J
Hej,

Håller på med en renovering och har fått fakturan då det närmar sig slutet. Det kom lite som en chock. Vi tog in en offert från en hantverkare som tidigare har gjort ett antal bekantas lägenheter.
Vi beskrev vad vi vill göra och antalet arbetstimmar som firman uppskattade låg strax under 900. Vi har under arbetets gång lagt till ett par mindre moment men nu när fakturan kommer är antalet timmar nära 1400. Det innebär ca 3 gubbar heltid under den tiden som renoveringen varit i gång och så har det absolut inte varit. Vi har också fått ca 40 följesedlar på material. Bara att de varit ca 40 gånger och handlat på ungefär 2,5 månader fick mig att höja på ögonbrynen. Totalkostnaden nu är nära 70% högre än vad offerten visade.

Det här är en lägenhet på ca 80 kvm där väggar och tak va i bra skick. Badrummet har gjorts om(vi har handlat kakel, golv och all inredning själva), väggar och tak har målats, el i vissa rum har frästs in, snickerier har målats samt en hel vägg har tagits ner och ett mindre valv har också tagits ner, kök har monterats men stommarna kom monterade från köksfirman(i offerten så skulle byggarna montera stommar så mindre arbetstid). Extra arbete: 1 inbyggd garderob där jag köpt stommar, 1 flytt av mindre gipsplattevägg, infräst el i två rum, nytt tak i badrum där de gamla aluminiumstommarna användes.


Det här är bla på fakturorna:
Spackel: 260 liter Tejp: 1.3 km Skruv: 5000 st Elkabel: 1.3 km Något som heter avjämning och är för badrum: 350 kg
Vi har dessutom fått betala handskar, kläder och en massa sågklingor. Dessutom har de hyrt flera verktyg som kan anses vara standard.

Vad kan jag göra i det här fallet?
 
Vad har du på papper? Fast eller rörligt pris?
 
F
900h och 1400h... båda två är fruktansvärt mycket för renovering av en liten lägenhet.

Avjämningsmassa, typ golvspackel. 350kg, skulle tro att det är knappt 200 liter. Om man antar att badrummet är 10 kvadratmeter så skulle det motsvara 2cm.
 
Redigerat:
J
Fast pris enligt hans uppskattning sen löpande pris med timkostnad om vi gör tillägg.
H Hammarfall skrev:
Vad har du på papper? Fast eller rörligt pris?
Fast pris på det vi hade bestämt från början sen timpris på det som lagts till där jag redan innan fått en indikation på hur mkt det skulle kosta extra. Dock bara muntligt.
 
J
F fsn skrev:
900h och 1400h... båda två är fruktansvärt mycket för renovering av en liten lägenhet.

Avjämningsmassa, typ golvspackel. 350kg, skulle tro att det är knappt 200 liter. Om man antar att badrummet är 10 kvadratmeter så skulle det motsvara 2cm.
Ok i mitt fall då 3,5 cm så kanske inget onormalt. Ja det låter som väldigt många timmar tycker jag.
 
Om utföraren av arbetet märker att arbetstiden/kostnaden överskrider den avtalade, ska detta meddelas beställaren och godkännande för fortsatt arbete inhämtas.
Ett avtalat pris får inte öka med mer än 15%.
 
  • Gilla
larsbj och 1 till
  • Laddar…
Jag skulle maila företaget och beskriva att antal offererade timmar skiljer sig mycket från fakturan och att ni hade ett fast pris. Det rörliga får inte öka mer än 15% utan ditt godkännande. Om ni därefter inte är överens så betalar du in det belopp du tycker är rätt pris och bestrider resten. Har du en spec för de rörliga delarna?
 
  • Gilla
JoggiB och 1 till
  • Laddar…
F
J JoggiB skrev:
Ok i mitt fall då 3,5 cm så kanske inget onormalt. Ja det låter som väldigt många timmar tycker jag.
Jag är inte golvspackelnisse eller plattsättare men 3,5cm låter skitmycket. Har ni lagt in vattenburen golvvärme eller nåt?
 
Hemmakatten
Låter sanslöst! När vi byggde två nya hus så blev timtimmarna <1500 vilket inkluderade vädertätt, dvs väggar, fönster tak. Att firman skulle tagit lika många timmar för att renovera en liten lägenhet låter sanslöst!

Betala den del av fakturan du tycker är rimlig. Skriv ett brev att du bestrider resten.

Sitt lugnt I båten. Om det kommer ytterligare krav från firman eller inkassoföretag så skicka ett brev där du bestrider kravet.

Det firman kan göra är att stämma dig (i tingsrätten). Går förmodligen inte så långt. Du kommer inte att få någon betalningsanmärkning så länge du bestrider fakturan.

