjustera bärlinans höjd. Dessa kommer dock tyvärr att synas. Kanske man kan dölja dem med panelen...?
 
larsbj larsbj skrev:
Har varit med och byggt en stugby där alla stugorna bara står på stenar, hade en skicklig grävmaskinist till hjälp, som placerade ut stenarna.
Men där va inget berg utan vi satte stenen direkt i pinnmom.

[bild]
:) Jag får leta sten och skicklig maskinist i sommar :)
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Den risken är ju noll när huset ställs på "plant berg".
Mycket sant. Det var bara för att förekomma alla som är tvungna att rakla ner på gamla metoder (med deras för och nackdelar).

Jag uppfattade det som att det var berg en bit ner i marken, men det verkar ju mer vara berg i dagen när jag läser en gång till. I så fall är det ju definitivt liten risk för sättningar, men svårare att sätta stenarna i sand.

En variant som funkar både över och under mark är att torrblanda sand och cement och sätta i det. Så länge det är torrt så kan man justera bäst man vill. Efter att det blivit blött så sitter det rätt bra, men naturligtvis inte som betong gjord på rätt vis. Funkar kanonbra på kantsten och liknande, men borde fungera bra här med.
 
Redigerat:
  • Gilla
9999
  • Laddar…
Om man rullar grundstenen exakt ett eller ett halvt varv från sitt läge borde man kunna förutse höjden på stenen med hög precision. Sen bereder man underlaget utifrån det och rullar tillbaka stenen. Det här borde man kunna upprepa ett par gånger tills höjden stämmer precis. Jag tror inte man ska ha några grundstenar mitt i byggnaden med den här metoden utan golvet behöver vara fribärande, så att grundstenarna kan sjunka ner med tiden. Och samma med skorstenspipan som behöver vara slät så att byggnaden kan sjunka ihop utan att det uppstår glipor i trästommen. Mvh, PerOF
 
  • Gilla
9999
  • Laddar…
Det gamla sättet var att gräva gropar där stenarna skulle komma till så fast botten man kunde hitta och fylla med nogrannt radade stenar upp till strax under markytan. Sedan ställde man knutstenarna ovanpå det underlaget och justerade höjden genom att kila in lämpliga sprilar (stenflisor) under knutstenarna

Ett modernare sätt är att gjuta plintsulor av betong som slutar en bit under markytan. Sedan ställer man stenarna i rätt nivå och pallar under dem med några sprilar eller med några järnskrotsbitar. Sedan spikar man ihop en enkel form och gjuter betong i hålrummet mellan stenen och sulan. När man har fyllt jord runtom syns bara stenen.

Då man bygger på knutstenar har man traditionellt ett kraftigt underslag (syll) nedtill på stommen. Minst 6x6 tum ofta betydligt grövre.
Man ställer in underslaget i våg på träkilar ovanpå stenarna och så märker man av med passare vid varje sten hur den är formad och så hugger man infällningar med yxa i underslaget så det anpassar sig efter stenens form. Blir det svårt med finpassningen kan man gnida litet sot på stenen så man ser var trävirket ligger på och var man skall hugga bort mera. Det brukar bli litet provande fram och tillbaka innan allting passar perfekt. Eftersom man ritar ut alla infällningar längs stocken med samma gap på passaren får man underslaget i våg även om stenarna varierar några centimeter i höjd.
Skall man sätta upp en timmerstomme hugger man helt enkelt urtagen för stenarna i nedersta stockvarvet.
Det där har jag gjort några gånger med gott resultat.

Om berget är sådär pass plant tror jag inte att stenarna glider på berget. Jag tror det blir för svårt att få dit någon dubb. Jag skulle borra in en dubb ovanpå varje sten och trä in den i hål i underslaget. Då blir det grova underslaget en styv ram som hindrar stenarna från att glida iväg. För säkerhets skull skulle jag foga ihop underslaget med långa dymlade laskar och laxknutar där dubben går rätt igenom knuten som ytterligare förstärkning.
 
  • Gilla
ErikTR och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.