J
A AndersS skrev:
Problemet som ts måste reda ut är tidsmängden för tilläggsarbetet då det arbetet är beställt på löpande timmar. Om vi först tar uppskattat fasttid som var 900 timmar och lägger på 15% som så blir det 1045 timmar. Då finns det 355 timmar kvar, motsvarar det tiden för tilläggsarbetet?
Hur har företaget redovisat tid och kostnad för tilläggsarbete?
Om fräsa in el i två rum, bygga i en garderob (där stommar och dörrar är köpta) samt riva ner ett litet valv i taket och återställa är 350 timmar låter högst tveksamt.
 
J
Johnny Viking Johnny Viking skrev:
Låter klassiskt 2-3 personer per moment = de tar mantimmar och gånger antal personer och för varje extra person är det goda marginaler och ägaren tjänar mer och mer. Du har blivit lurad, punkt slut. Troligen mest pga oerfarenhet vid upphandling?

Du får säga att du inte är nöjd och att du enligt lag bara betalar max 15% över det fasta timantalet på 900, plus "rimliga" extras som tillkommit. Men 500 extra timmar på era extragrejer låter inte rimligt öht.
Ja jag har aldrig gjort en upphandling förr och litade på andras rekommendationer.
 
J JoggiB skrev:
Om fräsa in el i två rum, bygga i en garderob (där stommar och dörrar är köpta) samt riva ner ett litet valv i taket och återställa är 350 timmar låter högst tveksamt.
Själv nyligen renoverat ett komplett hus, spackla hela huset, måla väggar och tak, tapetsera, lister etc. Inkluderar då riva väggar, bygga väggar. Montera nytt trappräcke. Rev upp golvet i köket, nya golvspån, samt ytgolv. Målat köket. Byggt altan. Även klä in garderob (runt en Ikeastomme). Byta toalettstol, ändra övrig inredning i ett badrum. Rensat tomten (buskage). Massor... ! 350 timmar är absurt för delmoment, och 900 banalt och 1400/h... seriöst. Jag gjorde klart huset på 2 veckor själv plus en person som hjälpte mig endast spackla.

En del driver renoveringsfirmor för att det är otroligt lönsamt om man omsätter gubbar på rätt sätt och hittar klientel som du som kanske inte vet bättre och tror det låter bra.

Har du fått ett grymt bra jobb gjort. Alltså finishen är bra, då får du iaf uppskatta det :)
 
  • Gilla
JoggiB
  • Laddar…
J JoggiB skrev:
Ja jag har aldrig gjort en upphandling förr och litade på andras rekommendationer.
Det noterade kanske firman, och sedan utnyttjade man det maximalt.
 
  • Gilla
JoggiB
  • Laddar…
J
Johnny Viking Johnny Viking skrev:
Själv nyligen renoverat ett komplett hus, spackla hela huset, måla väggar och tak, tapetsera, lister etc. Inkluderar då riva väggar, bygga väggar. Montera nytt trappräcke. Rev upp golvet i köket, nya golvspån, samt ytgolv. Målat köket. Byggt altan. Även klä in garderob (runt en Ikeastomme). Byta toalettstol, ändra övrig inredning i ett badrum. Rensat tomten (buskage). Massor... ! 350 timmar är absurt för delmoment, och 900 banalt och 1400/h... seriöst. Jag gjorde klart huset på 2 veckor själv plus en person som hjälpte mig endast spackla.

En del driver renoveringsfirmor för att det är otroligt lönsamt om man omsätter gubbar på rätt sätt och hittar klientel som du som kanske inte vet bättre och tror det låter bra.

Har du fått ett grymt bra jobb gjort. Alltså finishen är bra, då får du iaf uppskatta det :)
Ja ju mer jag läser om det så känns det som jag blivit riktigt lurad. Finns det någon möjlighet att kunna hävda att offerten han gav va helt felaktig då arbetstimmarna för varje moment är kraftigt överdrivna? Bla så tog jag ned det gamla köket själv(tog 4 timmar) och sålde på blocket och det ingår i ett moment tillsammans med att ställa i ordning vägg och bygga in och proppa avlopp och vattenrör. Estimerad tid för honom va 75 timmar.
 
J JoggiB skrev:
Ja ju mer jag läser om det så känns det som jag blivit riktigt lurad. Finns det någon möjlighet att kunna hävda att offerten han gav va helt felaktig då arbetstimmarna för varje moment är kraftigt överdrivna? Bla så tog jag ned det gamla köket själv(tog 4 timmar) och sålde på blocket och det ingår i ett moment tillsammans med att ställa i ordning vägg och bygga in och proppa avlopp och vattenrör. Estimerad tid för honom va 75 timmar.
Ibland när de inte vill ha ett jobb, tar de i som bara den med timmarna för att kanske skrämma bort kunden. Tar kunden det ändå, jackpot.

