Hej, hoppas någon här som kan leda mig tillrätta. Håller på lägger vindavledare mellan bjälklagen. Har nu insett att jag blivit osäker på hur vindskyddsväven ska läggas som kommer från ytterväggen, har lagt väven ut mot vindskyddsbrädan vilket jag känner nu är fel eftersom jag tror att luften mellan väven och panelen ska va fri å ledas upp mot ventilation i tak. Men spelar det någon roll om duken ligger över detta eftersom luften kommer igenom duken i alla fall


Bild på hur de ser ut uppifrån

Vindavledare installerad mellan bjälklag med vindskyddsväv ledande mot vindskyddsbräda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har lagt duken såhär

Vindskyddsväv felaktigt placerad på ett trägolv mellan bjälklagen sett uppifrån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Men känns som de ska läggas såhär

Vy av öppet bjälklag med vindavledare, vindskyddsväv och ventilation i överkanten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
L
All vindpapp ska ligga bakom panelen och gå upp över isoleringen på bjälklaget
annars blir det ingen vent på vinden , måste vara öppet i takfoten , om det inte är ett
nytt hus med s.k. stängd ventilation som drar under taktäckningen , brukar för det mesta vara hus med snedtak i övervåningen
 
L Liteavvarje skrev:
All vindpapp ska ligga bakom panelen och gå upp över isoleringen på bjälklaget
annars blir det ingen vent på vinden , måste vara öppet i takfoten , om det inte är ett
nytt hus med s.k. stängd ventilation som drar under taktäckningen , brukar för det mesta vara hus med snedtak i övervåningen
Är så dålig med namn på grejorna men alltså hade jag gjort rätt enligt bild? Vid pappen har jag lagt enligt bild så här å täppt igen med ångtejp runt alla små hål, räcker detta. Har även lagt regel 35 tjocklek å 9 bred. Som stöd mot pappen.

Isoleringsarbete i en byggkonstruktion med ångtejp runt kanter och ventiler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
L Liteavvarje skrev:
All vindpapp ska ligga bakom panelen och gå upp över isoleringen på bjälklaget
annars blir det ingen vent på vinden , måste vara öppet i takfoten , om det inte är ett
nytt hus med s.k. stängd ventilation som drar under taktäckningen , brukar för det mesta vara hus med snedtak i övervåningen
Inte riktigt förståt de där med skyddsväven om den ska ligga utåt som föregående bild eller innåt eller upp mot pappskivan.
 
L
är det en nytt hus med snedtak på övre plan
 
L Liteavvarje skrev:
är det en nytt hus med snedtak på övre plan
Det är ett nytt hus. Enplansvilla. Vad menas med snedtak? Det är vanligt standard tak, all material är köpt via eksjöhus som leverantör.
 
L
Det jag menar kommer uppe det att vara rum
 
Nej det ska vara en vind
 
L
Bra då vet jag , då ska väven gå in över den isolering som du lägger på golvet därupp för att
inte vinden ska få en chans till att blåsa ur isoleringen , jag brukar sätta en min 20 mm
trä kant på takstolar mot taket och en skiva masionit på det för att få en luftspalt mot den del som är väldigt smal i takfoten , detta för att kunna isolera så lång ut som möjligt utan att stänga . så luftningen försvinner från vinden och ingen köldbrygga ska bli vid yttervägg , detta är inte ett måste men inte helt fel
 
Va nog lite otydlig ändå tror jag, ska inte va något golv, ska bara lösullisoleras och va en landgång ovan den, testen ovanför är öppet
 
L
Ska lösullen blåsas in , blir nog en 35 - 45 c m minst och då måste du ha en skiva minst 1 m upp mellan takstolarna ,och gå ut strax innanför fasaden , glöm inte mellanlägg , ska vara min 20 mm mellan skiva och tak för när dom blåser så kommer det att ev . täppa till mot takfot och skivan om den är för kort , då ska även vindväven , ( lämpligt att häfta upp den så den går lite rakt upp i början för att isoleringen ska komma ut i ytterkant i liv med yttervägg ) gå upp på insidan av den skivan , det gör att det blir isolering ända ut i takfoten :) gör du är du hemma ,
Skriver inte om ::: Såg att det är någon form av kartong mot taket , det ska vara min
20 mm mellan där , när dom blåser ( om det så ) så kommer trycket att klämma till kartongen troligtvis ( beror på dom som gör det ) och trycka upp den mot taket , då blev det ingen luftspalt kvar :confused: inte bra ,
 
L
Tittade lit extra på bild det är tätt mot utsida bra , men tycker att kartongen sitter lite för högt upp mot taket , ingen luftspalt att att tala om
 
Jag har mätt och luftspalten är mellan 20-25mm tänkte också lägga någon distansbräda på 25mm i mitten av varje kartong å skruva rakt igen kartongen. Dock inte så långt så man skruvar igenom pappen uppe på taket? Läste lite på insulfsafes anvisningar och står att vid hörn och vinklar ska de lämnas oventilerat. Alltså lägga kartongen ända emot spontpanelen? Fyller detta något syfte? Och gäller det vanliga fyrkantiga husmodellen också? Förvirrad med så många olika beskrivningar.
 
L
Adelvera Adelvera skrev:
Jag har mätt och luftspalten är mellan 20-25mm tänkte också lägga någon distansbräda på 25mm i mitten av varje kartong å skruva rakt igen kartongen. Dock inte så långt så man skruvar igenom pappen uppe på taket? Läste lite på insulfsafes anvisningar och står att vid hörn och vinklar ska de lämnas oventilerat. Alltså lägga kartongen ända emot spontpanelen? Fyller detta något syfte? Och gäller det vanliga fyrkantiga husmodellen också? Förvirrad med så många olika beskrivningar.
Vid hörn och vinklar det köper jag , det med att du sätter en bit mellan är perfekt , då kan den inte tryckas upp med tilltäppt spalt , det var så jag menade och du hade för avsikt att göra :) det är mycket som ska smältas med olika uttryck , men har ingen betydelse
bara det blir rätt , du har uppfattat allt och har en del info själv , lycka till med huset
 
L Liteavvarje skrev:
Tittade lit extra på bild det är tätt mot utsida bra , men tycker att kartongen sitter lite för högt upp mot taket , ingen luftspalt att att tala om
Vet inte om man får lägga upp ritningar men här har du den jag tittat på, om du kan orientera dig bättre

Arkitektonisk ritning av en byggdetalj för ett tak med tekniska specifikationer och måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.