L
Men när kontraktet går ut så är det bara att sätta andra premisser för det , under tiden som det löper ett kontrakt kan det inte ändras med mindre än HG säger upp sig och avflyttar
PS Glömde att ni måste säga upp kontraktet , ( ska stå i det 2 mån om uppsägningstid ) för att gälla , det här ett civilrättsligt avtal
 
D
Ville höra om det var så ts tänkte. Är ju flera som glömmer eller missar något och tänker de kan ändra i efterhand tänker då lite allmänt.

För borde nog inte gå att ändra det i efterhand om man märker man räknat fel eller det görs av med större mängder än vad som är normalt.

Mins vagt en hyresgäst som hade kranen rinnande hela tiden för att ha akvariet varmt i stället för värmare om jag kommer ihåg rätt var många år sedan. Då ökningen av vattenåtgången höjdes väldigt mycket så fick tills slut värden reda på det. För mig den hyresgästen fick betala.
Hur det gjorde för att hyresgästen skulle bli skyldig de pengarna vet jag inte. Var som sagt många år sedan jag hörde om det. Men den erfarenheten jag har av hyresgäster kan de få för sig att göra väldigt konstiga saker.
 
Besittningsrätt gäller inte uthyrning av del/hel privatbostad, förutsett att du inte hyr ut fler än 2 rum/attefallshus till olika hyresgäster.
 
Z ZipLock skrev:
Frågan är om någon som är lite insatt skulle vilja dela nätverk med hyresvärden om han eller hon inser att hyresvärden kan se och logga allt man gör på nätet?
Fast är det så mycket värre än att internetleverantören "kan se och logga allt man gör på nätet"? Är man orolig för att vara övervakad finns ju VPN-lösningar mm som minskar den risken.
 
L
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Besittningsrätt gäller inte uthyrning av del/hel privatbostad, förutsett att du inte hyr ut fler än 2 rum/attefallshus till olika hyresgäster.
OK mer än jag visste , men inte fel att skriva sig fri om problem kommer
 
SysterNett SysterNett skrev:
Saxat från Skatteverket:
Om hyresgästen åtar sig att svara för exempelvis el eller telefon, och du får en ersättning som motsvarar den faktiska utgiften för hyresgästens egen förbrukning, ska du inte ta upp ersättningen som hyra. Får du en schablonmässig ersättning ska den däremot tas upp som hyra.
Tror inte det gäller villa och hyresrätt. Då har man rätt att göra avdrag för faktiska kostnader.
 
D Daniel_82 skrev:
Hur har ni tänkt ändra villkoren? Om man nu har villkoren klara och någon hyr är det väl inte bara att ändra i efterhand?
Vi tänker skriva första hyresavtalet på ett halvår.
 
T torke1 skrev:
Tror inte det gäller villa och hyresrätt. Då har man rätt att göra avdrag för faktiska kostnader.
Texten är för uthyrning av hus och ägarlägenhet. Jag skrev ju "saxat ifrån"
 
  • Gilla
torke1
  • Laddar…
Är väl samma för både el och bredband, står i avtalen att man inte får sälja vidare tll annan part.

När det gäller fiber så har väl i regel så gott som alla minst 2 fibrer intaget till fastigheten, varav bara en används (förutom riktigt gamla system som kör simplex på 2 fibrer). Det torde således vara möjligt att skaffa ett till abonnemang som hyresgästen då själv kan teckna. En lösning med switch kanske vissa operatörer kan erbjuda för att kunna erbjuda flera abonnemang på samma fiber.
 
Tillgång och efterfrågan, är folk beredda att pröjsa 25.000/månad så ta det.
Skäligt är kanske en avvägning mellan vad folk är villiga att betala och ditt samvete.
Andrahandshyran här i stockholm bland ett par bekanta ligger just nu på 15.000 för +30m² och det är ingen som skäms över att ta ut de summorna.
Det bor två eller tre i lägenheten och ständigt nya som flyttar in vart efter dom hittar någonstans att bo.
Jag själv tycker att det är sjukt men pengar är ju pengar.
Skulle jag suttit på två tre lägenheter så skulle jag kanske gjort samma sak.
 
En uppdatering:

Nu har vi hyrt ut huset till två studenter. Vi landade på 7500 "all inclusive". Vi skrev kontraktet till och med 31/12 och kommer att mäta elförbrukningen efter perioden. Sedan kommer vi förmodligen att ändra villkoren så el och eventuellt andra kostnader ligger vid sidan av.

Det svåra är inte att få huset uthyrt, utan att tvingas tacka nej till alla andra sökande.
 
  • Gilla
Minisen och 3 till
  • Laddar…
engs engs skrev:
Ursäkta OT men:

Det här har jag funderat på hur man ska göra om man hyr ut, antar att ni helt enkelt delar ut ert privata abb?

Ponera att de gör något illegalt på nätet. Allt från att ladda ner (upp) från piratbukten och hamna i någon lista till någon som blåser folk på blocket till mer mer avancerade upplägg.

Allt kommer spåras tillbaka till er, även om det förhoppningsvis går att lösa så finns det risk man hamnar i diverse tidsödande trubbel känns det som.

När man väl förhoppningsvis kan visa att man inte är skyldig, får man eventuellt bredbandsleverantören på sig som troligen inte uppskattar att man "säljer vidare" deras uppkoppling.

Lite OT också: Pratade med en som har några hyresrätter, han tycker det är betydligt viktigare att man hyra ut till rätt person, än att ta ut max hyra. I längden tjänar man på det. Dvs referenser, kolla upp ev. betalningsanmärkningar etc är viktigt.

Skulle nog inte heller erbjuda internet utan lite tydlig topologi.

Dock ur ett rättsperspektiv räcker det med att det bor flera personer i hushållet eller att det finns ett wifi (som är potentiellt hackningsbart) för att polisen ska köra fast. Ett IP-nummer kommer de inte långt med... möjligtvis ett förhör med innehavaren av abonnemanget och sen nedlagt ärende. De måste ju kunna bevisa vem som utförde brottet. Du kan ju lika väl hitta på en massa konstigheter från studentrummet när de inte är hemma, ska då de blir åtalade för något du hittat på enbart för att det är si och så kopplat med separata routers etc.

Fundera lite på hur det fungerar med hotellens gästnätverk, nog mycket lustigt som sker därifrån, när det ofta räcker med att mata in namn och epostadress för att få tillgång.

/Herr HLH
 
T torke1 skrev:
En uppdatering:

Nu har vi hyrt ut huset till två studenter. Vi landade på 7500 "all inclusive". Vi skrev kontraktet till och med 31/12 och kommer att mäta elförbrukningen efter perioden. Sedan kommer vi förmodligen att ändra villkoren så el och eventuellt andra kostnader ligger vid sidan av.

Det svåra är inte att få huset uthyrt, utan att tvingas tacka nej till alla andra sökande.
Spontant tycker jag det låter lite dyrt, om nu inte detta är i ett super kanonläge.

Attefallshus är ju då på max 25 kvm. Min dotter studerar och bor i en studentlägenhet på 29 kvm som jag tror kostar ca 5000 i månaden. Att då betala 2500 mer för en mindre lägenhet, visserligen kanske med lite egen trädgård osv. men ändå...
 
Visst är det dyrt, men det är tillgång och efterfrågan som styr i en marknadsekonomi.
 
Tycker inte alls 7500kr låter dyrt, är ett ganska centralt läge i Göteborg, hade antagligen gått att få mer.

Hur gjorde ni med VA, fjärrvärme och El, en stam in till vanliga huset?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.