Hej!

Jag har en gammal kökskran jag måste reparera/byta ut. Det är en äldre kran av modell enligt bild, finns det nya att få tag på eller måste jag göra ett nytt hål i diskbänken och montera en täckplåt över de gamla?
 
  • Gammal dubbelkran i kök med två reglage, ovanför en metallisk diskbänk och brun kakelplatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Y
Hur brett är det mellan anslutningarna i bänken. CC.
Ibland måste man ha adapter.



Ifall din nuvarande droppar så går det troligen att renovera. Rentav med moderniserade delar som gör rattarna mer lättvridna. Ifall din kranpip läcker så upplever jag det som svårt att få tag på rätt pipar numera.

Men man kan allt unna sig något fint ibland också;
Gustavsberg har en blandare vars serie heter Nautic;
A
Kostar väl runt 2000kr

Det är tacksamt med mutterfästen, lätt att byta då. Såvida man köper rätt bredd.

https://www.gustavsberg.com/se/prod...1/koksblandare-nautic-lag-gjuten-pip-160-c-c/
 
Jag hade en likadan som läckte lite här och där, investerade i en engrepps från FM-Mattsson
 
  • FM-Mattsson engrepps köksblandare monterad vid en rostfri diskho med vitt kakel i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det inte något alldeles udda cc-mått eller gänga så finns det blandare som passar.
Stilpoäng fö för diskmaskininstallationen.:cool:
 
  • Gilla
Härryda2015
  • Laddar…
Passa på och köp en med uttag för diskmaskin ovan bänk om det är en sådan du har ansluten till pipen och tänkt fortsätta använda den.
 
Tack för alla tips och råd!

Jag ska mäta upp centrummåttet och beställa en ny vid tillfälle, det är förövrigt en tvättmaskin som sitter inkopplad i kranen för tillfället.

Jag försökte faktisk googla men hittade inget, använde dock genomföringar i istället för hål som sökord.
 
Krilleman
Efter en snabb titt i gossens katalog så kan du välja på följande blandare:

8300147 (lika den du har nu)
8308727
8308874
8303654 (samma som yrrol länkar till)

Alla blandare kan du använda mellankopplingar från tex Trio Perfekta för att få ut ett extra vattenuttag dill diskmaskinen. Inte så vackert, men oerhört enkelt.

8300147 kan du monter ett extra uttag under ratten med tillbehöret: 8542087.

Mattsson-blandarna (dom två i mitten) kan du montera tillbehöret 8542848 i proppen för extra vattenuttag.

Gustavsbergsblandaren vet jag inte vad dom har för tillbehör till för proppen så man får ut extra vatten.
 
  • Gilla
Avle
  • Laddar…
Vad är det som är fel på den gamla då? Är det bara att det man får dra åt för kung och fosterland för att få den tät så är det enkelt att byta käglorna. Kostar väll sådär 15-50kr/st beroende på var man handlar och tar ett par minuter att byta.

I just en tvättstuga tycker jag tvågreppsblandare har fördelar över engreppsblandare då det är mycket bättre flöde i tvågreppsblandare, vilket är bra när man ska fylla en balja för att handtvätta eller en skurhink eller så. Ur vattenförbrukningsperspektiv är de däremot dåliga då de flesta bara vrider på mer och mer av både varmt och kallt tills rätt temperatur uppnås.

Mellankopplingarna eller ratt-uttaget som Krilleman länkade kan du montera under din befintliga kran för at få vatten till tvättmaskinen.
 
  • Gilla
Avle
  • Laddar…
Tack för mer info. Jag har bytt den första kranen med er hjälp, tack. Men jag har en till köksblandare som det rinner vatten ur i packningen mellan bottendelen och mittendelen med engreppsblandarhandaget.

Borde jag byta packningen eller köpa en ny kran tycker ni? Den känns lite glapp i samma led också.
 
  • Glapp köksblandare med vattenläckage vid packningen, belägen på en diskbänk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Köksblandare med läckage vid packningen mellan bottendel och mittendel, vattendroppar synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Y
Allt går oftast att renovera.
Även den. Ta isär, putsa rent ytorna. På med fett. På med nya o-ringar. Kanske byta insats fast finns risk att det är lite special i den, minns inte. Din första blandare är mer lättrenoverad.

Vad står det på den att den heter? Sitter väl något märkte uppe på locket.
Fmmattson?

Ifall det kan vara Fmmattson 4000serien så kan man byta innehållet samt få ett nytt handtag också med annan design som ger intryck av ny blandare. kostar ca 500kr för det paketet sen ska du ha tätringarna för 40kr som är det som läcker vatten. 60kr för fett. Du kan behöva speciellt verktyg för lossa insatsen, ibland ingår det. Men någon annan får identifiera vilken blandare du har först för jag bara gissade utifrån liknande bilder jag kunde hitta på nätet.
500973351_1.jpg
bild_10_8591704.jpg
bild_350_8346010.jpg
 
Redigerat:
  • Gilla
Avle
  • Laddar…
A Avle skrev:
Tack för mer info. Jag har bytt den första kranen med er hjälp, tack. Men jag har en till köksblandare som det rinner vatten ur i packningen mellan bottendelen och mittendelen med engreppsblandarhandaget.

Borde jag byta packningen eller köpa en ny kran tycker ni? Den känns lite glapp i samma led också.
Hålet i mitt är uttag för tex diskmaskin ovan bänk, om du har ett under tror jag om du nu skulle behöva ett.
 
  • Gilla
Avle
  • Laddar…
Tänk på att torka helt tort innan du monterar insatsen.
 
Jag gillar engreppsblandare med horisontell rörelse vänster-höger. Men inte de som "spar energi" avsedda för skolor och dagis, och som bara ger varmvatten i läget allra längst till vänster. Vissa nya blandare är i stället justerbara så att det blit lagom varmt när spaken står exakt rakt fram. Min pratglade rörmokare säger att han installerar bara fabrikat Mora, annars måste han snart åka tillbaka på garantijobb...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.