Jag har idag två strömbrytare bredvid varandra med två knappar på varje. En knapp på ena brytaren är för taklampa övervåning och en knapp på andra brytaren är för taklampa undervåning. Frågan är kan jag koppla om detta så jag endast får en strömbrytare för över och undervåning?

Det sitter ett doslock ca 1 meter ovanför brytarna. Väggarna är i betong för övrigt.

Tack på förhand
 
Det går. Hur man ska göra enklast beror på hur det är draget.
 
Byta brytare till en enpolig bara om den inte ingår i en trappkoppling detta förutsätter att båda brytaren går till samma kopplingsdosa
 
D Daniel 109 skrev:
Det går. Hur man ska göra enklast beror på hur det är draget.
Jag vet inte om du blir klokare av denna bild.
För info så verkar det även gå kablar till 2st vägguttag på nedre våningen.
 
  • Elektriska kablar och doskopplingar inuti en vägg, några leder till vägguttag nedanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Lossa strömmbrytaren och se om du genom att rycka i kablarna kan se vilka som går till dosan
 
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Lossa strömmbrytaren och se om du genom att rycka i kablarna kan se vilka som går till dosan
Ok kanon, jag kollar så fort jag målat klart.
Tack så här långt.
 
Är det gamla kronkopplingar lär det väl gå två trådar till respektive taklampa. Då kan det vara läge att ha koll på vilken som faktiskt är framdragen om du inte har dubbla uttag i taket, så att du kopplar rätt ledare i strömbrytaren. Eller så är den andra knappen till något du inte tänker på, typ uttag vid ett fönster eller ute. Så kolla först varför du har fyra knappar, så du inte väljer bort något du kanske har nytta av.
 
Färgvalet ser ut som tidigt 60-tal . Svart = fas, Vit = nolla Röd = skyddsjord men kolla upp detta på ett jordat el- uttag eller i elcentralen ! Övriga färger grön, grå är förmodligen tändtrådar.
Grön är förbjuden i dag då den kan förväxlas med Gul/Grön !

Om väggar är av betong och rören av plåt med tjärat papper samt ingjutna doser i betongväggar skall man kanske överväga att tråda om hela gruppen.
I en lägenhet från millionprojektet 1957 som vi renoverade satt alla uttag löst!
Bila ut plåtdosan kontrollera att där inte är vassa kanter från påtröret, samt montera nya rot- dosor det krävdes lite bilning i botten av hålet, ta hål i dosan mittför där röret kommer ut, plåtröret är oftast 19 mm med tunna väggar så man kan trycka in typ 5 cm VP16 som går in i röret och sticker in i dosan några mm.
Montera dosan med sättlim typ PL400, vänta till nästa dag så dosan sitter ordentligt.
Nu är det bara att tråda om.
Om du trådar med färgerna Brun, Blå, Gul/Grön, samt Orange tändtråd överallt behöver du inte tänka i förväg.
 
Redigerat:
Mitt garage från 70 har samma färgkodning som ovan. Och huset från 71 har samma förutom att jord är gulgrön istället för röd.

Ser ut att vara plastdosor för övrigt, liknande de jag har.
 
En liten varning för röd kabel. Den röda kabeln är ofta skyddsjord, MEN den färgen förekommer även som tändtråd ( bruten fas) eller fasledare i en trefasanläggning.

Att bara gissa att den är skyddsjord kan leda till en allvarlig olycka.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Mikael_L
Om de två brytarna sitter på två olika grupper så blir det komplicerat, ja det är åtminstone inte plättlätt längre.

Kollas nog, för en lekman, enklast genom att se om båda belysningarna slocknar på samma säkring.
 
  • Gilla
Andreas_kalmar och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.