Hej, jag budar på ett hus nu som har väldigt hängande underlagstak av masonite på den oinredda vinden. Det är ett 1.5plans hus byggt -75 med oinredd vind. Jag har för avsikt att byta dessa då de är delvis mörknade & hängande. På en av skivorna finns mögelpåväxt. Till frågan -> Hur ska jag gå till väga? Jag vill inte behöva lyfta plåten utan vill göra de inifrån. Tips på material uppskattas. Jag är elektriker till yrket så innehar viss byggteknisk kännedom.

Mögelpåväxten på masoniten beror till största sannolikhet på igensatt takfotsventilation där skadan finns, kommer att åtgärdas så fort vi köpt huset. Vad jag förstår så ska materialet man väljer inte vara helt tätt, utan tanken är att fuktvandring ska kunna ske ut mot plåten men ej in mot isoleringen.

Experter som amatörer är välkomna att svara.
Oinredd vind med hängande masonite underlagstak och en parkerad cykel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det bästa är nog att byta ut den masonit som är dåligt mot ny
Och i övrigt skruva upp den masonit som hänger.
 
Tack för svar. Har bara några funderingar med dina svar.

Först, hur tänker du att jag ska byta ut masoniten då den sitter på takstolarna?

När du säger skruva upp masoniten. Den sitter ju mot takstolarna och hänger fritt mellan takstolarna. Ovanför finns ju bara ströläkt och sedan takplåten. Alternativet kan ju vara att stoppa kortlingar i facken mellan takstolarna som håller upp masoniten. Problemet med det är ju att masoniten styvnat i sin hängande form och kommer därmed bucklas uppåt och minska luftspalten.
 
Det med bucklingen kan va ett problem, men en längsgående regel mitt i facket som skruvas upp i bärläkten borde fungera. Och få det tillräckligt bra för att det ska gå och isolera.

Menar att du sätter masonit emellan takstolarna. Inte perfekt men funkar. Några lister mot takstolarna så det blir så tätt som möjligt.
 
  • Gilla
Garningen
  • Laddar…
Ett alternativ som låter både rimligt och billigt. Men min största oro är ju i att masoniten mörknat så mkt från kondensen. Jag är rädd att när jag sedan isolerar så kommer det läcka in utan min vetskap i isoleringen. Funderar om man skulle behålla masoniten som är där och komplettera med ett diffusionsöppet material mellan masoniten och isoleringen för att vara helt säker? Är det overkill eller sunt?
 
  • Gilla
larsbj
  • Laddar…

Bästa svaret

Eller gör en luftspalt under masoniten det hade man ju gjort om masoniten istället varit råspont och papp.
 
  • Gilla
sirtar och 1 till
  • Laddar…
Vind med isolering och masonitskivor, träreglar och takstolar synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Som ovan? Känns ju seriöst, säkert och bra. All ev. fukt som skulle kunna uppstå under höst och sommar bör ju torkas upp genom luftspalten. Den extra masoniten fångar upp ev. kondens som droppar från yttre masoniten.
 
  • Gilla
sirtar och 1 till
  • Laddar…
Micke01010101 Micke01010101 skrev:
Hur gick det ?
Jag löste det genom att riva ner all masonit och skjuta fast ålderbeständig plast, den tjockare varianten. Jag klämde sedan fast den mellan två reglar och därefter luftspalt med vindpapp spänt över. Innanför detta kom sprutisoleringen. Har hållit bra nu i tre år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.