Hej alla i forumet,

Jag undrar om det är någon som har erfarenhet eller vet någonting om träslaget Asp. Vi ska endast ha panelen på små delar av huset och ytskicket under är säkert och träet ska behandlas med järnvitriol.

Skulle också vilja att ytterdörren är i asp, någon som vet?

Se bild på hur det kan se ut.

Är det en bra idé eller dålig?
 
  • Moderna byggnader med träpanel i skymningsljus, möjligt exempel på användning av aspträ.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Asp har dåligt eget rötmotstånd om man tex jmf med gran.
till skillnad från gran går det att tryckimpregnera.
 
larsbj larsbj skrev:
Asp har dåligt eget rötmotstånd om man tex jmf med gran
Jag har läst lite varierande omdömen:
"Rötkänslig utomhus (om inte väldigt väl torkat)"
"Om aspvirke får tillfälle att torka ut efter varje gång det blivit fuktigt varar det länge, även utomhus. Om det utsätts för konstant fuktig miljö utan möjlighet till torkning ruttnar virket lätt."
"Det är lätt och ganska väderbeständigt och har därför använts till båtar, byggnadsvirke och takspån"

Vilket förvånar mig lite, för jag har aldrig hört talas om att det använts till båtbygge.
Men en huspanel måste ju kunna torka ut mellan regnskurarna.

Länkar som jag hittade:
http://traslag.blogspot.se/
http://www.tracentrum.se/sv/fakta-och-publikationer/traslagsinformation/asp/
http://slojdeniskogen.se/traden/asp/?lang=sv

Jag har förresten bott 24 år på Asperö utanför Göteborg.
Och vem har sett en tändsticka ruttna :)
 
  • Gilla
Magnus Larsson och 1 till
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Jag har läst lite varierande omdömen:
"Rötkänslig utomhus (om inte väldigt väl torkat)"
"Om aspvirke får tillfälle att torka ut efter varje gång det blivit fuktigt varar det länge, även utomhus. Om det utsätts för konstant fuktig miljö utan möjlighet till torkning ruttnar virket lätt."
"Det är lätt och ganska väderbeständigt och har därför använts till båtar, byggnadsvirke och takspån"
Det är klart det håller bättre om det får torka ut, men om man jämför med granpanel så är det stor skillnad,
 
  • Gilla
David Velin
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Vilket förvånar mig lite, för jag har aldrig hört talas om att det använts till båtbygge.
Är utbildad träbåtsbyggare och har aldrig hör om asp som byggmaterial.
 
  • Gilla
David Velin
  • Laddar…
Det måste finnas nån vettig anledning till att asp är så sällsynt som byggnadsmaterial, det är ju lättarbetat och växer fort och kan vara vackert.
Det är mjukt så det passar inte till golv. Innertak kanske? Utomhus skulle jag aldrig använda det, ruttnar alldeles för lätt. Klarar det en regnig höst?
 
  • Gilla
larsbj
  • Laddar…
F FixarLars skrev:
Det måste finnas nån vettig anledning till att asp är så sällsynt som byggnadsmaterial
Ett skäl kan ju vara att dimensionerna inte stämmer så bra.
Stammarna brukar vara ganska slanka, blir kanske inte så många sextumsbrädor på varje "stock".

F FixarLars skrev:
Det är mjukt så det passar inte till golv
Så dåligt verkar det inte vara. Jämför med gran:
Tabell över aspens tekniska egenskaper jämfört med andra träslag, innehållande täthet, hårdhet och seghet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
David Velin
  • Laddar…
Asp är har flera nackdelar som gör det olämpligt som byggmaterial,
Sprött och spricker lätt.
Mycket inbyggda spänningar i träet
Blir väldigt krokigt när den sågade plankan torkar, alltså mycket spill för att få rakt virke.

Jag brukar köpa aspplank med jämna mellanrum då det är det mest passande till bastulavar.
 
Alla vi som betraktar Asp som ett jobbigt och svårutrotat ogräs, i klass med Parkslide, och som värdelöst som ved, tror ju att Asp bara kan användas till tändstickor och bastulavar. Men, det finns ett träutvecklingscentrum i Småland som arbetat systematiskt för att använda Asp som fasadmaterial. Det är vitt och tätt och lätt och monterar man det rätt klarar det röta bra. Värt att kolla.
 
  • Gilla
David Velin
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Alla vi som betraktar Asp som ett jobbigt och svårutrotat ogräs, i klass med Parkslide, och som värdelöst som ved, tror ju att Asp bara kan användas till tändstickor och bastulavar. Men, det finns ett träutvecklingscentrum i Småland som arbetat systematiskt för att använda Asp som fasadmaterial. Det är vitt och tätt och lätt och monterar man det rätt klarar det röta bra. Värt att kolla.
Låter ju intressant! Googlade lite på: "träutvecklingscentrum i Småland" men hittade ingenting. Kan du utveckla, tack?
 
Tack för alla bra inlägg!

Är det någon som har förslag på vart man kan vända sig till för att hitta bra asp?

Tack på förhand!
 
Kolla på Virserums Konsthall, där finns säkert någon som vet mer. De har trä som ett specialtema varje år under ganska uppmärksammade former.
 
Det skall bli kul att se resultatet :)

Var någonstans står ditt hus?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.