Hejsan!

Jag och min sambo håller på att renovera ett hus byggt ca. 1920.
Taket är av vad jag förutsätter är eternit, och från marken har det sett ut att vara i ok skick.
Men idag när jag stod på en stege och kunde inspektera taket på närmre håll såg jag att en del av plattorna börjat vittra sönder.

Närbild av ett gammalt vittrande eternittak med tydliga tecken på slitage och erosion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på ett vittrande eternittak med synliga sprickor och vita fibertrådar som indikerar möjlig asbestexponering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


För det Första, det är eternit va?
För det andra, sprider det sig några asbestfibrer när det ser ut som det gör eller håller de sig på plats så länge de vita fibrerna inte slits itu?

Såg nyss att där ligger lite vita fibertrådar i hängrännan.
 
harry73
Ja det är eternit, men för att vara säker kan du skicka det till ett labb
Ja asbestfibrerna sprider sig. Det mesta dock tillsammans med regnvatten eller snön, så jag tror inte att du får märkbar förhöjda värden i huset.
Det du såg i hängrännan kan också vara växtfibrer som blåste dit eller som fåglar samlar för att bygga bo.

Själv tror jag att dit tak var mossbeväxt och att någon gjorde den ren med högtryckstvätt. Det ska man aldrig göra med eternit. Och mossan som kommer från taket är förorenad med asbest och ska egentligen lämnas på deponi.

Om jag var dig skulle jag börja planera för takbyte. Ta in offerter och kolla vad det kostar och hur mycket du vill eller kan göra själv. Så länge taket inte läcker är det dock inte bråttom.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.