Hej! Vi har ett torp från 1850 med trekupigt tegel. Vi måste renovera taket och byta ut vissa pannor som gått sönder men vill gärna behålla både känslan med trekupigt samt befintligt tegel så gott det går. Dock så har jag ej hittat tegelpannor med exakt samma mått som de vi har uppe nu. Går det att blanda tegelpannor om det skiljer några cm i bredd eller längd? eller är det enklare att bara köpa nytt enkupigt som de snickare vi fått offerter ang jobbet tycker?

Jag är som ni hör novis och behöver hjälp.
 
L
Det är nog väldigt svårt att få till det , olika fabrikat = olika mm-mått på passningen
kommer att bli fel under alla förhållanden , tegelpannor ändrar form enligt vad jag har hört
efter väder vind temp år , därav inte bra att komplettera med nya
 
Toppen då vet jag! Då får jag försöka finna ett helt parti som täcker hela behovet.
 
C clask skrev:
Hej! Vi har ett torp från 1850 med trekupigt tegel. Vi måste renovera taket och byta ut vissa pannor som gått sönder men vill gärna behålla både känslan med trekupigt samt befintligt tegel så gott det går. Dock så har jag ej hittat tegelpannor med exakt samma mått som de vi har uppe nu. Går det att blanda tegelpannor om det skiljer några cm i bredd eller längd? eller är det enklare att bara köpa nytt enkupigt som de snickare vi fått offerter ang jobbet tycker?

Jag är som ni hör novis och behöver hjälp.
Hej, om du har det trekupiga teglet kvar är jag intresserad av att köpa det om det har rätt mått, 24x35 cm och inom rimligt avstånd från Skövde.
Med vänlig hälsning, Karin
 
Karinmona Karinmona skrev:
Hej, om du har det trekupiga teglet kvar är jag intresserad av att köpa det om det har rätt mått, 24x35 cm och inom rimligt avstånd från Skövde.
Med vänlig hälsning, Karin
tyvärr så behåller vi allt överblivet i reserv, då det varit otroligt svårt att finna. Mvh
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.