Hej,

jag har läst en hel del här bland gamla inlägg på byggahus.se men kan ändå inte bestämma mig för hur jag bäst ska reparera mina putsade källarväggar. Huset i fråga är byggt 1943, källarväggarna är murade i betonghålsten. Väggarna är torra och befintlig puts sitter mycket hårt i underlaget. Putsen är hård, så nån typ av kalk-cement/cementputs tror jag att det är. Om jag skrapar hårt med murarhammaren längs putsen så bara glider den längs med underlaget. Det finns några skador som jag behöver fixa till efter att ha tagit bort en tidigare pågjutning som gick upp ungefär 1m på väggen, samt att jag har murat igen ett par av fönstren och bytt ut de övriga fönstren och ytterdörren. Förutom det så är den befintliga putsen i bra skick vad jag kan bedöma.

Jag funderar just nu främst över följande två alternativ:

Alternativ 1: Putsa om hela väggarna med C-bruk (Weber 224).

Som jag förstår det så måste all färg bort om jag ska putsa över den gamla putsen? Att knacka bort befintlig puts känns inte som ett alternativ. I så fall tänkte jag hyra en saneringsfräs med diamantskiva och rejäl dammsugare och slipa ner hela väggen. Sedan putsa på det. Jag tänker som så att jag inte behöver få bort all gammal puts utan det räcker att få bort puts som sitter löst samt all färg. Eftersom det befintliga putslagret är hårt så borde det vara OK att putsa med C-bruk på det, eller? Borde jag näta väggen innan jag putsar?

Alternativ 2: Laga skadorna först och sedan slipa hela väggen

Först laga de skador som finns med putsbruk-C. Sedan, efter att lagningen har torkat nån vecka, slipa hela väggen med flexmaskin/saneringsfräs. Är det här ett vettigt alternativ. Jag har testat att köra med saneringsfräs tidigare och vet att det är lätt att det blir jack i ytan om man inte är mycket försiktig/koncentrerad. Om det skulle bli jack är det bästa alternativet då att göra jacket lite större (typ 1cm djupt) och putsa i med C-bruk igen efter att jag slipat klart?

I båda fallen tänkte jag grunda med Weber 103 rödgrund alternativt utspädd 224. Läste någonstans att rödgrund är ett A-bruk, stämmer det, då kanske det inte är lämpligt att använda det på den gamla putsen om jag väljer alternativ 1 ovan?

När det är putsat och klart tänkte jag måla allt med en genomsläpplig färg, typ silikat- eller kalkfärg.

Vilket alternativ tror ni ger mig bäst och hållbarast slutresultat?
Källarvägg med befintlig puts, synliga lagningar och verktyg på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Källare med skadad och flagnande puts på väggar, ny ytterdörr och renoveringsmaterial på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
L
Är det riktig färg och inte kalkfärg på väggarna och sitter fast , det finns primer som gör att nya putsen biter på den gamla ( ska stålborstas ) och på gamla färgen , laga alla hål ,sedan kan du spackla upp jämnheten med våtrumsspackel och måla på det
tror det blir minst med jobb
 
Jag vet inte vad det är för färg. Jag skulle dock gissa på att det kan vara någon typ av kalkfärg.

Det känns viktigt för mig att väggarna kan "andas", så är lite skeptisk mot spackelprodukter, är mer inne på att endast använda puts. Även om det blir en del merjobb. Har funderat lite på att slamma över hela ytan med borste efter att jag lagat skadorna och sedan måla på det. Väggen får gärna ha lite struktur tror jag.
 
Ska testa att stålborsta väggen för och se om jag kan få bort färgen på det viset.
 
L
Som synes på fotona finns det genomslag av fukt på en del ställen , mörka ytor , har du dränerat om på utsidan eller ska du göra det , för om du inte gör det finns risk i framtiden att fukten kommer igenom på nytt , det med våtrumsspackel är inte tät bara fukttåligt , vid lagning och putsning blir det en skarv som kommer att synas även om du slammar struktivt ,
för att få det jämt och bra måste det nog till en helspackling av väggen
 
Stålreglar och gips på det. Enkelt, ganska billigt och blir hemtrevligare.

Renoveringsprojekt med stålreglar och påbörjat gipsväggsarbete i ett rum under konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
L Liteavvarje skrev:
Som synes på fotona finns det genomslag av fukt på en del ställen , mörka ytor , har du dränerat om på utsidan eller ska du göra det , för om du inte gör det finns risk i framtiden att fukten kommer igenom på nytt , det med våtrumsspackel är inte tät bara fukttåligt , vid lagning och putsning blir det en skarv som kommer att synas även om du slammar struktivt ,
för att få det jämt och bra måste det nog till en helspackling av väggen
Det är nog inga fuktgenomslag du ser. Misstänker att du tänker på tapetresterna på vänstra sidan? Den väggen var tidigare tapetserad, med flera lager tidningspapper under tapeten. Jag har inte fått bort alla tidningsrester ännu, hoppas på att de "följer med" när jag tar bort färgen. Jag kan själv inte upptäcka några fuktgenomslag i alla fall. Källaren är dränerad och isolerad med pordrän och huset ligger på en höjd och står på ganska sandhaltig jord (jag har grävt ur och isolerat och gjutit nytt golv så har grävt ner 50 cm ungefär, det var väldigt torrt).

Ok, får fundera lite mer över hur jag ska göra. Jag börjar med att fixa skadorna iaf.
 
C Carl-Jo-han skrev:
Stålreglar och gips på det. Enkelt, ganska billigt och blir hemtrevligare.

[bild]
Tack. Jo, har funderat på den lösningen också men vill helst ha stenväggarna framme.
 
L
Det med gamla tapeter , målarna blandar till en smet med tapetklister , lagom blöt , smörjer väggen på med glad pack tät , ingen avdunstning , sitter ett dygn ungefär sen är det bara att plocka ner tapeterna , dom blöts och klistret lossnar , prova på en bit
 
Jag slipade bort färg/gipsspackel på 25kvm med en kvalitetsmaskin från Best tools med en diamantslipskiva. Det fungerade väl generellt bra med kåpan jag byggde med damsugaranslutning. Idag hade jag nog tagit in någon som blästrade det. Det tog rätt lång tid. Jag putsade upp det relativt jämt med putsbruk b. Men fick aldrig ytan tillräckligt jämn. Så jag bredspacklade hela väggen med kakelfix som jag rollade med silikatfärg. Förmodligen inte rätt lösning, men fungerat i 10år.
 
C Carl-Jo-han skrev:
Stålreglar och gips på det. Enkelt, ganska billigt och blir hemtrevligare.

[bild]
Hur sitter den liggande regeln?
 
M Michel Devismes skrev:
Hur sitter den liggande regeln?
Vet inte vad dom kallas men det är en skruv avsedd för betong. Förborrade hål i regel och betongplattan sedan slår man ner skruven (som har en plastplugg på sig) med hammare. Sitter som berget. Sedan kan man skruva upp den om man vill.

Eller menar du den liggande vid fönstret? Den är fastklämd med en speciell tång som man använder för att sätta ihop plåtreglar. Inga skruv behövs. Edit: stuknittång heter det.
 
  • Gilla
Michel1
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.