Hej !

Inom en snar framtid kommer jag ha möjligheten att ta över mitt barndomshem. Ett timmerhus från 1890-talet. Taket lades om för ca 17 år sedan och fasaden byttes i samma veva förutom en gavel ovanför midjan. Huset har renoverats av min far och håller 90-tals standard, typiska plastmattor i de flesta rum förutom "finrummet". Huset är ett fullt två-våningshus men enbart 1 våning är beboelig. Våning 2 är oisolerad förutom ett rum på en gavel. Huset tillhör en större fastighet med maskinhall samt en rejäl ladugård som min far använder.

Tanken med det köpet är att jag tar över mitt barndomshem samtidigt som han tar över sitt som han också äger. Detta är alltså en stor jordbruksfastighet på ca 240 ha.

Nu till det väsentliga. Jag kan tänka mig att fastigheten värderas till iaf 2-3 miljoner. Som det ser ut kan jag få köpa fastigheten för knappt över 1 miljon. Detta ger mig således utrymme att renovera för 1-1,5 miljoner. Har sambo och dotter med planer på fler barn. Tanken är ju att göra i ordning hela huset om detta blir av. Är det värt det ? Allt rivningsarbete inför renovering kommer jag göra då jag i grunden är snickare. Men mycket kommer jag anlita firmor för, främsta anledningen är för annars kommer det ta ett halvt sekel för mig att renovera det och min familj kommer inte bli lycklig av det. Alternativet är att riva och bygga en ny kåk, typ A-hus eller liknande.

Tack på förhand, ställ gärna frågor om ni vill veta mer
 
  • Gilla
M Larsson
  • Laddar…
Jag tycker absolut att ni skall renovera. Bättre kvalitet och bättre hållbarhet för samma pris jämfört med ett nybygge.

Skall ni ta över jordbruket också?
Är det djur på gården eller bara odling?
Jag tänkte om det finns någon lågsäsong du kan utnyttja? Det är ju inga stora pengar i jordbruk numera så det vore ju dumt att skuldsätta er mer än nödvändigt.

Om du har ett "vanligt" arbete är det betydligt billigare att ta tjänsteledigt och renovera själv ett halvår än att leja in en firma. Eget arbete är fritt från inkomstskatt och overheadkostnader och pendlingskostnader och moms och vinst åt företagaren och inkomstskatt igen och pendlingskostnader igen. Du måste alltså arbeta 3-4 timmar med annat för att betala en timme arbetstid för en anställd i en firma som bygger åt dig för samma nettotimlön som du. Det innebär att du tvingas till en jäkla massa övertidsarbete i många år för att betala kalaset och det är inte heller bra för familjen.

Förövrigt behöver ni väl inte renovera om allt som har 90-talsstandard. Inte om det är någotsånär i skick. Vi har 90-talsstandard hos oss och jag betraktar det som nästan nytt.
Jag skulle renovera det som behövs och sedan bo i huset i några år innan jag skulle renovera vidare. Bankerna vill ju låna ut så mycket som möjligt eftersom det ligger i deras intresse att ha många trälar.
Det ligger i fastighetsägarens intresse att hålla belåningen nere och inte bli evig träl.
 
H heimlaga skrev:
Jag tycker absolut att ni skall renovera. Bättre kvalitet och bättre hållbarhet för samma pris jämfört med ett nybygge.

Skall ni ta över jordbruket också?
Är det djur på gården eller bara odling?
Jag tänkte om det finns någon lågsäsong du kan utnyttja? Det är ju inga stora pengar i jordbruk numera så det vore ju dumt att skuldsätta er mer än nödvändigt.

Om du har ett "vanligt" arbete är det betydligt billigare att ta tjänsteledigt och renovera själv ett halvår än att leja in en firma. Eget arbete är fritt från inkomstskatt och overheadkostnader och pendlingskostnader och moms och vinst åt företagaren och inkomstskatt igen och pendlingskostnader igen. Du måste alltså arbeta 3-4 timmar med annat för att betala en timme arbetstid för en anställd i en firma som bygger åt dig för samma nettotimlön som du. Det innebär att du tvingas till en jäkla massa övertidsarbete i många år för att betala kalaset och det är inte heller bra för familjen.

