Söker ånggenomsläpplig vindpapp?

Byter fasad och tilläggsisolering på en gammal timmerstomme. De delar vi tidigare renoverat har haft en vindpapp på timmerstommen och sedan en (50-tals) vindskyddad matta ovanpå detta. Nu ryker trasig fasad och gammal isolering. Men jag hittar delar av timmerstommen som inte har någon vindpapp.

Isoleringen vi byter till är kompakt och rätt vindtät i sig (Isover fasadskiva 30), men som ska sättas på "redan vindtätad stomme" (vilket vi trodde vi hade, men uppenbarligen inte överallt).

Så vilket typ av vindpapp ska vi ha direkt mot timmerstommen (på insidan av isoleringen så att säga)? Jag är inte jätteimponerad av den bitumenimpregnerade variant som säljs på byggvaruhusen. Den känns inte särskilt ånggenomsläpplig och placeringen kommer att bli typ mitt i väggen = risk för fukt som kondenserar/stängs inne där = dåligt!

Några tips på en papp som skyddar mot vind, men på allvar släpper ut fukt?

Eller vad har ni själva för erfarenheter av vindtätning av gammal timmerstomme?
 
T-emballage ångbroms sätter vi i taket som dammskydd för lösullen.
 
  • Gilla
kwasibengt
  • Laddar…
Tack för era svar! Det uppskattas. Det här är ju svårt.

Mataki Halotex är en plastväv som är tänkt att sitta längst ut i konstruktionen, dvs direkt bakom träpanelen. Den förutsätter dessutom ångspärr eller ångbroms.

T-emballage ångbroms är en invändig klimatskärm, som ska minska mängden ånga som vandrar ut i konstruktionen. Jag har ju snarare det omvända önskemålet, har fukten redan vandrat så långt som där jag vill vindtäta (utsida timmerstomme, insida 100 mm isolering) får fukten inte bli fast där. Det är därför jag söker något som har hög ånggenomsläpplighet.
 
Låter som skulke ha något likt Goretex. Men det blir väldigt dyrt att klä huset med skaljackor. ;)
 
  • Gilla
norrbottenstorpet
  • Laddar…
Icopal Windy prima?
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
L
Använde Mataki vindskydd , den är stark som tusan går knappt att riva av , direkt mot iso
+ spikregel 28 för panel , blir luftspalt som är ett måste inga ångbitar ytterst i vägg ska helst sitta bakom tapeten
 
Som jag har uppfattat det så är vindpappen/asfapappen ånggenomsläpplig, så den bör fungera.
 
L
Oldboy Oldboy skrev:
Som jag har uppfattat det så är vindpappen/asfapappen ånggenomsläpplig, så den bör fungera.
Ta inte asfapappen den går sönder så fort som det blir lite veck och sned dragning i den
väldigt skör , hade det på tillbyggnad av farstu , höll på att bli tokig , tog Makaki vi panelbyte
på resten , underbart
 
S
Lerklining.
 
Håller med Robert-san i #6. Låter som om vindduk är det du ska ha.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Lerklining hade nog varit riktigt bra, men varken tiden eller materialet finns att tillgå.

Helst hade jag velat ha en inte impregnerad papp.
 
lumppapp? Kanske ingen konventionell lösning men den lär andas.
 
Har gjort lite egna studier i ämnet och kan rangordna några produkter, ungefär såhär

Isovers DOW VEMPRO vindskyddsduk verkar vara den mest ånggenomsläppliga jag kunnat hitta.

Bison och T-emballage ligger bland vindskyddsvävar bland de mer täta.
 
  • Gilla
kwasibengt och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.