D Daniel 109 skrev:
Nej. Jag har för mig att det är krav på analogt. DVB-T funkar dessutom inget vidare i kabel.
Jag hann redigera mitt inlägg under tiden du svarade. För övrigt funkar DVB-T utmärkt i kabeltvnät, lite beroende på storlek förstås. Varför skulle det inte funka?
 
Vi gjorde likadant, skrotade ComHem och byggde eget fibernät i föreningen. Vad vi la till var dubbla fibrer till fastigheterna där den andra fibern används för kabel-tv över fiber med en mediaomvandlare i varje fastighet. Mediaomvandlaren kopplades in på befintliga antennätet i respektive fastighet och alla fick tillgång till DVB-C och 15 analoga kanaler. Är man nöjd med analog-tv behövs inga boxar och för det digitala funkar det med inbyggda DVB-C mottagarna som finns i det flesta moderna tv-apparaterna eller en DVB-C box.
 
  • Gilla
sYph och 2 till
  • Laddar…
När våran förra förening drog in fiber med ownit så sa man upp comhem, tv levererades fortfarande vi uttaget, det kopplades om på något sätt vi användare märkte ingen skillnad förutom att det var skillnader i kanalutbudet pga annan leverantör.
 
D Daniel 109 skrev:
Även om det inte finns kabel-tv av något ska så är fastighetsägaren skyldig att sända. Har man kabel-tv är det naturligt att ansvaret övergår dit.
Jag skulle snarare vända det tvärtom. I fall med exempelvis centralantenn är det ju fastighetsägaren som även tillhandahåller nätet med sändningar och därmed har ansvaret.
Dock behöver fastighetsägare i strikt mening inte tillhandahålla någonting avseende TV.
D Daniel 109 skrev:
Jag har för mig att det är krav på analogt.
Finns inget krav på att det skall finnas några analoga kanaler.
 
Det verkar som att du har rätt. Jag hade för mig att det fanns en massakonstiga krav där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.