Förövrigt behöver ni väl inte renovera om allt som har 90-talsstandard. Inte om det är någotsånär i skick. Vi har 90-talsstandard hos oss och jag betraktar det som nästan nytt.
Jag skulle renovera det som behövs och sedan bo i huset i några år innan jag skulle renovera vidare. Bankerna vill ju låna ut så mycket som möjligt eftersom det ligger i deras intresse att ha många trälar.
Det ligger i fastighetsägarens intresse att hålla belåningen nere och inte bli evig träl.
Tack för intressant svar. Eftersom jag är enda barnet kommer jag ju i slutändan ta över hela jordbruksfastigheten, som det är nu driver ju min far det fortfarande och i ärlighetens namn ligger inte mina intressen i jordbruk, möjligtvis skogsbruk. Men det är otroligt fin natur där jag växt upp och de vill vi ge våra barn också, sen är det ju nära barnpassning också.

Jag förstår din tanke med att göra jobbet själv. Däremot delar jag inte din åsikt om att jag kommer behöva jobba övertid i flera år. Eftersom jag får fastigheten såpass billigt så kommer det inte vara några som helst problem att låna upp det till 2 miljoner, i mina ögon är det ingen hög belåningsgrad, då jag och min sambo har universitetsutbildningar med jobb därefter så kommer amortering och ränta inte vara några problem. Har fått ett muntligt lånelöfte på 4 miljoner från banken.

Ska tillägga här att jag jobbar som ingenjör på ett större byggföretag där jag sköter både inköp och kalkylarbeten. Så min budget kommer hålla ;) anledningen till att leja bort det är som jag skrev, gör jag det själv har vi flera års arbeten framför oss. Den tiden vill jag lägga på min familj, sen kan man ha lite småprojekt vid sidan när man har tid över.

Som du skriver så är det helt ok standard på huset men du måste förstå att när man flyttar till sitt barndomshem vill man ha sin egen prägel på det och nu har vi möjligheten att få det precis som vi vill, inom en vettig tidsram dessutom.

Mvh
 
Microkatten
Du får köpa en fastighet - ditt barndomshem - till under halva marknadsvärdet, är snickare och arbetar med byggkalkyler. Och din fråga är om det är värt att renovera? Med den bakgrunden förstår jag inte varför du frågar. ;)

Frågan är snarare, varför tvekar du?
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
L
Som aktiegubbarna säger KÖP
Gör grovjobb som rivning och annat , sedan ta in andra proffs , men kasta dig inte över alltihop på en gång , det blir nog för mäktigt då , familjen ska ha sitt med
 
Microkatten Microkatten skrev:
Du får köpa en fastighet - ditt barndomshem - till under halva marknadsvärdet, är snickare och arbetar med byggkalkyler. Och din fråga är om det är värt att renovera? Med den bakgrunden förstår jag inte varför du frågar. ;)

Frågan är snarare, varför tvekar du?
Jag har nog vinklat min text lite dumt, tveksamheten ligger inte i den ekonomiska biten utan snarare affektionsvärdet. Det är ju fint gammalt hus, dock inte många detaljer kvar från ursprunget mer än ett par stora pardörrar och högt i tak. Så min fråga skulle nog varit mer, renovera mitt gamla barndomshem som kommer ha sina skavanker och som kommer behöva putsad på långt framöver eller bygga nytt, underhållsfritt men utan den där riktiga känslan ?
 
harry73
Om du får köpa fadtigheten till ett underpris, kan det räknas som gåva. Då behöver dina föräldrar inte skatta vinsten, och när du säljer utgår du från skilnaden mellan föräldrarnas köppris och din säljpris.
 
