Har ett gammalt hus från 1925 som skall rivas. Det finns en hel del gamla spegeldörrar både med och utan glas. Dessutom finns det gamla träfönster med spröjs helt i trä, som dock kräver lite kärlek och färg. Dessutom har jag mycket gammalt taktegel som någon kanske behöver. Men vad kan det vara värt? Eller är det tippen som gäller?

Har även en cylinda spis med häll och ugn som är typ 3 år, vad kan den vara värd? Eller ska man spara för framtida attefall? det känns dock jobbigt...
 
Kan definitivt ha värde, olika mycket såklart beroende på variant o skick. Men tippen känns inte värdigt.
 
Det ligger nog inga förmögenheter i prylarna. Men det borde vara ett så pass stort värde att det är värt att ta vara på sakerna.
 
Rent generellt brukar ett skäligt pris ligga strax över skäligt betalt för den tiden du sätter på att ta vara på delarna och sälja dem..... men ta vara på dem och sälj dem för det är brist på reservdelar.

Du får ingen betalning för tiden och bränslet du sätter på att köra dem till sophanteringen så alla pengar du får är ren vinst.
 
  • Gilla
larsbj
  • Laddar…
Tyvärr tror jag det som sagt inte är jättebra betalt, men för den som hittar precis rätt modell på dörr eller fönster och det dessutom följer med karm, handtag, beslag, båda sidor på gångjärn etc (dvs så komplett som möjilgt) så är det ovärderligt... Så vill du vara snäll mot husrenoverare och miljö så säljer du. Det finns nog de som kan plocka ned dem åt dig mot att priset är mycket lägre.

Om du inte orkar ta bort karmarna, ta åtminstone bort så gångjärn är kompletta...

Du kan ju lägga ut bild här på forumet, så kanske du får napp på någon som letar precis efter din modell på dörrar. Är det många likadana är det säkert ett plus, då de som "förlorat" alla dörrar gärna har så lika dörrar som möjligt, medan om man bara saknar en dörr gärna vill ha exakt samma modell som den man har...
 
Här är några exempel
 
  • Klassisk vit träinnerdörr med paneler i ett rum med tapetserade väggar och trägolv, delvis täckt av en randig tygstol.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träinredningsdörr med fönster och ett påslås, intill en brandfilt och en brandsläckare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Utsikt genom ett fönster med vita karmar över en trädgård med en blå parasoll och vita trädgårdsmöbler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
När vi renoverade plockade vi bort några (tre eller fyra) kompetta spegeldörrar med karm och handtag o som var i väldigt bra skick. Helst ville jag spara dem, men de var skrymmande så det gick inte.
Lade ut dem till försäljning på Blocket för en billig peng. Tog bilder och skrev ned alla mått. En person hörde av sig, men ville inte ha dem.
Efter ett tag ändrade jag annonsen till skänkes, så slapp jag i alla fall att behöva bry mig om att köra iväg med dörrarna. Trodde jag.
Ingen som svarade!
Ringde till slut en firma i närheten som inriktat sig på att sälja gamla/återanvända byggdetaljer.
De var givetvis intresserade, om de fick dörrarna gratis. Dessutom skulle jag köra dit dem tyckte de!
Tyvärr blev det tippen för alla utom en dörr till slut.
Det sved när jag välte dem över containerkanten på återvinningen.
 
Var finns de. Kommer behöva 4-5 gamla dörrar till vår utbyggnad
 
den där modellen på dörrar har jag i mitt hus (dvs delningen spegel uppe och nere och två i mitten) och jag saknar några... om du har mått på dem så är jag intresserad! :) Har även en ful masonitdörr till hallen (innerdörr, det är en liten kallfarstu utanför typ), där ska det vara en spegeldörr med glas egentligen... Vad är ungefärliga mått på dörrarna (spegel resp m glas)?

Det värsta är att jag inte har så mkt tid just nu att själv ta loss... Hade du tänkt montera loss?

Jag ställer mig i kö efter sir daniel...
 
S
sålde gamla fönster, med spegelglas och oljade från 1500-5000 kr
 
Jag har en kollega som köpte nya dörrar i -20tals til till sin övervåning. Det gick på 25kkr. Då om någon behöver just din uppsättning kan det finnas pengar i det. Men det beror ju så mycket på måtten i äldre hus.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Reservdelar till gamla hus (och till gamla bilar) är ofta billiga om man har bråttom att bli av med dem, lika så är de billiga att köpa om man har tid på sig att leta... Om man behöver en reservdel NU så får man gå till byggnadsvårdsföretagen som köper begagnat och lägger på lager. Jag förstår att de inte kan ge mycket för delarna, då de troligen behöver lagra dem länge och hantera dem. Om man inte hittar rätt mått så får man tillverka på snickeri vilket blir jättedyrt. Tyvärr går det nog inte att jämföra vad en dörr kostar att nytillverka med vad en likadan begagnad är värd. Dessutom kräver ofta begagnade dörrar och fönster att man renskrapar, målar etc. vilket tar mycket tid.

Men för den som vill ha gamla dörrar och fönster är det guld värt att de inte går till tippen utan tas tillvara. Tyvärr är det nog inte värt arbetstiden för en snickare att ta ur fönster och dörrar och sälja, men gör man det på egen tid och får säg 500kr / st i hämtpris så kan man ju tigersåga bort karmar på 20 minuter. Tre - fyra dörrar på en timme, 2000kr/h är ju helt OK. Och den som räddar dessa gör en välgärning för oss med gamla hus som blivit av med delarna och som man vill få tillbaka till gammalt utseende.

När jag köpt dörrar och fönster på blocket har jag betalat kanske 1/3 av vad tex nacka byggnadsvård tar. Är det kompletta grejjor som bara behöver slipas av och målas och det finns flera likadana så bedömer jag att värdet ökar rejält, speciellt för fönster. Dörrar är det oftast mer OK att ha lite variation på måtten.
 
Jag hade nog tänkt att den som vill ha dem får ta ut dem själv. De finns dock söder om Malmö
 
Ok, fick för mig det gällde Stockholm. Då får jag tyvärr avböja intresset men det är fina grejor så hoppas verkligen de kommer till nytta nånstans.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.