Hej,
Fick hem papper idag att föreningen säger upp kontraktet med Comhem 2019 och att det ska installeras fiber om 2 månader.

Uttaget kommer att placeras i hallen, ovanför dörrentrén (elcentralen sitter på väggen där också).
De kommer också att fixa ett vägguttag inom 3 meter till elcentralen gratis.

Hur blir det med TV-kanalerna om inte Comhem uttaget (3 hål i väggen) inte längre funkar?
Står på pappret att man måste koppla till fiber uttaget om man ska kolla på tv, får man inte ens kanal 1, 2 och 4an om man använder det gamla tv-uttaget?

Blir isåfall ett extra nätverksuttag i vardagsrummet för 800kr om det är så.


Tack på förhand
 
Det ni får blir inte bättre, snarare sämre. Vår förening kommer på samma dåliga idé då och då, när det flyttar in nya pigga förmågor, men de kommer alltid fram till att vi kan inte få det bättre, trots Comhems brister....

Borde ni inte röstat om en sån här sak?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi har gjort samma resa i vår förening, fiberinstallation och nedläggning av analogt kabelnät.
Nackdelen är att det krävs lite ny dragning av nätverkskabeln till önskad plats för tv-box, samt att det åtgår en box/TV.
Tycker dock att det är rätt väg att gå, en bra internetförbindelse kombinerat med en bättre TV-bild.
Vill man inte ha internet, så går det fortsatt att titta på kanalerna som föreningen har valt.

Jag har satt upp en liten tv-antenn utomhus som jag använder till TV nummer 2, då utan extra kostnad för ytterligare en box, dock enbart de fria kanalerna (gör ej så mycket då jag har tröttnat på reklamkanalerna).
 
Jag är nyinflyttad, föreningen har troligen röstat om det.
Så gamla antenn-uttaget kommer funka men bara enstaka kanaler som SVT1, SVT2 och TV4 ?

De drog redan en ful kabel från elcentralen till vardagsrummet när de satte 3 hål i väggen, kabeln går uppe vid taket utan kabellist.
Blir en till kabel som kommer att gå uppe vid taket om jag ska ha ett uttag till TVn.
 
Fastighetsägaren är skyldig att distribuera ut SVT & TV4, hur är upp till fastighetsägaren.
Det kan vara via analog tv, via DVB-T (via coax eller fiber), via DVB-C (via coax eller fiber), IP-TV, eller ...

Så kolla med föreningen hur det är tänkt att det ska fungera.
 
Då kan du väl själv passa på att dölja dem med en kabellist om det passar din smak bättre? Eller foga runt och måla?
 
Ok, får se hur det blir med gratiskanalerna.
Gamla Comhem kabeln är över tapetserad och målad, går inte att få bort kabeln på ett snyggt sätt utan att behöva måla om väggarna.
 
Redigerat:
E evoline skrev:
Så gamla antenn-uttaget kommer funka men bara enstaka kanaler som SVT1, SVT2 och TV4 ?
Det är upp till föreningen, de äger kabeltv-anläggningen som i samband med att avtalet löper ut kopplas bort från Com Hems nät. Om de är smarta sätter de upp en liten centralantenn så att ni kan ta in marksända kanaler via det gamla com hem-uttaget, eller gör en deal med någon av tv-leverantörerna i fibernätet om att trycka in ett analogt utbud i det gamla kabelnätet – det vore ju synd att gå miste om smidigheten med det gamla nätet.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Fastighetsägaren är skyldig att distribuera ut SVT & TV4
Lagen om "must carry" gäller bara SVT (SVT och UR om man skall vara petig). Plikten ligger nog främst på nätoperatören och inte fastighetsägaren.
 
Plikten ligger på fastighetsägaren.
 
Även om det inte finns kabel-tv av något ska så är fastighetsägaren skyldig att sända. Har man kabel-tv är det naturligt att ansvaret övergår dit.
 
Nu är det att antal år sedan jag jobbade som elektriker och var med och byggde om ett gammalt affärshus till ett flerfamiljshus med åtta lägenheter.
Men då fanns inte fiber i det samhället utan varje lägenhet fick kopparkabel för telefon/xDSL, fastighetsägaren velade fram och tillbaka om han skulle dra in kabel-tv eller sätta in centralantennanlägning för att distribuera ut SVT (& TV4), det blev det sistnämnda. Han var tvungen att köra något av det, även att det räckte med att ha en liten bordsantenn.
 
Då är det ju relativt enkelt. Bara montera en antenn vid lämpligt ställe och sedan skicka ut muxarna för DVB-T i nätet. Även parallellt SVT-kanalerna samt TV4 analogt.
 
Nej. Jag har för mig att det är krav på analogt. DVB-T funkar dessutom inget vidare i kabel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.