L
Kolla in med någon om gåva , arv , respektive köpa , det är skatteverket som bestämmer om vilket ingångsvärde som ska vara , kan bli en överraskning vid försäljning av dig om det ska räknas på vad din far gav vid köpet , vid arv så är det vad som gavs av testamentatorn vid
köpet , blir en rätt häftig skatt då , har samma problem , inga avdrag
 
Microkatten
Ok, då förstår jag bättre! :)

Är stommen i huset bra så finns det säkert alla möjligheter att återställa mycket till en stil som passar husets ålder. Du kan då bevara en i grunden fin byggnad åt framtiden samtidigt som du får fortsätta din egen historia i ditt barndomshem. Om inte huset i grunden är bra så blir det en annan situation.

Vilket affektionsvärde huset har kan egentligen endast du själv svara på. Hur känns tanken på rivning? Vill du hellre bo i en moden villa än i ett gammalt timmerhus? Kan du känna glädje i tanken att restaurera barndomshemmet och fortsätta husets och din egen historia?
 
harry73
Jag skulle hellre bo i ett nybyggt hus, men om 20 år är det inte längre ett nybyggt hus men ett 20 år gammalt hus och då känns ett nästan 200 år gammalt hus roligare
 
  • Gilla
Liteavvarje
  • Laddar…
Microkatten Microkatten skrev:
Ok, då förstår jag bättre! :)

Är stommen i huset bra så finns det säkert alla möjligheter att återställa mycket till en stil som passar husets ålder. Du kan då bevara en i grunden fin byggnad åt framtiden samtidigt som du får fortsätta din egen historia i ditt barndomshem. Om inte huset i grunden är bra så blir det en annan situation.

Vilket affektionsvärde huset har kan egentligen endast du själv svara på. Hur känns tanken på rivning? Vill du hellre bo i en moden villa än i ett gammalt timmerhus? Kan du känna glädje i tanken att restaurera barndomshemmet och fortsätta husets och din egen historia?
Stommen är mycket fin. Min far hade hjälp när han renoverade så han gjorde aldrig de klassiska misstagen med att sätta i diff-spärr eller liknande i väggarna. Tilläggsisolerat med 45 mm på utsidan samt en asfaboard på det. Om vi renoverar vi det så kommer vi ha över 200kvm yta, riva och bygga nytt kommer Max upp till 140kvm.

Tillbaka till det väsentliga, jag gillar nytt och fräscht även om jag har all kompetens till att renovera så vill jag inte det i slutändan. Jag tycker om att ha små projekt som jag vet att jag hinner med och som inte påverkar annan tid. Både jag och min sambo är väldigt familjekära och vill spendera så mycket tid vi kan med barn-en/et och även mycket resor. Ser man till rent ekonomiskt är det fördelaktigt att renovera för att slippa en stor investering direkt, däremot kommer ju timmerhuset äta upp pengar med tid kontra ett nybyggt.

Vad gäller affektionsvärdet är jag kluven, det var underbart att växa upp på en gård ute på landsbygden, men det är inte huset i sig som ligger till grund för alla bra minnen. Så det hade väl varit klokast att fråga någon som gjort liknande men valt att riva sitt barndomshem för att bygga nytt och om de isf ångrat sig. Är ändå ett ganska stort steg vi tar med familjen vad vi än väljer att göra.

Tack för visat intresse :)
 
Microkatten
Om stommen är fin så kan det kännas synd att riva huset, sådana kvaliteter som gamla timmerhus har är svårt att få i nybyggen.

Men kanske du kan både äta kakan och ha den kvar i detta fall? Beroende vad som behöver göras så kan du ju utföra ett antal stora saker nu och därmed undvika att gå och lappa och laga kontinuerligt. Gör du det på rätt sätt kommer du att höja värdet betydligt på huset, få en fräsch känsla och en boendemiljö som utklassar en modern villa. Se till att klimatskalet är bra, lägg in riktigt plankgolv, putsa/måla/tapetsera väggarna, se till att VA är upp-to-date, o dyl.
 
