Grovköket!

När är det dags för detta underbara rum att åter bli prioriterat i svenska hem?

Det är modern att ha ett stort öppet kök som även innehåller husets enda matplats.

Personligen så tycker jag att detta är mycket trevligt, så trevligt att det är värt husets bästa utsikt samt minskar behovet av ett onödigt stort vardagsrum vars utsikt sällan kommer till sin rätt då man ändå oftast bara sitter där på några få kvadratmeter och glor på TV på kvällen.

Men det blir RÖRIGT i ett kök om man har många gäster och en ambitiös meny!
Den trevliga fantasibilden man hade av att stå och kocka i sitt fräscha kök, världsvant samtalande med sina beundrande gäster, faller då man inser att det även måste finnas plats för travar av smutsig disk och allehanda förpackningar och skräp. Uäk! :-X

Lösningen är dock enkel.

Ett väl tilltaget grovkök i omedelbar anslutning till köket.
Här förbereder man det som gästerna mår bäst av att inte se. Hit skickar man skräp och disk och kanske till och med grovdiskar innan man lavar in i diskmaskinen.
Endast fantasin sätter gränsen!

Naturligtvis kan detta utrymme kombineras med tvätt och med fördel INTE med groventré.

Ett riktigt, genomtänkt grovkök är värt varenda krona! :-*

Behovet finns inte om man har ett separat kök med vardagsmatplats och en annan festmatplats, men i dagens moderna öppna planlösningar så är det nästan ett måste. Som knappt existerar. Varför?
 
Troligtvis för att kvm kostar massor av pengar! Men jag gillar din idé ;)
 
Det är alltid kul att läsa hur andra tänker. Får en ofta att se saker i nya vinklar. (Behöver inte betyda att man håller med, men ändå nytigt.)
Tackar därför för ditt inlägg.
 
Hej!
Det blir snart fler och fler som upptäcker att ett kök är i första hand en arbetsplats ;). Har haft en öppen planlösning och efter ett tag separerade vi köket med en vägg men behållit matplatsen i köket. Då skulle man ha också en finare uppsättning av bord och stolar i vardagsrummet för festligare tillfällen men som stod oanvänt till vardags (dumt och dyrt). Något bättre blev det :-/ men ändå inte helt rätt, tyckte jag. Viste egentligen inte hur jag vil ha det ???
Flyttade till ett hus där det inte finns ens en sitsplats i köket men i ett intilliggande rum med en svängdörr emellan. Äntligen trivs jag, som är ju kökspersonal och värdinna ibland, i mitt nya hus. Upptäckte att man behöver inte ha ett köksmatbord + matsalsbord. Det rum där bordet står är hur fint som man önskar och gör själv och duger för oss till vardags lika som för våra gäster. Finare dukning omvandlar den till ett festbord. Med andra ord ingen köksmiljö precis även i vardagen. På det sättet längtar jag inte efter grovköket - jag stänger bara dörren till köket och är gäst bland gäster i mitt eget hus när maten är klar och serverat. Vid den öppna lösningen kände jag mej ofta stressad och klumpig då andra kunde se på vad som händer men nu har jag bättre styr på det hela ;). Att diskutera världsproblem när grytan kokar över ??? ;D ;D Foga realistisk för min del. Förberedda maten i förväg? Varför ska man då ha så obehindrat tillgång till köket under festen? När har man nytta av den öppna köket?

Älskar den enastående känslan att komma ut från köket med maten snyggt upplagt på fat och slippa röja undan just då man ska umgås och ha det trevligt. Till vardags fungerar det också utmärkt, tycker jag. I början tycktes det vara långt till att hämta kaffe och annat (5-6 små steg) men känslan att vara "köksansvarig" försvinner varje gång jag sätter mej vid detta bordet som inte står i köksmiljö. Det är kanske för detta känslans skull som TV-soffan är så ofta använt som matplats? Det är väl inte alltid TV-program som lockar? Jag har svårt att förklara det men ni som har en liknande separerad planlösning kommer säkert att förstå precis vad jag menar ;). Ni som aldrig provat kommer att tala för det moderna och öppna och barnen som ska vara med. Är småbarnsmamman tvungen att vara antligen i köket eller i vardagsrummet så blir det mycket kök, eller hur? Har man en sådan mellanstation så kan jag tänka mej att mamman och också barnen kommer att vistas oftare utanför köket med all barnfarlig utrustning i. Jag lovar att man får tid till att laga mat i köket och mera tid att sätta sej och äta i lugn och ro och umgås utanför köket. Det är mycket trevligare atmosfär vid bordet också, på något konstigt vis. Jag har i alla fall en känsla att försäljningen av skjuttdörrar kommer att öka i framtiden ;D
Är det någon som kan berätta om fördelar att leva i ett öppen köks-vardags-rymd? Jag har kanske missat något i alla fall ???
undrar gaia (med öppen planlösning utanför köket)
 
