Jag har ett fem år gammalt hus med några trappor på utsidan. Jag har nu upptäckt rötskador på en del av trappräcken. Enligt hustillverkaren Teri-hus så är det här helt normalt slitage efter 5 år. När det utsätts för väder. Det är ute trappor så jo dom är utomhus. Jag tycker att det känns som väldigt kort livslängd på trappräcken om man ska behöva byta dom med 5 års mellanrum. Dom är underhållna varje år.
Jag vill höra lite andras folk åsikter är detta verkligen normalt slitage på ett nytt hus?

Teri-hus har gjort helt klart att dom inte tänker stå för något.
 
  • Rötskadat trappräcke på utsida med synlig träskada under vit färg, tyder på väderslitage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rötskada på ett vitmålat trappräcke med avskalad färg och synligt trä på utomhustrappa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Så där blir det tyvärr när man målar alla sidorna på brädorna med tät färg. Fukt stängs in och träet ruttnar trots att det ser bra ut på utsidan.
Vilken typ av färg är det målat med?
 
Känns onekligen som väl kort tid. Men om man jämför med träbåtar så är din trappa betydligt mer utsatt då den troligen är fuktig längst ner större delen av året. Nyss nämnda färg stänger ju in fukten. Träbåtar får dels torka ut vintertid och är helst inte lackerade på insidan. Enbart inoljade.
 
fast här skulle jag gissa att problemet ligger i att man INTE målat ändträet. Det sluttande planet leder vatten mot den vertikala spjälan, vatten kapillärsugs in i springan, och sugs upp av ändträet.

Men detta är nog en helt standardmässig konstruktion, gör man det själv så oljar man in och målar ändträet och väljer kanske en konstruktion som inte direkt leder in vatten mot ändträ.

Men jag tvivlar på att man kan hävda konstruktionsfel, eller byggslarv. Det är ett standardutförande.
 
Jag tror vi använde vinha från tikkurila väri. Det är en täcklasyr för trä. Rekommenderades från färgbutiken till det här. Kanske fel färg.

Det är ju lite tråkigt att man använder standardkonstruktioner som leder till röta. Jag reagerade på att ändträt var inbyggt när dom byggde huset men tänkte att dom vet säkert hur man gör för att det ska bli bra.

Jag har nu lärt mig att det finns mycket man inte vet eller bryr sig om på Teri-hus.

Jag kommer inte att strida med dom. Jag bygger själv nya räcken med liten annan konstruktion så att ändträna kan torka.
 
fast med rätt färg så behöver ju inte ändträt torka utan då andas hela konstruktionen. Det är inte många moderna färger som fungerar så om man säger så även om allt låter bra.
 
Nej, tyvärr är ju de flesta moderna utomhusfärger optimerade för att sitta på en fasad där träet är omålat och ventilerat på baksidan.
 
det handlar nog om så mycket mer än det. Antagligen är det billigare att tillverka en färg med onaturliga komponenter jämfört med nåt annat. Sen har de liksom indoktrinerat befolkningen i att färgen liksom på nåt vis ska göra så trät skyddas och därmed klarar sig och det är ju fel redan där. Färg var från början en förskönande detalj, inget för att trät skulle hålla bättre.
Färg idag är ju i princip ett tätt skal bara som ligger utanpå trät och sen påstår de att det innehåller allsköns oljor och grejer som ska göra dem lika bra som färgtyper förr tillbaks.
 
Byggde för en sådär 13 år sedan en balkong där räcket målades med samma sorts färg och den har inte ruttnat bort ännu. Där är dock ändträna fria. Har också en gunga som målats med samma färg och den har inte heller något fel ännu. Färgen rekommenderas också av tillverkaren till staket.

Men om den nu är fel så vilken sorts färg ska man använda ? Vanlig oljefärg möglar ju nästan direkt.
 
Jag är inte förvånad.
Det där är normalt utförande i dag så jag tror inte du kan hävda att det är byggfusk men med normalt utförande får du knappast längre hållbarhet än sådär. Vinha är en väldigt tät färg som inte andas så fukten stängs inne.

Nedre tvärträet skall vara gjort med en ribba på var sida av spjälorna och virket skall vara av god kvalitet och det skall målas med oljefärg om man skall få någotsånär rimlig hållbarhet.
 
  • Gilla
mindis
  • Laddar…
Enstegstätafe fasader var ju också en standardlösning en period. Det bedömdes ändå vara byggfusk. Det här skulle jag klassa dom byggfusk. Men det är inte värt att bråka om. Bara att hoppas att resten av bygget håller bättre kvalitet.
 
Brukar använda fönsterfärg på utomhussnickerier. Fasadfärg ska absolut INTE användas om det målas på alla sidor, andas för dåligt.
 
Mitt staket mot gatan har suttit uppe i 55 år utan att ruttna träet är obehandlat, eventuellt alger högtryckstvätts bort vid behov = med flera års mellanrum.

Trä som får torka helt av solen och inte har kvarvarande vattenfickor ruttnar aldrig.
Så fort man målar på trä är risken stor att stänga inne vatten i träet med röta som följd.

Titta på en obehandlad brygga som är sol och vatten-dränkt den varar livet ut !
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.