Funderar på att fräscha upp det oisolerade uterummet och sätta in ett glastak. Uterummet ligger mot öster.

Tanken är att använda värmedämpande tak, de påstår ju att detta reducerar värmen med upp till 50%. Överväger även att sätta in ett takfönster så att man kan ventilera det på ett enkelt sätt.

Väggarna kommer att bestå av isolerad träkonstruktion kombinerat med (även har värmedämpande) glas. Golvet är gjutet bjälklag med källare under.

Frågan är om det kommer att bli för varmt på sommaren, för att praktiskt vara användbart.
 
Vi har bara vanligt glas på alla sidor, visserligen två-glas kassetter i väggarna och mot söder. En solig dag kan man inte sitta inne i akvariet. Blev bättre när jag satte dit en värmeflyttare och med öppna dörrar funkar det hyfsat om det fläktar ute. Innan dessa operationer kan jag nämna att en halvmulen dag lämnade jag en inomhustermometer i rummet. Termometern var graderad till 60 grader, vet inte hur varmt det blev då kulan på termometern hade spruckit ...

Vi tittar just nu på om en takmarkis kan vara ett alternativ, gäller att stoppa värmen innan den kommit in i rummet men samtidigt kunna öppna för ljusinsläpp när det önskas och under vinterhalvåret.
 
Blir väldigt varmt när solen står på,har 50mm plasttak som ska reducera värmen, funkar väl inte sådär hundra.
På tisdag 09.00 kommer det en markisinstallatör och kollar, vad priset blir på en takmarkis, han sa det är dyra grejorna, så vi får se.

Finns även en variant där man sätter den inne under taket, men då har värmen redan kommit in, och såg väl inte så supersnyggt ut.
 
Vi hade gardiner under glastaket, hjälpte föga. Värmen måste stoppas innan den har kommit in.
 
  • Gilla
fremax
  • Laddar…
Detta enda gardinerna är bra för är att samla flugor och andra kryp som tar självmord mellan glas o gardin.
 
  • Gilla
TeroM och 1 till
  • Laddar…
kenneth5828 kenneth5828 skrev:
Detta enda gardinerna är bra för är att samla flugor och andra kryp som tar självmord mellan glas o gardin.
Stämmer bra, mycket rensande blev det.

Apropå temperatur, tog nedan bild nyss i uterummet ...

Termometer visar 60 grader Celsius ovanför randigt tyg i ett uterum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
fremax och 1 till
  • Laddar…
Jag skulle aldrig sätta in glastak i uterummet.
Än om det blir varmt med kanalplast blir det värre med glas.
Om man har enkelglas så får man ett sjuhelsikes kallras på senhösten. Även risk för kondens så det droppar på golvet.
Har man ett kraftigare tak och isolerat golv så kan man förlänga säsongen ganska mycket än om skjutdörrarna bara har enkelglas.
 
Ingen som har erfarenhet av värmedämpande glas?
Att det blir varmt med vanligt glas är jag helt på det klara med.
 
Vet inte vad det är riktigt, söker man på det är det mest till bilar, eller vanliga 3 glas kasetter.

Jag har 50 mm kanaltak med tygbitarna för flugorna att dö på, och taket skulle vara värmedämpande/isolerande, men det vet i f....
Vi använder det även på vintern, och det funkar bra med ett litet element.
Sommaren är en plåga i uterummet. Därför vill jag har pris på en markis för plast/glastak.
 
TeroM TeroM skrev:
Stämmer bra, mycket rensande blev det.

Apropå temperatur, tog nedan bild nyss i uterummet ...

[bild]
Vid 60 grader är det helt stängt eller har du någon form av ventilation?
 
A Andy78 skrev:
Vid 60 grader är det helt stängt eller har du någon form av ventilation?
Nästan helt stängt. Pga renoveringen jag håller på med är elen till fläkten bortkopplad för närvarande.
 
kenneth5828 kenneth5828 skrev:
Därför vill jag har pris på en markis för plast/glastak.
Intressant, återkom gärna med vad du får för pris. Har du några länkar/fabrikat/modellbeteckningar till denna typ av markis eller är det en "vanlig" markis som man monterar över taket?

Har själv funderat i dessa banor pga att det blir väldigt varmt när solen skiner. Just nu löses det hjälpligt med en termostat styrd takfläkt som blåser ut 300-400 kubikmeter luft i timmen. Men den tappar i effekt när temperaturen stiger i skuggan......
 
R roli skrev:
Intressant, återkom gärna med vad du får för pris. Har du några länkar/fabrikat/modellbeteckningar till denna typ av markis eller är det en "vanlig" markis som man monterar över taket?

Har själv funderat i dessa banor pga att det blir väldigt varmt när solen skiner. Just nu löses det hjälpligt med en termostat styrd takfläkt som blåser ut 300-400 kubikmeter luft i timmen. Men den tappar i effekt när temperaturen stiger i skuggan......
Om du bildgooglar på takmarkis får du många bilder på hur dessa kan se ut. Lik vanlig markis men går i skenor ovan taket.
 
TeroM TeroM skrev:
Om du bildgooglar på takmarkis får du många bilder på hur dessa kan se ut. Lik vanlig markis men går i skenor ovan taket.
Ja, största skillnaden när vi funderade på en sådan var att en takmarkis kostade 3 gånger mer än en vanlig.
Har för mig att dom ville ha 52000:-när vi frågade, vårt tak är ca 24m2.
 
Har haft besök av markisgubben idag, det är inte billigt, men skall man kunna ja nytta av rummet, så vad gör man, han skickar priserna i veckan vad det skall kosta per grej.
2 st vertikalmarkiser kupa ovanvåning
1 st rullgardin 3600mm svart
1 st utanpå markis uterumstak
1 st markis uteplats.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.