gaia skrev:
Ni som aldrig provat kommer att tala för det moderna och öppna och barnen som ska vara med. Är småbarnsmamman tvungen att vara antligen i köket eller i vardagsrummet så blir det mycket kök, eller hur? Har man en sådan mellanstation så kan jag tänka mej att mamman och också barnen kommer att vistas oftare utanför köket med all barnfarlig utrustning i.
Är inte speciellt förtjust i att ha "allt i ett" dvs. jag har gärna allrum/TV-rum/v-rum lite avsides MEN däremot ser jag det inte som en uppoffring att vistas i köket varken ensam eller tillsammans med mina barn och jag vill dessutom gärna äta i köket med eller utan barn, så mitt största önskemål var att köket skulle vara tillräckligt stort, har nu ca. 24 m2 och skulle utan tvekan, om jag kunnat ;), lagt till ytterligare minst 6-7 m2.
Ang. "barnfarlig" utrustning i köket så kan jag till viss del hålla med Gaia, spec. när barnen är riktigt små, nu har inte vi varit några "superfreak" på att ordna allt barnssäkert in i minsta detalj, vi har haft några käpphästar där vi varit supernoga tex. maskindiskmedlet, kokande vatten osv. men att gömma/låsa in allt som barnen ev. skulle kunna göra illa sig på har vi faktiskt inte gjort och mina femåringar kan nu utmärkt hantera både "lagom" farlig kniv och potatisskalare o.dyl till det de är ämnade för.
Vill gärna inbilla mig ;) att det är pga. att dom fått träna sig på att använda, även till viss del potentiellt "farliga" saker i sitt rätta sammanhang, som de åtminstone inte hittills haft några behov av att använda dem som leksaker.
Allt är en träningssak och är man bara i närheten så har det (peppar,peppar) hittills gått utmärkt :)

//Christina.

PS: Däremot är jag urkass på superambitiösa menyer och glänsande uppläggningsfat, tyvärr......... :-/ det är ju väldigt kul och elegant att äta på det sättet hos andra men det passar helt enkelt inte mig, så eg. är jag kanske inte helt representativ ;)/DS.
 
Håller med!

…gästerna har ju troligen sett en diskhög förut, skitiga tallrikar ser väl likadana ut hos alla, är man dessutom flera som lagar mat tillsammans är det ju på sin plats att någon håller efter kastruller och bunkar under tiden. Då är det bara tallrikar och glas kvar att diska.

(ser fram emot öppen planlösning i nya huset, med ett kök där alla kan delta och som inte är en enskild arbetsplats)

 
Jo, gästerna har troligen sett smutsig disk förut. Och de har troligen sett bajskorvar förut också, men trots det spolar du väl på toaletten innan gästerna anländer? "Varför skall man göra fint, bara för att man får gäster?" Då faller ju hela poängen med att dammsuga, bädda sängar, duka fint, laga ovanligare mat än makaroner, tvätta sig själv... Slutsats: det är nog ganska olika karaktär på dina och mina kalas...

För att knya an till ursprungstanken i denna tråd:
Framerate skrev:
Ett väl tilltaget grovkök i omedelbar anslutning till köket.
Hit skickar man skräp och disk och kanske till och med grovdiskar innan man lavar in i diskmaskinen.
Jar har bott i två hus där diskmaskinen stod i grovköket som angränsade till matlagningsköket. Och jag har svurit på att aldrig göra om det. Dörren stod ständigt öppen och då var arbetsplatsen disponerad så att diskhon var i ena änden, sopbingen tre meter bort, i mitten och diskmaskinen ytterligare tre meter bort i andra änden. Gissa om det blev mycket slabb på golvet?
I mitt nybyggda hus som jag fått inreda själv har jag diskmaskinen under diskbänken och sopbingen under diskhon. Alla tre är alltså på samma ställe. Sopbingen sitter dessutom inte fast, utan kan lyftas ut så att sådant slabb som ligger i diskhon men skall till sopbingen, inte slabbar ner just när man lyfter det runt bänkkanten (sopbingen får komma till slabbet, istället för tvärtom).