Hur mycket är det tvistiga beloppet? Om det är mindre än ett halvt basbelopp (ca 22000) blir det ett förenklat förfarande vilket innebär att du aldrig kommer att belastas om motpartens kostnader utifall du förlorar.
 
  • Gilla
JoggiB
  • Laddar…
F
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Låter sanslöst! När vi byggde två nya hus så blev timtimmarna <1500 vilket inkluderade vädertätt, dvs väggar, fönster tak. Att firman skulle tagit lika många timmar för att renovera en liten lägenhet låter sanslöst!

Betala den del av fakturan du tycker är rimlig. Skriv ett brev att du bestrider resten.

Sitt lugnt I båten. Om det kommer ytterligare krav från firman eller inkassoföretag så skicka ett brev där du bestrider kravet.

Det firman kan göra är att stämma dig (i tingsrätten). Går förmodligen inte så långt. Du kommer inte att få någon betalningsanmärkning så länge du bestrider fakturan.

Hur mycket är det tvistiga beloppet? Om det är mindre än ett halvt basbelopp (ca 22000) blir det ett förenklat förfarande vilket innebär att du aldrig kommer att belastas om motpartens kostnader utifall du förlorar.
Vad tror du själv om upskattningen var 900h (vilket i sig är sanslöst för en lägenhet) och det landade på 1400h, tror du det ligger närmare 20000kr eller 200000kr?
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Hemmakatten
Jag har ingen uppfattning om kostnaderna, men här i trakten får man betala ca 550:- per timme. Förstår inte riktigt varför du frågar mig om kostnader?
 
F
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Jag har ingen uppfattning om kostnaderna, men här i trakten får man betala ca 550:- per timme. Förstår inte riktigt varför du frågar mig om kostnader?
Jaha, trodde det var ganska uppenbart för alla. Du går på om förenklat mål och ett halvt basbelopp. Det framgår tydligt att uppskattad var 900h och det landade på 1400h. Så jag känner mig tvungen att fråga dig igen, tror du det är under eller över 22000kr?
 
Problemet som ts måste reda ut är tidsmängden för tilläggsarbetet då det arbetet är beställt på löpande timmar. Om vi först tar uppskattat fasttid som var 900 timmar och lägger på 15% som så blir det 1045 timmar. Då finns det 355 timmar kvar, motsvarar det tiden för tilläggsarbetet?
Hur har företaget redovisat tid och kostnad för tilläggsarbete?
 
  • Gilla
JoggiB
  • Laddar…
J
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Låter sanslöst! När vi byggde två nya hus så blev timtimmarna <1500 vilket inkluderade vädertätt, dvs väggar, fönster tak. Att firman skulle tagit lika många timmar för att renovera en liten lägenhet låter sanslöst!

Betala den del av fakturan du tycker är rimlig. Skriv ett brev att du bestrider resten.

Sitt lugnt I båten. Om det kommer ytterligare krav från firman eller inkassoföretag så skicka ett brev där du bestrider kravet.

Det firman kan göra är att stämma dig (i tingsrätten). Går förmodligen inte så långt. Du kommer inte att få någon betalningsanmärkning så länge du bestrider fakturan.

Hur mycket är det tvistiga beloppet? Om det är mindre än ett halvt basbelopp (ca 22000) blir det ett förenklat förfarande vilket innebär att du aldrig kommer att belastas om motpartens kostnader utifall du förlorar.

Ja det låter väldigt mycket och har varit enormt mycket strul på vägen. Om man ska va efterklok skulle jag givetvis ha haft en liggare. Min far har varit där då och då dagtid då han bor i närheten och kan intyga att det är omöjligt att de jobbat så många timmar.

Jag har bett honom att speca varje arbetsmoment dels de som va på orginalofferten och de som tillkommit men inte fått det som tillkommit än.

Ett par exempel som jag som uppskattning fick till en början:

Drganing av av vatten och avlopp till nya köket(bara genom en 20 cm tjock vägg), montering av nya köket(alla stommar va monterade från fabrik) med tillhörande rör- och elarbete ca 150 timmar

Lagning av väggar efter el-arbete, bredspackling av väggar samt målning
av tak, väggar och snickerier ca 250 timmar

Ombyggnad(en liten hylla då vi installerat en geberit spolanordning, samt flytta en gipsplattevägg 20 cm) och renovering av badrum. 270 timmar

Är det realistiskt?
 
Låter klassiskt 2-3 personer per moment = de tar mantimmar och gånger antal personer och för varje extra person är det goda marginaler och ägaren tjänar mer och mer. Du har blivit lurad, punkt slut. Troligen mest pga oerfarenhet vid upphandling?

Du får säga att du inte är nöjd och att du enligt lag bara betalar max 15% över det fasta timantalet på 900, plus "rimliga" extras som tillkommit. Men 500 extra timmar på era extragrejer låter inte rimligt öht.
 
  • Gilla
JoggiB
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.