Om du ersätter planerade fönster med glasbetong på samma plats så är hållfastheten inget problem.
 
Vi har 29cm tjocka Leca i vår mur fast den är på våning ett och inte i källaren, isolerblock förståss. Funderar dock på att isolera lite mer på insidan, får se om vi orkar/hinner.
:p
Mvh I
 
:)
Jag tänkte också ersätta fönsterglugg med glasbetong, men för min del handlar det bara om att ersätta endast ett leca-block, dvs 19 x 59 som ett litet ljusinsläpp..

Helena med...
Sverige Stugan
 
Tja Kurre.
Det var lugnt på jobbet idag.
Drog till Bauhaus och blev positivt överaskad, 10 block extrapris för 250 spänn, (hade troligen gått på 200 spänn ordinarie pris på byggmax men de har inte glasbetong :'().
Nåväl.
Jag kommer följa det cellplastråd. Det blir endast 5 block i rad näst sista varvet på garaget (lecablock för de ej insatta).
Blockraden ovan kommer jag fräsa ur under och armera in ett par 10 mm järn, hållfastheten räcker i mitt fall.
Nu till frågan Kurre.
Vad ska jag ha då jag fogar ihop blocken?
Det finns ju mer än 10 sätt att lösa det här på.

 
Bor i ett hus byggt 1925. Förre ägaren gjorde om ett källarrum till badrum han tog då bort det källarfönster som satt i det rummet och satte in glasbetong istället. Svårt att se hur jobbet är gjort men det ser ut som om de murats direkt i grundmuren. Han satte dit det för ca 30 år sedan och det är, oavsett hur det nu är utfört, helt problemfritt. Inga sprickor i fogar eller dylikt.
 
:)
 
:D

Jättebra att bara kunna mura in dem i gluggarna!

Tack för upplysningen!

Helena med
Sverige Stugan
 
Man bör alltid ställa ett glasbetong fönster på en bädd av glasbetongbruk. Och är fönstret högre än ett skift
skall det alltid armeras med rostfritt rundstål.
På sidorna om fönstret skall man ha en dillitationsfog, dvs en fog som kan ta upp rörelser så att fönstret inte spricker efter en tid. Med tanke på att alla material rör sig olika vid olika temperatur växlingar. Men man skall aldrig lägga en dillfog under glasen utan endast på sidorna och på ovansidan. Jag brukar rekomendera cellplast eller frigolit. Sedan tätas dillfogen med byggsilicon eller våtrummssilicon om fönstret skall va i ett badrum.
// Henrik
 
Vi tänker göra det omvända i vårt hus! Befintlig glasbetong bort och dit med riktiga källarfönster, detta för att få en extra utrymningsväg. Vi måste göra större öppningar än dagens galsbetongrad kräver.
Idag är en massa jord "uppskottad" mot husväggen (=altan), den vill vi skyffla bort för att få plats med de större gluggarna.
Vad ska vi tänka på, vilka problem kan tänkas dyka upp??
/Ulle
 
Kurre skrev:
Jag har 5-6mm cellplast runt blocken och varje varv armerades med 4mm rostfri stång in i väggen.
Armeringen kanske inte behövs om det bara är 19x59, har svårt att tänka mig att någon skulle kunna trycka in blocken o krypa in där.
Men om du ska armera blir det lite svårt i efterhand, annars går det nog bra men det blir ett pillergöra.
Runt alla sidor på blocken skall du mura med speciellt murbruk för glasbetong, sägs det.  :-/
Även mot cellplasten. Sen latex/silikon mellan glaset o lecablocken, över cellplasten.

När det gäller isoleringsförmåga är den nog lika med noll, dock hindrar den vinden.  :)
Isolerar väl lika bra/dåligt som ett englasfönster.

/Kurre
Nja...
Ett fönster med Glasbetong har ett U-värde på ca 2,6.
Dvs. mycket sämre än ett treglas fönster men fortfarande bättre än ett tvåglas fönster.
// Henrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.