Jag rekomenderar dig att utforma ditt grovkök så att du slipper bära slabbiga föremål kors och tvärs genom rummet/n.
 
Det vi ville med vår planlösning var att kunna diskutera över grytorna med gästerna. Ha ett matbord för både vardags och fest räcker.

Men sen när drinken ska avnjutas i "finrummet" så ville vi komma ifrån köksmiljön mer. Så istället för direkt öppet till vardagsrummet från köket sätter vi en vägg. Om någon står med disk och andra vill avnjuta whisky i soffan så skiljs det åt lite mer iaf. 8)
Sen finns det möjlighet fortfarande om man ändrar sig att både ta bort eller bygga ytterligare vägg "runt" köket.

Jag har lagt in vårt hus på min www. Planlösningen kan ni se bäst om ni kopierar bilden och öppnar den med egen bildhanterare och zoomar.
Ville inte lägga ut den för stor med tanke på mammas långsamma webläsare...

Nu återstår det att se hur nöjda vi blir med lösningen. :p

 
Lilla_vargen skrev:
Jo, gästerna har troligen sett smutsig disk förut. Och de har troligen sett bajskorvar förut också, men trots det spolar du väl på toaletten innan gästerna anländer? "Varför skall man göra fint, bara för att man får gäster?" Då faller ju hela poängen med att dammsuga, bädda sängar, duka fint, laga ovanligare mat än makaroner, tvätta sig själv... Slutsats: det är nog ganska olika karaktär på dina och mina kalas...
Hahaaaaa.......  ;D troligtvis är det nog olika karaktär på allas våra kalas ;)
Vet du vad, Lilla vargen... trevligheten i en lyckad fest tycker jag inte sitter i silverbrickor, gala upp till tänderna och  menyer som tenderar att bli så väldigt "ovanliga" att ingen begriper sig på dem ;D
Går lika bra med en uppiffad "makaronrätt" om än i annat format, lagad i lugn och ro och serverad i en avslappnad och gästvänlig miljö, där inte minsta smula eller vindroppe omedelbart förstör den omsorgsfulla scenografin.


//Christina.

PS: Glömde att tillägga att med "avslappnad och gästvänlig" miljö menar jag naturligtvis att vi har: spolat i toan, tvättat oss samt dukat på bordet men det brukar vi göra hemma hos oss även till vardags, jag vet inte vad ni har för vanor ;)/DS.
 
Japp! Det var en bra idé, har varit inne på något liknande mellan klädkammare och tvättstuga. Alltså en vägg av garderober med dörrar på två sidor så man kan lägga in nytvättat från ena hållet och plocka ut för att ta på sig från andra hållet ;D
 
FlitigaLisa skrev:
Japp! Det var en bra idé, har varit inne på något liknande mellan klädkammare och tvättstuga. Alltså en vägg av garderober med dörrar på två sidor så man kan lägga in nytvättat från ena hållet och plocka ut för att ta på sig från andra hållet  ;D
SMART! ;D
 
yonna skrev:
Jag vill hellre ha ett separat och komplett arbetskök. Men det blir svårt att få in i den moderna planlösningen de flesta husleverantörer har.
Det verkar att husleverantörer ger inte nybyggarna mycket att välja emellan ang. kök -planlösning ??? Inget under att dom flesta "väljer" öppna planlösningar ;)
Yonna, hoppas du hittar en bra arkitekt, och kanske resulterar det i trendbyte i småhusindustri;D.
Lycka till
gaia
 
Kul med lite eldig respons! ;D
Och JA vi är olika!

Det jag syftar på i mitt inlägg är naturligtvis "vanliga" hus där varje kvadratmeter räknas och då gäller det att tänka till.
Finns ju kataloghus med vanligt kök med matplats, finrum med matplats och ett vardagsrum (där familjen äter framför TVn på helgen). Sen finns det raka motsatsen där kök, matplats, finrum, vardagsrum, ja det mesta, samsas i ett och samma megarum.

