Jag håller på att bygga en altan till stugan, som på sikt antagligen skall byggas in (glasas) men som troligen iaf ngt år kommer stå, ev utan tak, men iallfall utan glas (dvs delvis öppen).

Att bygga den i tryckat virke rakt av är ju en variant, men senare när jag kommer glasa in den och då också antagligen isolera altangolvet underifrån, så bygger jag ju in virket. Och då känns inte tryckat så bra.
Dessutom vill jag troligen ha något annat ytskikt på golvet då - och då ligger de tryckade virket mellan golv och isolering :/

Funderar på om jag istället skulle kunna lägga golvet i vanlig spont till att börja med, som jag slipar och oljar. Särskilt om jag har tak så torde det inte utsättas för så extrema påfrestningar (lite fukt, några regndroppar och lite yrsnö) - men frågan är om det håller ?
Någon som har gjort samma resa från altan till inbyggd som har några funderingar ?

/K
 
Tror inte de är nån större fara att bygga in impregnerat är ju inte mycket gift i ntrab trallen. Har själv isolerat halva altanen som ska glasas in om nått år. Med cellplast och trall över. Men visst kommer du under lätt senare så går de ju att isolera då

Mvh Anders
 
Ja att isolera i efterhand är inga problem, vill u dock helst inte byta trallen :)

/K
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.