Y
Jag är förtjust i mina Jasmin, men dom blommar så kort tid.
Finns det inga genmanipulerade som blommar hela sommaren? :)
 
Är du säker på att du menar jasmin? Det är en klätterväxt som blommar i december/januari i södra Sverige.

Eller så menar du schersmin som är en kraftigväxande buske med vita blommor i juni och som ofta doftar vidunderligt. Här finns det många olika sorter men jag känner inte till någon sort som blommar extra länge. Här får man komplettera med någon klematis som kan ha lång blomningstid beroende på sort.
 
Y
Ja det stämmer, Schersmin :)

doftar klematis likvärdigt, eller är det bara blomningen man får glädje av samt kan klematis växa som fristående buske eller är den enbart en klätterväxt som behöver stöd?
 
Det är möjligt att det finns någon doftande klematis men de har man annars bara för blommornas skull. Måste ha något att klättra på. Samma med kaprifol men där kan man få ljuvliig doft. Kaprifol finns i många sorter och där kan man förlänga blomningstiden med att ha flera olika sorter. Alla doftar inte. Behöver ju också ställning.

Är du främst ute efter större doftande blommande busktyp återstår väl egentligen bara någon remonterande ros - eller flera.

En fristående spalje med samplantering kan ge ett oigenomträngligt buskage. Jag har tex klängros rosa helenai som just nu blommar och doftar under ett par veckor. Sedan tar klematisen Summersnow över och blommar överdådigt fram till senhösten. Växer ca 5 m/årligen. Den klipper jag ner till 20 cm ...
En annan fristående spalje hos mig har två sorters doftande kaprifol som inte blommar exakt samtidigt. Tillsammans med dessa en småblommig klematis som lägger sig som en skir mössa över kaprifolerna och som fullständidt skyddar mig från granninsyn långt in på hösten.

Jag ska suga lite på doftkaramellen ... vad doftar efter sensommaren bortsett från ros?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.