Med ett grovkök som kombineras med tvätt, i anslutning till ett stort kök med en fin expanderbar matplats och ett kanske aningen bantat "vardagsrum", så sparar man kvadratmeter, i alla fall så blir det kvadratmeter som man "använder" och inte som bara står still och väntar på jättefesten hela tiden.

Man behöver bara plussa på lite kvm till sitt befintliga tvättutrymme och lägga detta i anslutning till köket.

Har man blick för planlösningar, så lyckas man klämma in ett riktigt skafferi i omedelbar närhet till köket, samt klädkammare i anslutning till tvätt/grovkök.

Vad jag vill ha sagt med allt detta är väl egentligen att man ska tänka till lite och inte bara bläddra i huskataloger med festblicken påkopplad.

Det är många krav som ska tillgodoses och då prioriteras arbetsytorna ner. Bättre att lägga två extra kvm på tvättutrymmet än att låta stryktvätten ligga i en fåtölj i finrummet.

Men jag talar utifrån mitt och min familjs liv och vill inte hävda att mitt tänk passar alla.

Jag menar inte att man ska ha ett visningskök och ett grovkök som man arbetar i, eller rättare sagt, det beror på tillfället.

Till vardags sker all matlagning i köket. Jag själv står för nästan all matlagning och jag vill ha ett fint men funktionellt kök. Inga jäkla "magic corners" eller designade kranar och minitvättbaljor. Ett riktigt kök ska det vara, med linnemönstrad gigantisk vask i rostfritt!

När vi har ett litet antal gäster så hamnar viss disk och visst avfall i grovköket. Då lagar man mat tillsammans och har det fint! Grovköket fungerar på ett osynligt sätt.
Det är då man har det som bäst!

Men när det är kalas och hela släkten kommer på besök, då är det grovköket som får ta smällen. Inte F kan man stå och jollra i köket med ett glas vin i handen då, nä nu är det allvar! En sliter och köket och en röjer i grovköket. Och gästerna mår bra av fin mat i en fin miljö och slipper drivor av disk eller att själv hjälpa till att diska.

Alternativet är att ha ett vanligt kök och en fin matplats, men då missar man kanske möjligheten att laga mat tillsammans.

Äh, jag vet inte... men kanske hjälper detta någon att tänka till. Framförallt de som SKA bygga nytt. Alla andra försvara naturligtvis sitt fullbordade faktum. ;)
 
grisig disk i diskmaskinen så slipper man se den...mitt tips... en disk under maten en disk efter maten.

jag tror inte att det är köket som gör att gästerna vill vara i köket.. det bör väl vara den som är i köket som är tilldragande .. annars byt vänner.

hade ett arbetskök förut.. kan väl varit 8m2... gästerna satt där iaf.. på bänken. Därmed inte sagt att jag skulle vara trevlig

kallskafferi ...underbart... brukar bara vara svårt med ventilationen... antingen för kallt eller för varmt och fuktigt.. antingen frusna gurkor eller mjuka flingor.. men när det funkar i ett stenhus typ .. funkat splendid i århundraden
 
[quote author=Lilla_vargen link=board=Ovrigt;num=1089021600;start=0#7 date=07/06/04 kl 09:18:32]Jo, gästerna har troligen sett smutsig disk förut. Och de har troligen sett bajskorvar förut också, men trots det spolar du väl på toaletten innan gästerna anländer? "Varför skall man göra fint, bara för att man får gäster?" Då faller ju hela poängen med att dammsuga, bädda sängar, duka fint, laga ovanligare mat än makaroner, tvätta sig själv... Slutsats: det är nog ganska olika karaktär på dina och mina kalas...

Men Hallå! Hoppas ni spolar på toa annars också! Det är helt och hållet upp till var och en hur man lever, men för vår del så bäddar vi inte sängarna och fejar hela huset enbart när gästerna skall komma!! utan regelbundet för vår egen trivsel. sen är det naturligtvis jättekul att duka fint, men bara för det behöver man väl inte låtsas som att "här har ingen mat lagats" och röja alla bevis, snacka om fasadmåleri!

Vi tycker naturligtvis att det skall vara rent och snyggt, våra gäster brukar hjälpa till med disken, trevligt tycker vi.
som sagt kul att alla är olika!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.