Har idag ett äldre låglutande plattak som löper ut från ena garageväggen, vilken ligger i vinkel med bostadshuset. Se bild 1 nedan.

Plattaket är nu slitet och även trasigt och läcker på sina ställen varför jag tänkte byta detta. Nuvarande konstruktion är gjord av tidigare husägaren och jag är osäker på om den är gjord på bästa sätt. När jag nu ska byta taket så funderar jag på att antingen sätta ett kanalplasttak istället eller fortsätta med ett korrigerat plattak som idag. Vad rekommenderar ni? Vill ha ett så tåligt och lättskött tak som möjligt men ändå så ljusgenomsläppligt som möjligt.

Mitt problem är dock hur jag på bästa sätt "ansluter" plattaket mot hussidan. Längs hustaket löper ju en hängränna som delvis går ovanför plattaket och delvis under plattaket beroende på plasttakets lutning. Idag riskerar det att läcka här vid regnskurar. Detta vill jag nu åtgärda på bästa sätt när jag nu ändå byter tak. Se bild 2 och 3 för problemområdet. Alltså, hur får jag till denna "skarvning" på bästa sätt?

Äldre låglutande plåttak anslutet till garage i skymningen, med synliga slitagespår och träd i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Äldre låglutande plattak ansluter till ett tak med mörka takpannor, med synlig skarv och smuts vid övergången.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Detaljerad vy av skarven mellan ett mörkfärgat plåttak och ett blått låglutande plattak med synlig hängränna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Flytta ner taket så det hamnar under hängrännan överallt.
 
Ja, spontant är det kanske ett alternativ. Problemet är dock att det blir en ganska stor operation att göra samtidigt som taket då kommer bli väldigt lågt. Måste ju isf sänka både i bakkant och framkant så att lutningen består.

Så om det finns något annat smart alternativ hade det ju helt klart varit att föredra.
 
Varför måste du behålla vinkeln? Kan du inte bara sänka i framkant?
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Varför måste du behålla vinkeln? Kan du inte bara sänka i framkant?
Bakkant menar du?
Jo, det kanske är möjligt. Tänker mer på att taket bör ha en viss lutning för avrinning osv.
 
Ta bort hängrännan?
 
M marcro skrev:
Bakkant menar du?
Jo, det kanske är möjligt. Tänker mer på att taket bör ha en viss lutning för avrinning osv.
Förlåt, jag fick allt om bakfoten. Du har rätt.
 
M marcro skrev:
Har idag ett äldre låglutande plattak som löper ut från ena garageväggen, vilken ligger i vinkel med bostadshuset. Se bild 1 nedan.

Plattaket är nu slitet och även trasigt och läcker på sina ställen varför jag tänkte byta detta. Nuvarande konstruktion är gjord av tidigare husägaren och jag är osäker på om den är gjord på bästa sätt. När jag nu ska byta taket så funderar jag på att antingen sätta ett kanalplasttak istället eller fortsätta med ett korrigerat plattak som idag. Vad rekommenderar ni? Vill ha ett så tåligt och lättskött tak som möjligt men ändå så ljusgenomsläppligt som möjligt.

Mitt problem är dock hur jag på bästa sätt "ansluter" plattaket mot hussidan. Längs hustaket löper ju en hängränna som delvis går ovanför plattaket och delvis under plattaket beroende på plasttakets lutning. Idag riskerar det att läcka här vid regnskurar. Detta vill jag nu åtgärda på bästa sätt när jag nu ändå byter tak. Se bild 2 och 3 för problemområdet. Alltså, hur får jag till denna "skarvning" på bästa sätt?

[bild] [bild] [bild]
Hej. Jag ser att ditt inlägg är snart ett år gammalt. Jag antar att du fixat taket och är bara nyfiken på vad du valde för takmaterial då jag söker något liknande det du beskriver. Ett tåligt och ljusgenomsläppigt tak till en planerad vintertid carport/sommartid uteplats under tak i anslutning till huset. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.