Hej, ska ge mig på att byta panel på huset för första gången. Har inhandlat panel, grund olja, grund färg och täckfärg. Färgen och oljan är alcro bestå.

Det jag nu undrar över är. Alla säger att det är smidigast att grunda på marken innan man sätter upp virket. På burken till oljan står det att spikar ska oljas?

Kan jag olja ändträ och sprickor på marken, dra på grundfärg och sedan när det sätts upp olja spikskallarna och dutta i grundfärg? Kommer ju behöva göra detta i ändarna då alla bitar måste sågas till också..
 
L
Du kan olja och grunda på bockar enklast , du behöver inte klättra på setge :)
det går att färdigmåla på mark , om det är helt ny panel så kommer den att krympa lite
målar du då på spikad vägg och virket krymper , kan det bli en vit trärand mellan bräderna
Beror på om det lockpanel stående , eller fjällpanel liggande hur det blir
 
Färdigmåla på mark, menar du att jag kan stryka på täckfärg också? antar att minst ett lager täckfärg måste göras efter att spikarna slagits i annars kommer ju de synas.
 
L
Ja det kommer dom att göra , men om du inte vill se dom efter stryckning på mark så får du gå och dutta skallarna , ( terapiarbete ) annars strycker du en gång , sen spikar upp , och färdigmålar , då har du fått färg in under locken Bra inga vita ränder
 
Okej. Får se vad vädret tillåter för dom kommer spikas upp på lördag oavsett vad vädret säger...

Har idag iaf oljat ändarna och sprickor. Tanken är att grundmåla dom imorgon och isåfall ifall vädret tillåter ska en strykning också gå att få till.
 
Har nu oljat, grundat och dragit på ett lager täckfärg på mina plankor. Saken är dock att imorgon kommer snickaren och då kommer de ju sågas till. Då behövs ju olja och grundfärg där de sågas. Kan man olja och sen direkt på olja ha på grundfärg eller blir det bara skit av allt då? De kommer ju troligen sågas upptill då det blir takvinkel.
 
L
Bräderna ska sågas i underkant min 45 grader och dom kommer ju att hänga lite utanför ,
så kan du dutta på olja där med en trasa , så slipper du ligga på alla fyra , , om dom sågas i överkant har ingen betydelse för där kommer inget vatten , är ju under takfoton
 
Mitt hus har ingen takfot. Men jag har vindskiva sitter över panelen och sen en plåt över vindskivan som skyddar mot regn
 
L
Är det skydd mot regn för panelens överkant eller annan konstruktion , behöver du inte olja där
vatten har inte ont i ryggen går lättaste vägen , finns ingen väg så finns det inget vatten , det rinner inte uppåt om det inte finns s.k kapilärkrafter
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.