Jag har tagit över mitt barndomshem, en rejäl timmerkåk byggd 1905. Nybygge skulle eventuellt vara intressant om huset brann ner eller liknande, inte annars.
Omgivningarna här är guld, jag och min familj verkligen älskar att bo här, det är verkligen HEMMA. För egen del så vore det inte samma sak med ett nybygge, det vore bara ett hus där mitt barndomshem tidigare låg.

Men nu är det inte mig vi pratar om :)
Du skriver att huset tillhör en större fastighet, kan du smälla upp ett nybygge där utan att riva det gamla? Kanske tar du timmerkåken som ett projekt tillsammans med barnen när dom blivit större, en husrenovering behöver inte vara tid ifrån barnen utan kan lika väl vara lärorik tid med barnen.
 
Y
Alla kommer peppa dig, precis som dom peppade mig när jag hade ärvt gård.
Totalrenoverade ena villan för massa pengar och trivdes inte för det.
Väger nu mellan att satsa på min andra villa, sent 1800tal, om den ska renoveras eller ersättas med ny villa. Alternativt sälja av allt och köpa något jag faktiskt vill leva i.

Om villan nu är renoverad till 90tal standard, varför då prata renovering som omfattar rivning?
Är skicket dåligt, eller gillar du inte huset?

En höftade att mitt gamla hus hade behövt 1 miljon i renoveringskostnad.
Men då blir man sittandes i ett gammalt hus med onödigt högre förbrukningskostnader, trånga dåtidens planlösningar osv.

För 1.6 miljoner så får man ett nytt i gammal stil.

JAG hade hellre bott i ett nytt hus med låga kostnader, hög standard, nutidens planlösningar.

Förövrigt anser jag även att parkett och liknande är kasst jämfört mot mattor.

Och är stor husrenovering mer värdefullt än din familj? För det tar på tid, ekonomi, humör och allt..

//grumpy
 
Y Yrrol skrev:
Alla kommer peppa dig, precis som dom peppade mig när jag hade ärvt gård.
Totalrenoverade ena villan för massa pengar och trivdes inte för det.
Väger nu mellan att satsa på min andra villa, sent 1800tal, om den ska renoveras eller ersättas med ny villa. Alternativt sälja av allt och köpa något jag faktiskt vill leva i.

Om villan nu är renoverad till 90tal standard, varför då prata renovering som omfattar rivning?
Är skicket dåligt, eller gillar du inte huset?

En höftade att mitt gamla hus hade behövt 1 miljon i renoveringskostnad.
Men då blir man sittandes i ett gammalt hus med onödigt högre förbrukningskostnader, trånga dåtidens planlösningar osv.

För 1.6 miljoner så får man ett nytt i gammal stil.[bild]

JAG hade hellre bott i ett nytt hus med låga kostnader, hög standard, nutidens planlösningar.

Förövrigt anser jag även att parkett och liknande är kasst jämfört mot mattor.

Och är stor husrenovering mer värdefullt än din familj? För det tar på tid, ekonomi, humör och allt..

//grumpy
Jag är inne på hur du tänker. Läget som huset ligger på är fantastiskt, därför tanken om att riva, dock är det inte ekonomiskt hållbart. Precis som du gillar jag dåtidens stil men med dagens innovativa lösningar både vad driftkostnader och planlösningar.

Anledningen till att en renovering väger tungt är just den ekonomiska biten. Som förklarat tidigare kommer vi kunna köpa huset för halva marknadsvärdet, renovera till en riktigt bra standard( mycket ytskiktsrenoveringar inkl. Nytt kök, golv, badrum) Detta är också hus med väldigt bra planlösning för att vars ett hus från 1890, stora ytor samt att möjligheten att fälla in balkar och öppna upp till rejält stora ytor finns. Det enda är som sagt driftkostnaden, hur väl man än renoverar kommer aldrig huset bli lika välisolerat som ett nytt hus, är också vedeldat (dock med egen ved, så billigt men mycket jobb). Min dröm i framtiden är ju att bygga helt nytt och komma så nära ett "självförsörjande" hus som möjligt, solceller, bergvärme, knx-system. Vilket kanske blir möjligt om man säljer detta i framtiden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.