Där kör jag med kalloxidering, ett engelsk märke. Etiketten syns på någon bild i skruvstädstråden. Det är bara att stryka på rena stålytor och vänta ett dygn.
 
Men sedan behöver ytan ändå oljas/vaxas för att bli motståndskraftig mot rost även om oxideringen i sig skyddar.
 
xerbee xerbee skrev:
Kolla upp den amerikanska termen Parkerizing, finns mängder av guider där de behandlar vapen. Verkar som man gör ett värmebad med en lösning av vatten och färdigt medel (Phos Dip) och det verkar inte allt för svårt. Kan inte svara på var man hittar motsvarande medel i Sverige dock...

edit: [länk]

Vad använde du för att få bort rosten? Skulle själv behöva göra samma process på en del verktyg.
Rosten fick jag enkelt bort genom att jag badade verktygen i en blanding av citronsyra och ljummet vatten. Köpte ett par påsar med citronsyra på öob för 9,90,- / påsen.

Om man ska göra ett större och mer omfattande arbete så kan elektrolys eller saltpetersyra vara att föredra...

Sedan drog jag över med en mjuk stålborste
 
Om man får tag på salpetersyra så borde det inte vara något problem att greja 5 % fosforsyra. Då är man ju halvvägs igång med fosfatering.

Eventuellt så kommer en stor del av rostskyddet från att den fosfaterade ytan håller olja bättre än en blank metallyta. Så glöm inte att smörja ordentligt efter ytbehandling, oavsett vilken (utom täta skikt som färg då).
 
Kalkborttagning, tex Hessa, innehåller fosforsyra (och citronsyra).
 
har båtlack på min blanka byggvinkel iaf. lär inte börja rosta i förstataget.
 
nanowire nanowire skrev:
Kalkborttagning, tex Hessa, innehåller fosforsyra (och citronsyra).
My bad; ej citronsyra i Hessa, bara fosforsyra 12-15 %. Blandade, bildligt talat, ihop det med något annat avkalkningsmedel.
 
Hur funkar det att måla.med tvåkomponentslack på fosforerade plåttak? Har ett tak jag slipar med excenterslipen.. Och funderar på att borsta på hesa så jag slipper massa flash-rost innan målningen..
 
Frustrator Frustrator skrev:
Hur funkar det att måla.med tvåkomponentslack på fosforerade plåttak? Har ett tak jag slipar med excenterslipen.. Och funderar på att borsta på hesa så jag slipper massa flash-rost innan målningen..
Det funkar skulle jag gissa, dock bör du skölja och torka efter.
 
Jodå, ska skölja noga. :) skulle börja igår men regnade.. Så fort lillen somnat ska jag excenterslipa 25kvm...
 
Pysslargrogg på taket :)
Våt plasttak med skumrester efter rengöring, likt en "pysslargrogg".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inte så här jag hade tänkt mig grogg på uterummet när jag köpte huset..
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Du får kanske fukta lite under tiden, om det torkar ut för mycket biter det inte och med sol och vind på taket går det snabbt?
 
Fungerade perfekt, drog ut det på kvällen och skrubbade bort på morgonen :)
 
  • Gilla
nanowire och 1 till
  • Laddar…
Efter första målningen Ett nymålat rött plåttak med synliga plåtbleck och åsar efter första målningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Anders 1920-tal och 5 till
  • Laddar…
S
  • Gilla
Björn Melander
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.