Håller på och renoverar mitt badrum och vet inte hur jag ska lösa det med fönstret som sitter vid duschen. Funderar på om jag kan lägga en skiva i underkanten av fönstren så att vattnet rinner bort från fönstret. Funderat på om det skulle vara möjligt att klä in fönstersmygen med kolfiber och sedan pensla på epoxyplast så smygen och fönsterbågen blir vattentät. Dessvärre kommer enheldel vatten att stänka på själva fönstret.
Alternativet är att montera en h list på väggen under kaklet och sedan såga till en plaxiglasskiva som man kan trycka in i spåret på h listen. Funderar på ett magnetlås som håller skivan på plats och en smal spalt i underkanten så jag slipper fukt mellan plaxiglaset och fönstret. Men var hittar jag lämpliga aluminiumlister. Har letat hos bygghandlare men inte hittat lämpliga lister där jag kan få in en 4 mm plexiskiva i spåret.
Alternativet är att bara några snygga metallbitar på plexin och skruva fast fyra magnetlås på fönstersmygen så skivan inte trillar ner men ändå är lätt att ta bort och göra rent.
Har också lite problem med dörren till badrummet. Eftersom jag la på ett lager våtrumsskivor kan jag bara inte skruva fast listerna runt dörren. Måste lägga på en list som är lika tjock som våtrumsskivan och sedan lägga på listerna. Men varska våtrumsfolien sluta? kan jag skära av folien kant i kant med våtrumsskivan eller måsta folien även täcka den nya listen som jag monterade på karmen. tycker själv att jag borde kunna klippa av våtrumsfolien kant i kant med våtrumsskivan eftersom trälisten som jag monterar runt karmen kommer att skydda den nya listen och våtrumsskivan som i kanten fått ett par lager Hydrofix.
 
BirgitS
BirgitS
Men det går ju inte att sätta dit Julas dörrar om det är ett fönster mindre än 90 cm från hörnet och i detta fall är det ju just fönstret som är ett problem så kom med förslag som hjälper TS i stället för att klaga på mitt.
 
Men visst är det väl rena ockerpriset, tycker du inte det?

Fråga till Nallepu:
Kan du göra en skiss (eller lägga upp en ritning) på hur duschrummet ser ut, var duschblandaren sitter och var fönstret sitter med lite måttsättning!
 
BirgitS
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Men visst är det väl rena ockerpriset, tycker du inte det?
Det kan jag inte avgöra.

Speciallösningar kostar mer eftersom det är en mindre marknad. Om du är intresserad kan du ju jämföra med vad andra tillverkare tar som har samma typ av speciallösning, om du tror att just Hafas dörrar skulle vara extra dyra.

Det kan ju också vara bättre kvalitet i en dyrare duschdörr. Har för mig att det var någon här i forumet som köpt en billig dörr (ev. Camargue från Bauhaus) och hade problem med att sätta upp den därför att delarna inte riktigt passade ihop.

Om man renoverar ett badrum för 200 000 kr, högst normalt om man lejer bort hela arbetet i Stockholm, så spelar faktiskt inte 5000 kr extra någon jätteroll jämfört med om en hantverkare ska lägga ner en dags arbete + div. material på att att uppfinna någon sorts lösning för att skydda ett fönster som är inuti duschen som TS är inne på. Gör man det själv beror det ju på hur man värderar sin tid, själv betalar jag gladeligen några tusen extra för att slippa få huvudvärk av att fundera ut någon lösning, lägga många timmar på att få till det och sen ha en ständig oro för att den egenpåhittade lösningen inte håller måttet i längden. Men jag har full förståelse för att andra resonerar på ett annat sätt och det var därför jag frågade om TS hade kollat på den lösningen, och inte skrev att TS absolut skulle köpa sådana dörrar.
 
  • Gilla
Nillea
  • Laddar…
Jag hade ca 40 cm från hörn till fönster och satte in en Skagen U från Macro

https://www.macro.se/skagen-u

Fick 20% rabatt tror jag, men rätt dyr såklart. Men blev jättebra lösning för mig. De här duschdörrarna är flexibla.

Jag letar alltid efter bästa pris men försöker att inte inte gå på för dålig kvalité. Duschdörrar för 1 500 skulle jag inte ha som referens.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det kan ju också vara bättre kvalitet i en dyrare duschdörr
Nja, det kan också vara ett marknadsföringstrick.
Om många tänker att "oj vad högt pris, då måste den vara bra", så blir det dyrt.
Mina duschdörrar köpte jag på Skånska Byggvaror för 1690:- och är fortfarande efter sju år i utmärkt skick.

Betr. storlek osv:
G gaston12 skrev:
Jag hade ca 40 cm från hörn till fönster och satte in en Skagen U från Macro
Även ett 90 x 90 kan sättas i ett sådant duschhörn.
Storleksskillnaden mot era exempel är inte så stor faktiskt.

Men låt oss vänta på Nallepu's ritning/skiss.
 
P
Camargue har också en. Dalarö U för 7490:-
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.