Hej,

Vi bor i västra Göteborg, bara 2 spårvagnsstopp från Majorna och 2-3 minuters promenad till spårvagnshållplatser. I dagarna är vårt Attefallshus med loft klart.

Huset har hög standard med TM/TT, pentry med ugn, mikro, induktionshäll, vattenburen golvvärme. Förutom allrummet på bottenplan finns det även ett litet sovrum.

Vi tänkte hyra ut med varmhyra, inkluderande värme, el, vatten, bredband.

Vad tycker ni är skälig hyra?
 
Du behöver jämföra med närmaste lägenheter och sen avdrag / tillägg för bekvämligheter osv. Skulle jag bygga ett Attefallshus för uthyrning (som jag funderar på) så skulle jag kräva minst 6000 kr i månaden (varmhyra) där vi bor (södra 08) för att kunna räkna hem investeringen. Ta slitagekostnader osv.
 
BirgitS
  • Gilla
DaNor och 1 till
  • Laddar…
Jag skulle råda till att inte räkna mes el, vatten och värme. Det kommer gå åt mycket mer än om hyresgästen får betala för åtgång. Väl värt investeringen av separata mätare.
 
  • Gilla
HeleneP och 1 till
  • Laddar…
Normalt minskar förbrukningen 30% om den debiteras separat.
 
  • Gilla
oobum
  • Laddar…
Vi har satt upp elmätare i huset, så om vi märker att det barkar iväg kan vi ändra villkoren.

Vi har lagt vattenburen golvvärme som vi matar från fjärrvärmen (42 öre/kWh med alla avgifter!). Sedan har vi avsiktligt satt in en ganska liten varmvattenberedare för att hålla nere förbrukningen. På det sättet tror vi att vi kan hålla driftskostnaden låg.
 
T torke1 skrev:
Vi har satt upp elmätare i huset, så om vi märker att det barkar iväg kan vi ändra villkoren.
Jag röstar också på en separat elmätare och debitering efter förbrukning redan från början. I min bostadsrättsförening varierar elförbrukningen med en faktor tio mellan låg- och högförbrukare. Då sker ändå individuell debitering, vilket borde medföra att det finns vissa incitament att "hålla igen".

Nu är förvisso varken lägenheterna eller hushållen helt jämförbara men jag tycker ändå det visar på hur mycket elförbrukningen kan skilja mellan olika hushåll. Låter du elen ingå så räkna kallt med exempelvis ett antal datorer 24/7/365.

Värme, vatten och bredband tror jag mer på att låta ingå.
 
engs
Ursäkta OT men:

T torke1 skrev:
bredband.
Det här har jag funderat på hur man ska göra om man hyr ut, antar att ni helt enkelt delar ut ert privata abb?

Ponera att de gör något illegalt på nätet. Allt från att ladda ner (upp) från piratbukten och hamna i någon lista till någon som blåser folk på blocket till mer mer avancerade upplägg.

Allt kommer spåras tillbaka till er, även om det förhoppningsvis går att lösa så finns det risk man hamnar i diverse tidsödande trubbel känns det som.

När man väl förhoppningsvis kan visa att man inte är skyldig, får man eventuellt bredbandsleverantören på sig som troligen inte uppskattar att man "säljer vidare" deras uppkoppling.

Lite OT också: Pratade med en som har några hyresrätter, han tycker det är betydligt viktigare att man hyra ut till rätt person, än att ta ut max hyra. I längden tjänar man på det. Dvs referenser, kolla upp ev. betalningsanmärkningar etc är viktigt.
 
Ja för internet skulle jag sätta upp ett separat begränsat gästnätverk på ett eget subnät och sen berätta villkoren för att nyttja det. En vanlig nätsurfare behöver inte mer. Skulle nog även logga deras trafik. Inte för att rota i, utan för ansvar om nått problem skulle uppstå.

Och ja, VEM som hyr är viktigast. Jag skulle inte hyra ut till vem som helst, oavsett pengar.
 
  • Gilla
torke1
  • Laddar…
Det där med att dela bredbandet med ett annat hushåll som man hyr ut till verkar onekligen lite snårigt. Men det står bara i villkoren att man inte får sälja vidare tjänsten för kommersiell vinning, så jag tolkar det som att man är ganska safe. Dessutom tror jag det är svårt att få två abonnemang på samma fiber.

Ansvaret om något skulle hända är jag inte orolig för. Det är ju upp till åklagaren att bevisa utom rimligt tvivel vem som gjort den brottsliga handlingen. Dessutom kommer jag att koppla Attefallshusets router direkt till fiberroutern, så det borde vara ganska enkelt att härleda var den olagliga trafiken kommer från, eftersom routern får ett eget IP-nummer hos Bahnhof.
 
F
T torke1 skrev:
Det där med att dela bredbandet med ett annat hushåll som man hyr ut till verkar onekligen lite snårigt. Men det står bara i villkoren att man inte får sälja vidare tjänsten för kommersiell vinning, så jag tolkar det som att man är ganska safe. Dessutom tror jag det är svårt att få två abonnemang på samma fiber.

Ansvaret om något skulle hända är jag inte orolig för. Det är ju upp till åklagaren att bevisa utom rimligt tvivel vem som gjort den brottsliga handlingen. Dessutom kommer jag att koppla Attefallshusets router direkt till fiberroutern, så det borde vara ganska enkelt att härleda var den olagliga trafiken kommer från, eftersom routern får ett eget IP-nummer hos Bahnhof.
Eller inte då Bahnhof inte premierar övervakning alls. Men jag tycker som dig, kör på och skit i domedagsprofeterna.
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Johnny Viking Johnny Viking skrev:
Ja för internet skulle jag sätta upp ett separat begränsat gästnätverk på ett eget subnät och sen berätta villkoren för att nyttja det. En vanlig nätsurfare behöver inte mer. Skulle nog även logga deras trafik. Inte för att rota i, utan för ansvar om nått problem skulle uppstå.

Och ja, VEM som hyr är viktigast. Jag skulle inte hyra ut till vem som helst, oavsett pengar.
Frågan är om någon som är lite insatt skulle vilja dela nätverk med hyresvärden om han eller hon inser att hyresvärden kan se och logga allt man gör på nätet?
 
Tänk också på att skattemässigt blir det fördelaktigare att debitera kostnaderna för sig. Hyran blir något lägre, men du får samma kostnadstäckning (om inte bättre). Du behöver således skatta mindre!

Saxat från Skatteverket:
Om hyresgästen åtar sig att svara för exempelvis el eller telefon, och du får en ersättning som motsvarar den faktiska utgiften för hyresgästens egen förbrukning, ska du inte ta upp ersättningen som hyra. Får du en schablonmässig ersättning ska den däremot tas upp som hyra.

https://www.skatteverket.se/privat/...rlagenhet.4.233f91f71260075abe8800033506.html
 
  • Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
L
Har för mig att dom höjde vad som max kan tas ut per år ( 40 000kr ) innan det blir skatt
då ska det vara kallhyra , inget ingår allt betalas av HG
Glöm inte besittningsrätten som HG har efter ett års hyra , för att kringgå det , ett kontrakt på 9 mån , ( HG ska flytta ut för att gälla juridisk ) men kan ju sägas ha gått ut , där efter ett nytt på 9 mån
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
D
T torke1 skrev:
Vi har satt upp elmätare i huset, så om vi märker att det barkar iväg kan vi ändra villkoren.
Hur har ni tänkt ändra villkoren? Om man nu har villkoren klara och någon hyr är det väl inte bara att ändra i efterhand?
 
  • Gilla
Snappe
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.