Tror inte du har något vettigt att komma med så här i efterhand mer än om det var "fast" 900 timmar att det är prutbart ner till nära det.
 
J
Johnny Viking Johnny Viking skrev:
Ibland när de inte vill ha ett jobb, tar de i som bara den med timmarna för att kanske skrämma bort kunden. Tar kunden det ändå, jackpot.

Tror inte du har något vettigt att komma med så här i efterhand mer än om det var "fast" 900 timmar att det är prutbart ner till nära det.
Intressant dock att han blivit rekommenderad av vänner som onekligen inte heller har koll. Ska träffa honom i veckan så vi får se hur det går. Kommer inte vika mig från 900 timmar. Jag har lärt mig en dyr läxa och tack för hjälpen.
 
  • Gilla
Byggvargen
  • Laddar…
Ska du kunna hävda att offerten inte är rimmlig så måste det klassas som ocker. Då ska det vara riktigt orimligt. Det är inget jag skulle försöka mig på. Det är inte olagligt att vara långsam. Det här är anledningen till att man ska ta in offerter från flera firmor.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
J
D Daniel 109 skrev:
Ska du kunna hävda att offerten inte är rimmlig så måste det klassas som ocker. Då ska det vara riktigt orimligt. Det är inget jag skulle försöka mig på. Det är inte olagligt att vara långsam. Det här är anledningen till att man ska ta in offerter från flera firmor.
ja den vägen kanske inte är så bra att gå. jag ska se vad vi kan kommer överens om. Han har antagligen ett rykte att vara mån om och vet att jag känner flera som han just nu renoverar hos så får hoppas vi kan komma överens om något.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Hemmakatten
F fsn skrev:
Jaha, trodde det var ganska uppenbart för alla. Du går på om förenklat mål och ett halvt basbelopp. Det framgår tydligt att uppskattad var 900h och det landade på 1400h. Så jag känner mig tvungen att fråga dig igen, tror du det är under eller över 22000kr?
Jag var nog lite trött i går kväll och blandade ihop den här tråden med en annan. Ber om ursäkt för det. Självklart är detta inte ett förenklat småmål.
 
F
J JoggiB skrev:
Ja det låter väldigt mycket och har varit enormt mycket strul på vägen. Om man ska va efterklok skulle jag givetvis ha haft en liggare. Min far har varit där då och då dagtid då han bor i närheten och kan intyga att det är omöjligt att de jobbat så många timmar.

Jag har bett honom att speca varje arbetsmoment dels de som va på orginalofferten och de som tillkommit men inte fått det som tillkommit än.

Ett par exempel som jag som uppskattning fick till en början:

Drganing av av vatten och avlopp till nya köket(bara genom en 20 cm tjock vägg), montering av nya köket(alla stommar va monterade från fabrik) med tillhörande rör- och elarbete ca 150 timmar

Lagning av väggar efter el-arbete, bredspackling av väggar samt målning
av tak, väggar och snickerier ca 250 timmar

Ombyggnad(en liten hylla då vi installerat en geberit spolanordning, samt flytta en gipsplattevägg 20 cm) och renovering av badrum. 270 timmar

Är det realistiskt?
Det är ju fullständigt omöjligt att svara på, du kanske har extrema krav som vi inte vet nåt om, det kan vara extremt svårt att få dit material, ingen möjlighet för sågning så allt måste sågas på annan plats mm. Det ingår säkert komplett med listning, kakling, elerbete, lite måleriarbete mm?

Men generellt så slängde jag och min far upp vårt villakök komplett på 3 dagar och vi var inte snabba.

Elarbetet har jag ingen aning om mer än att det alltid går 3ggr så lång tid som man trodde var möjligt och då är jag ändå säker på att dom gjort ett bra jobb. Baserat på din marerialspec så har du troligtvis gjort om elen i hela lägenheten och då borde du ha en ny central med. Jag gissar friskt nu men 100-120 inklusive material? Jag kan säkert få gr
J JoggiB skrev:
ja den vägen kanske inte är så bra att gå. jag ska se vad vi kan kommer överens om. Han har antagligen ett rykte att vara mån om och vet att jag känner flera som han just nu renoverar hos så får hoppas vi kan komma överens om något.

900 arbetstimmar kalkylerat. Vad har du för totalbudget på renoveringen om man får fråga?
 
J
F fsn skrev:
Det är ju fullständigt omöjligt att svara på, du kanske har extrema krav som vi inte vet nåt om, det kan vara extremt svårt att få dit material, ingen möjlighet för sågning så allt måste sågas på annan plats mm. Det ingår säkert komplett med listning, kakling, elerbete, lite måleriarbete mm?

