Hejsan! Som rubriken säger så har vi rivit ner ett par tapeter i vårat hus vi köpt och funnit gröna prickar. Vi är osäkra på om det är mögel eller gammalt tapetklistret eftersom att det ser väldigt jämnt fördelat ut.

Är det någon som rivit tapet själv och sett något i stil med detta?
 
  • Vägg med delvis bortriven tapet och gröna prickar som kan vara mögel eller limrester.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0384.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägg med gröna prickar och fläckar efter borttagen tapet som kan vara mögel eller limrester.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägg med avrivna tapetlager och synliga gröna prickar som kan vara mögel eller tapetklistret.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det inte möjligt att det varit grönmålat tidigare och det är de ni får fram bakom tapeten. Vi hade sådär fast blått bakom i ena sovrummet.
 
O
Min första tanke var tapeter...
 
Det är nog den gamla tapeten ni har kommit ner till. Skär ett snitt någonstans mittpå och försök få fram en flik ni kan få tag i och på så vis försöka konstatera om det är tapet eller inte. Riv tills ni kommer ner till något skivmaterial. Ni måste ju ändå spackla väggen då ni ska måla eller tapetsera om väggen.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Hmmmm, mögelfärgade tapeter?? Tillåt mig tvivla...
Testa att tvätta med Klorin och vanlig kommunal skursvamp. Är det mögel så går det att tvätta bort.
 
ricebridge ricebridge skrev:
Hmmmm, mögelfärgade tapeter?? Tillåt mig tvivla...
Vadå? Man hade ju bajsfärgade tapeter på 70-talet.
Det grönprickiga är ett gammalt tapetmönster. Mönstret upprepar ju sig och det klarar inte ens det duktigaste möglet av.
 
  • Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
...och gärna i kombination med senapsfärgade solrosor. Ts har uppenbarligen drabbats av den värsta sortens påväxt -militant mögel! Det ser man på den helt raka linjen mögelfronten ställt upp sig på straks innan invasionen av den vänstra vägghalvan skall inledas.

Militant mögel
Illustration av animerade militära mögelorganismer i blått och gult som marscherar i formation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vanligt parasitmögel

Grupp människor i röda tröjor som löper tillsammans i ett lopp eller maraton.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Mögel"mönstret" i hörnen ser då inte ut som mönster utan som mögel som brukar samlas just i hörnen.
Jag växte upp på 70-talet bland storblommigt och bajsbrunt, men något mögelmönstrat minns jag inte att jag såg.
Men visst kan jag ha fel. Testa att skura så får vi väl se.
 
Men du ser ju klart och tydligt på bilderna att det är ett mönster som upprepar sig. Finns väl ingen anledning att TS skall börja skura "för att se" om det redan syns?

...och det går fortfarande att köpa tapeter med "stänkdesign"
 
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Men du ser ju klart och tydligt på bilderna att det är ett mönster som upprepar sig.
Jag måste erkänna att jag inte ser det – jag ser att mönstret är tämligen jämnt utbrett (vilket talar för en tapet), men jag ser inte att det repeteras (vilket talar mot). Dessutom kan jag inte förklara varför tapetmönstret skulle vara tätare i hörnen. Jag tycker inte heller att det liknar någon av de mer kända stänktapeterna, de brukar vara glesare och jämnare i mönstret. Nej, jag tycker att det här ser ut som ett mönster som uppstått vid rollning av tex tapetklister.

Jag röstar också på att skura – poängen med det är förstås inta att det skall synas bättre, utan att se om det är lätt att tvätta bort (som mögel) eller om det sitter fast (som tryckfärg).
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Svampmålat?
 
ceson ceson skrev:
Svampmålat?
Så kan det absolut vara, men varför mer färg i hörnen? Vanligare att det blir mindre i hörnen vid svampmålning (om man inte svampade den vita färgen, förstås:)).
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
tycker det ser ut som en tidigare fult rollad vägg som är bredspacklad tunt.
 
Helspacklad fiskben glasfiber som är målat grön.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.