Hej!

Jag är helt ny på det här med hus som jag redan påpekat i en tidigare tråd.

Just nu håller jag på att försöka beräkna vad ett husbygge kommer kosta totalt för min familj.
Har börjat rada upp kostnader som jag fått från olika källor, vissa mer säkra än andra. Tex. Smålandsvillan, kommunen, MSE.

Skulle vilja ha hjälp med att framför allt se om jag missat någon kostnad, men även om något är helt åt skogen fel.

På torsdag ska hag träffa Smålandsvillan och försöka få en ännu klarare bild på vad slutpriset kommer bli, allt inräknat. Skulle vara kul om ni kan hjälpa mig med vad jag bör fråga om. :)

Här är min kalkyl i nuvarande form:

Hus Smålandsvillan Nybro: 2.318.730
Tomt i Sörby, Mjölby: 220.000
Anslutning vatten: 140.000
Anslutning el: 25.000
Schakt och grund: 349.000
Nybyggnadskarta + Bygglov: 35.000
Fjärrvärme: 67000 (utan ROT)
Bredband: ?
Kommunens avgifter: ---
Räntekostnader under byggnation: 60.000
(3mil, 1år, 2%)
Lagfart: 4.125 (räknat på 220tkr)
Pantbrev: 56.375 (räknat på 2,8mil)
-------------------------------------
Totalt: 3.208.230kr

Husmodellen kan komma att ändras, har bara kollat lite snabbt på vad vi vill ha och valt tillval till det. Bredband ska jag ringa om imorgon. "Kommunens avgifter" har jag inte fått fram mer än det som ligger under andra rubriker.

Tacksam för all hjälp och råd!
 
Tillval? (om ni inte är nöjda med grundstandarden. Tillval i kök brukar det oftast bli. Kamin? Kakel?)
Garage?
Grov/finplanering tomt? (Garageuppfart, altan, gräsmatta, häck etc)
KA? (vet inte om det ingår hos Smålandsvillan?)
Utvändigt målning?

Lite av det jag kom på spontant
 
M Mixi skrev:
Tillval? (om ni inte är nöjda med grundstandarden. Tillval i kök brukar det oftast bli. Kamin? Kakel?)
Garage?
Grov/finplanering tomt? (Garageuppfart, altan, gräsmatta, häck etc)
KA? (vet inte om det ingår hos Smålandsvillan?)
Utvändigt målning?

Lite av det jag kom på spontant
Tack för svar.

Priset på huset i min kalkyl är med alla tillval vi vill ha från smålandsvillan. Även garage monterat är med i det priset.

Tomten har jag inte räknat något på än.

KA vet jag inte vad det är.

Huset levereras grundmålat, antar att man målar själv med färg från dom?
 
KA är kontrollansvarig. Måste alla byggen ha. Finplanerad tomt med allt det innebär kan kosta en hel del beroende på hur tomten ser ut och vad man vill ha såklart. Men gräs, altan och garageuppfart "ska" man väl ha...
Målarfärg tror jag inte ingår. Brukar det inte göra iaf.
 
M Mixi skrev:
KA är kontrollansvarig. Måste alla byggen ha. Finplanerad tomt med allt det innebär kan kosta en hel del beroende på hur tomten ser ut och vad man vill ha såklart. Men gräs, altan och garageuppfart "ska" man väl ha...
Målarfärg tror jag inte ingår. Brukar det inte göra iaf.
KA ska jag fråga om på torsdag!

Vi valde en färg som tillval, så det kan nog vara att vi får hinkar. För det står att husen är grundmålade.

Ja, om vi säger det som du anser att man "ska" ha på tomten, vad bör jag räkna med där på en "bra" tomt? Alltså gräs, altan och garageuppfart. Hade inte tänkt att räkna med tomt så mycke till en början men dom tre sakerna känns vettigt att få på plats tidigt. :)
 
Nu har jag inte kommit så långt i mitt bygge. Men det beror ju på om ni ska göra arbete själva eller inte? Vill ni så gräs eller ha gräs på rulle? Bygga altan själv? Asfalterad, grusad eller plattor på garageuppfart?
 
M Mixi skrev:
Nu har jag inte kommit så långt i mitt bygge. Men det beror ju på om ni ska göra arbete själva eller inte? Vill ni så gräs eller ha gräs på rulle? Bygga altan själv? Asfalterad, grusad eller plattor på garageuppfart?
Nej, inte vi heller. Inte ens tänkt så långt. Får nog lägga det åt sidan en stund och fokusera på huset första. :)
 
Bara ni har med det i en senare budget. Väldigt tråkigt att inte kunna fixa tomten på länge när huset väl är färdigt. Vi har budgeterat 250.000 för vår tomt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.