Men generellt så slängde jag och min far upp vårt villakök komplett på 3 dagar och vi var inte snabba.

Elarbetet har jag ingen aning om mer än att det alltid går 3ggr så lång tid som man trodde var möjligt och då är jag ändå säker på att dom gjort ett bra jobb. Baserat på din marerialspec så har du troligtvis gjort om elen i hela lägenheten och då borde du ha en ny central med. Jag gissar friskt nu men 100-120 inklusive material? Jag kan säkert få gr



900 arbetstimmar kalkylerat. Vad har du för totalbudget på renoveringen om man får fråga?
Jag ha ringa speciella krav mer än att det ska se ut som sekelskifte då lägenheten är från tidigt 1910-tal. Lägenheten är centralt så inga problem alls att få dit material och det är fullt möjligt att såga allt i lägenheten. Material är ungefär 40 procent av arbetskostnaden efter ROT. Det är infräst el och där ligger timmarna på 67. Rör är det 27 timmar och så resterande typ 1300 timmar är det jag beskrivit i första inlägget. Lägenheten var inget renoveringsobjekt.
 
Till att börja med: OM det är ett fastpris så gäller fastpriset. Det får inte tillkomma något överhuvudtaget på det.

Sedan kan det dyka upp svårigheter som hantverkaren inte kunde förutse. Då får det bli extra, men hantverkaren måste meddela det och få godkännande innan extra arbete utförs.

Sedan har du tydligen beställt extra saker till löpande räkning, utan prisuppskattning? Det kan då bli hur många timmar som helst på extra beställningen, men det måste vara skäligt (= ungefär så många timmar som andra firmor behöver för arbetet).

För mig låter det konstigt att första delen är fastpris. Det brukar då specas till ex 400 000. Inte antal timmar. Hur många timmar och hur mycket spackel osv som går åt är ointressant om det är fastpris. Då kostar det den avtalade summan oavsett om det gick åt 100h eller 3000h.
 
  • Gilla
kulle och 1 till
  • Laddar…
J
H hempularen skrev:
Till att börja med: OM det är ett fastpris så gäller fastpriset. Det får inte tillkomma något överhuvudtaget på det.

Sedan kan det dyka upp svårigheter som hantverkaren inte kunde förutse. Då får det bli extra, men hantverkaren måste meddela det och få godkännande innan extra arbete utförs.

Sedan har du tydligen beställt extra saker till löpande räkning, utan prisuppskattning? Det kan då bli hur många timmar som helst på extra beställningen, men det måste vara skäligt (= ungefär så många timmar som andra firmor behöver för arbetet).

För mig låter det konstigt att första delen är fastpris. Det brukar då specas till ex 400 000. Inte antal timmar. Hur många timmar och hur mycket spackel osv som går åt är ointressant om det är fastpris. Då kostar det den avtalade summan oavsett om det gick åt 100h eller 3000h.
Jag har fått pris på vad de tar per timma och på så sätt kan jag ju beräkna vad det kostar totalt. Efter rot tar de ca 350 kr per timma sen är elektriker och röris dyrare. Om han sagt att ex fräsa in el tar x antal timmar för 2 rum så kan det ju inte skilja nämnvärt att göra det i ett till rum. Jag har inte fått några indikationer alls på hur mycket slutnotan skulle bli under arbetets gång och då förutsatt att det inte blivit så mycket mer. Dessutom har han sagt att vi ska kunna flytta in i slutet av juni men det är grejor kvar att göra. Materialet hade vi inget pris på innan start.

En lustig grej är att han har köpt en hel del lister. De som redan fanns va i bra kondition men gör de så för att slippa stå och slipa de gamla?
 
J
Jag har nu fått ett högst tveksam beskrivning av de olika extramomenten. Flera av dom finns redan i det mail jag skickade till honom innan han skickade en offert. han börjar med att skriva att det är svårt att uppskatta tidsåtgång per moment. Jo tacka fan för det då det då det är helt omöjligt att det kan lagts ner så mkt tid på varje del. Hans gubbar har inte jobbat utan blåst honom och nu försöker han lägga den kostnaden på mig. Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta. ett par av dom

Ta ner ikea garderob(2*90..): 3 Timmar. Två helt fristående garderober där stommen för den ena användes för att bygga in nedanstående.
Bygga in garderob: 50 timmar
Spårfräsning(dvs ej dra elen) i ett rum på 15 kvm: 20 timmar. Tar det så lång tid att göra det för kanske 4 uttag och en dimmer?
Microlit 8 timmar. Används det till garderob?

Om jag räknar i hop hans timmar där mitt gamla kök var( jag drog ner köket själv och forslade bort) så har han enligt hans beräkningar lagt över 200 timmar på att iordningställa detta rum. Då ingår inte spackel och målning. Helt sanslöst.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.